817 038 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Ok, men det var inte min fråga.F frasen_36 skrev:
Jag frågade hur stor risken var att dö I covid om man har genomgången covid19 och är under 50 och inte tillhör någon känd riskgrupp.
Jag förstår att det inte finns garantier, men jag betvivlar att det finns dödsfall under den gruppen (i Sverige i alla fall)
I den officiella statistiken har 125 st avlidit i gruppen 40-49 år.harry73 skrev:
Sen ett fåtal under den åldersgruppen.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Oavsett det så är sannolikheten då högre för svårare sjukdom oavsett ålder utan vaccination och man belastar sjukvården helt i onödan.
Jo kan vara så och vaccinationen mot svinfluensan var klart olycklig men kan inte jämföras med det här, tar vi hela jordklotet så har ju miljarder människor vaccinerats under en längre tid utan några större biverkningar. Vi har sedan en samstämmig expertis samt läkarkår över hela jordklotet som starkt rekommenderar vaccination.J JBa skrev:Jag är övertygad att många av de som inte vaccinerat sig än inte är anti-vaxxers utan att de vill avvakta av olika anledningar. Det ligger kvar i mångas medvetande biverkningarna från svininfluensan som ett exempel.
Vad jag vill ha sagt är att man med att dra alla över en kam som anti-vaxxers och inte bemöter de faktiska argumenten som stämmer eller kan ha en viss uns av värde som tex biverkningar riskerar man att skada förtroendet för vaccin och skapa ytterligare polarisering. Det är farligt när argumentationen från båda håll blir fanatisk och man inte kan se att motståndaren i vissa delar har en poäng. Det gäller i alla sammanhang. När man tror sig vara ofelbar och får hybris är det fara på färde och kommer sluta i katastrof längre fram.
Så jag ser det som ren nonsens att riskerna skulle överstiga nyttan!! (sen tror jag det är dags för en polarisering och mer hårda tag)
Nyttan för samhället överstiger riskerna baserat på vad som nu är känt men varje individ tar ju beslut utifrån sitt eget perspektiv. Jag anser fortfarande att det är farligt att kalla alla som är ovaccinerade för anti-vaxxers.P paralun skrev:Jo kan vara så och vaccinationen mot svinfluensan var klart olycklig men kan inte jämföras med det här, tar vi hela jordklotet så har ju miljarder människor vaccinerats under en längre tid utan några större biverkningar. Vi har sedan en samstämmig expertis samt läkarkår över hela jordklotet som starkt rekommenderar vaccination.
Så jag ser det som ren nonsens att riskerna skulle överstiga nyttan!! (sen tror jag det är dags för en polarisering och mer hårda tag)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Är det bara dödsfall du vill undvika?harry73 skrev:
Är det inte viktigt att undvika att hamna på sjukhus eller få postcovid?
Det är många ovaccinerade på IVA och andra avdelningar som är under 50 år och inte tillhör någon känd riskgrupp och att ha varit sjuk för drygt ett år sen verkar tveksamt om det ger något skydd mot omikron. Postcovid bryr sig inte om ålder och vad som ökar risken för det är nog rätt okänt.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Wikipedia skriver om 85 eller 95 % efter första dosen samt för "nästan alla" efter andra. Eftersom vaccinet bara har använts i 50 år och eftersom mässling numera är så sällsynt är det ju svårt att veta vad skyddsnivån kommer att vara efter 70 år.harry73 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det där vill jag se en källa till. På den tiden som mässling och flera andra räknades som barnsjukdomar var det då inte känt att det var en stor risk att få de andra barnsjukdomarna igen efter att man hade fått mässling utan tvärtom känt att mässling inte påverkade det.M MrDizzy skrev:Mässling är en av de mest elaka virussjukdomarna man kan få.
Inte på bara grund av hur sjuk man blir eller så, utan det har framkommit senaste 1-2 åren att mässlingsviruset kan göra så att det virus-immunförsvar du har samlat på (via vaccination & sjukdomar ) dig glöms bort av kroppen .... så efter en sjukdomstid i mässling är det stor risk för att du är mer eller mindre blitt motsvarande ovaccinerad .
Eeeek !!
Dessa två artiklar bygger säkert på samma studie ...BirgitS skrev:
https://news.harvard.edu/gazette/story/2019/10/how-measles-wipes-out-the-bodys-immune-memory/
https://www.nature.com/articles/d41586-019-03324-7
Tror det var den i Nature jag läste och komme ihåg
Nej, och jag oroar mig inte heller för allvarlig sjukdom eller postcovid (strikt räknat har jag fortfarande postcovid eftersom luktsinnet fortfarande är påverkat)BirgitS skrev:
Men jag frågade om risken att dö i Covid eftersom @frasen_36 nämnde et i en fråga till mig
Sedan är svaret @paralun gav inte heller helt relevant, eftersom jag frågade om risken att dö i en återinfektion för någon under 50. Jag misstänker att en stor del av de 125 som avled, hade en underliggande sjukdom och ingen hade en tidigare covidinfektionF frasen_36 skrev:
Så för mig personligen är det inte särskild relevant att tänka alltför mycket på risken att dö i Covid. Visst kan saker ändras om det visar sig att en ny variant är mycket farligare, men omikron verkar än så länge framförallt vara farligt för vårdbelastningen.P paralun skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
TackM MrDizzy skrev:
Så vitt jag kan se handlar det om antikroppar bildade mot andra sjukdomar men inte andra typer av skydd som T-celler och minnesceller.
Mässling förstör inte heller alla antikroppar:Reporting today in Science, the researchers show that the measles virus wipes out 11 percent to 73 percent of the different antibodies that protect against viral and bacterial strains a person was previously immune to — anything from influenza to herpesvirus to bacteria that cause pneumonia and skin infections.
Citaten från https://news.harvard.edu/gazette/story/2019/10/how-measles-wipes-out-the-bodys-immune-memory/
Således mycket viktigt att vaccinera sig mot mässling.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Det håller jag med om!BirgitS skrev:
Men en sak som jag undrar, är varför Sverige inte erbjuder alternativa vaccin bredvid MPR-vaccinet. Som jag förstår det finns det en grupp människor som är särskild rätt för MPR-vaccinet. Att då erbjuda alternativ, skulle kanske göra att några som väljer bort vaccinet i alla fall tar det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Beklagar att du har postcovid. Jag hoppas att ditt luktsinne kommer att bli bättre.harry73 skrev:
Jag vet att du frågade om just dödsfall och den risken tycker jag också är mycket liten för dig men det finns ju annat som är negativt med att få covid.