Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
Det du gör som du beskriver man kan kalla "kvalitet". Det som hustillverkare säljer verkar vara lång ifrån detta. Undrar om missvisande marknadsföring är straffbart?
Ni hittade att

Vilseledande marknadsföring​

är strafbart
 
H Hybro skrev:
Är det omöjligt att byta ut brädor, typ två meter på var sida av rutten skarv?
Använd en Fein (eller liknande och såga ut delen. Sätt i en ny (ta bort halva noten) och dra dit den nya brädan med skruv. Den kommer att sitta. Glöm inte att olja ändträet på alla sidor.
 
A AndersS skrev:
Snälla, ta det lite lugnt i argumenterandet. Vi är många som har erfarenhet men behöver mera information om det saknas och kanske ser saker annorlunda. Så frågor är för att få mera fakta, vi ser bara några bilder och det du skriver. Du har bott i huset i 15år, vi har bara kunnat läsa ett tiotal inlägg från dig.
Tack, och förlåt... åter tillbaka till frågan jag ställde: ska hustillverkare följa krav specade i AMA för att skydda skarvar innan uppsättning eller inte?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Använd en Fein (eller liknande och såga ut delen. Sätt i en ny (ta bort halva noten) och dra dit den nya brädan med skruv. Den kommer att sitta. Glöm inte att olja ändträet på alla sidor.
Tack för tipsen med detaljer....
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hade två funderingar till i tidigare inlägg:
Vad är det för färg, är det en lasyr då den ser tunn ut och sliten?
Har inte huset målats om på de här 15 åren?
Beckers Perfekt Plus, målat vid 2 tillfälle enligt föreskrifter...
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Det är en oskriven regel på byggahus att hata på akrylat. 😁
Inte då, innomhus kan man mycket väl använda plastfärg på dött mtrl som gips om man gillar det..
 
  • Gilla
Ingvar 58 och 2 till
  • Laddar…
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
Beckers Perfekt Plus, målat vid 2 tillfälle enligt föreskrifter...
Med grundolja, tillräckligt tjocka färg lager tillräckligt ofta enl tillverkarens anvisningar? Isåfall tycker jag du ska kontakta färg tillverkaren eller den som sålt på dej plastfärgen då det uppenbarligen inte fungerar med den färgtypen på ditt underlag.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Med grundolja, tillräckligt tjocka färg lager tillräckligtofta enl tillverkarens anvisningar? Isåfall tycker jag du ska kontakta färg tillverkaren eller den som sålt på dej plastfärgen då det uppenbarligen inte fungerar med den färgtypen på ditt underlag.
köper en triss istället😉
 
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
köper en triss istället😉
Men om du följt färgtillverkarens anvisningar och fasaden ändå är rutten på 15 år är det sannolikt nått fel på färgen ( eller målningen) fasaden verkar ju i stort vara byggd enl svenskträs anvisning.
 
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
köper en triss istället😉
F fribygg skrev:
Men om du följt färgtillverkarens anvisningar och fasaden ändå är rutten på 15 år är det sannolikt nått fel på färgen ( eller målningen) fasaden verkar ju i stort vara byggd enl svenskträs anvisning.
Svenskträs anvisningar? Menar du det som man kan läsa på traguiden.se typ?
 
Ja
 
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
Svenskträs anvisningar? Menar du det som man kan läsa på traguiden.se typ?
Min ursprungliga frågan var... finns där ett krav att man ska man olja ändträ vid skarvar innan uppsättning eller inte.. ska hustillverkare följa den isf eller inte?
 
R
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
Min ursprungliga frågan var... finns där ett krav att man ska man olja ändträ vid skarvar innan uppsättning eller inte.. ska hustillverkare följa den isf eller inte?
Nej, Svenkt Trä kan inte veta vilken behandling som önskas eller kommer att användas..
 
@
Norbert Rosenpek Norbert Rosenpek skrev:
intressant... det är helt okänd för mig at vi borde ha avtalat om ändträ behandling vid skarvar
jag har uttgått ifrån att om man använder begrep "kvalitet" i sin markandsföring då sådana detaljer är ett måste

i jurisdiska termer, om enteprenören hoppar över viktig moment i syfte att tjänna pegnar på beställarens bekostnad kallas detta som byggfusk
Om man kör med kvalitet...då har man väl inte några skarvar på väggen?!
 
  • Gilla
  • Wow
Filbert och 1 till
  • Laddar…
R
@ @ndreas skrev:
Om man kör med kvalitet...då har man väl inte några skarvar på väggen?!
Hur löser du långa väggar då om man inte kan skarva?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.