Det finns gott om sådana hus runtom i världen. En del i Sverige trots rödfärgens framfart.
Tjära, slamfärg och linoljefärg kan inte skada virket, men annan färg kan.
 
R Rejäl skrev:
Sällan liggande panel som sitter omålad i sekler utan att ruttna!
Vårt förra hus var byggt på 40-talet och hade liggande panel. Den var i fint skick även när huset tyvärr revs för 10 år sedan. Har för mig den kallas för herrgårdspanel.
 
R
K Kirre2 skrev:
Vårt förra hus var byggt på 40-talet och hade liggande panel. Den var i fint skick även när huset tyvärr revs för 10 år sedan. Har för mig den kallas för herrgårdspanel.
Omålat/obehandlat?
 
Målat med nån gul färg, kommer dock inte ihåg vilken typ av färg det var.
 
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
R
K Kirre2 skrev:
Målat med nån gul färg, kommer dock inte ihåg vilken typ av färg det var.
Då förstår jag inte dina inlägg till mig alls😢
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
F
F FGLIN skrev:
Sägs inte korrekt utförd akrylatmålning fungera bra på en modern luftad fasad?
Skrev det lite på skämt. Tycker man ofta läser inlägg i stil med "plastfärg är skit, det ska vara redig linolja a la 1700-tal eller järnvitriol" osv
 
R Rejäl skrev:
Då förstår jag inte dina inlägg till mig alls😢
Mitt fel, läste inte ordentligt... sorry! Hade för mig att nån skrivit tidigare att all liggande panel har kort livslängd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi pratar lite äpple och päron. Finns ingen anledning att måla ett kataloghus med linoljefärg.
Den diffusionsöppna plastfärgen är nog utmärkt i det fallet, håller länge. Olja ändträet och grunda först.
Att måla äldre hus som stått i sekler med modern plastfärg är däremot en genuint dålig idé.
Här några berömda omålade hus längst ut mot havet i Nags Head, North Carolina USA de äldsta sedan 1830-talet.
Skulle de bli bättre med lite plastfärg?
https://www.northbeachsun.com/history-by-the-sea-the-unpainted-aristocracy-of-nags-head/
Omgivande sanddyner och flera historiska träbyggnader vid kusten i Nags Head, North Carolina, USA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pörtet och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.