24 331 läst · 193 svar
24k läst
193 svar
Varför går säkring + huvudströmbrytaren varje gång häll sätts igång?
Nu däremot är det nog läge att du väljer alternativ 3. Om du testat så mycket du verkar gjort och högersidan ger felet är det inte så mycket att välja på. Förutsatt att du inte öht lyckats använda högersidan sen problemen började. Det sista här bara som ett litet kryphål när man bara har det skrivna här att gå på.Jennie Johansson skrev:
Vad ska hon göra med gruppsäkringen då? Den verkar ju lösa ut också med höger sida till.J J-banan skrev:Börja med kolla om det går stoppa in en 25A säkring. Det kanske har suttit en 25 där tidigare och när den har löst ut stoppats in en 16A säkring. Men det beror på vilken passdel som sitter i.
Sen kan man se om det löser ut lika snabbt om du har höger sida och kaffebryggare samtidigt det är uppskattningsvis ca 22-23A. Då borde 25A hålla
Och 22-23 A är inget som löser 16 A huvudsäkring på 5 s.
Jag har 10A säkringar som löser hemma när jag slår från huvudbrytaren (jag har en separat tråd om detta), detta med en last under 1A. Induktiva laster kan skapa mycket problem...GK100 skrev:
Det är en början, det kanske ska sitta 25A där istället för 16A. Då slipper man att huvudsäkring löser ut, om problem kvarstår så borde säkring i central i lgh lösa ut om då är det hällen som felarGK100 skrev:
Jag har sett den och det är ett intressant fall men inte så mycket för TS. Med smältsäkring som huvudsäkring och som löser kring 5 s är det knappast de fenomenen som ligger bakom. Diazederna lyder i princip helt under I2t i såna tidsintervall och mindre.pacman42 skrev:
Ja hon kan ju börja kolla om det är lagt för större säkring där och byta. Då kommer det ju lite framåt om det går. Men som sagt troligare med fel i den halvan av hällen.J J-banan skrev:
All ström går genom den huvudsäkringen, kanske finns el golvvärme, el element eller andra tunga förbrukare också. Men att säkring i central i lgh löser ut när man bara använder högra sida häll låter som att det vore fel på hällenGK100 skrev:
Och vilka färger är det man ska ha koll på? Grå = ? Gul = ?J J-banan skrev:Börja med kolla om det går stoppa in en 25A säkring. Det kanske har suttit en 25 där tidigare och när den har löst ut stoppats in en 16A säkring. Men det beror på vilken passdel som sitter i.
Sen kan man se om det löser ut lika snabbt om du har höger sida och kaffebryggare samtidigt det är uppskattningsvis ca 22-23A. Då borde 25A hålla
Jag tror att det kan vara något fel på din häll, för att huvudsäkringen skall gå på 5 sekunder krävs det väldigt stora strömmar!
Spelar det någon roll vilket effektläge du sätter någon av högerplattorna i? eller går säkringen lika fort oavsett om du sätter en platta på 1 eller Power?
Spelar det någon roll vilket effektläge du sätter någon av högerplattorna i? eller går säkringen lika fort oavsett om du sätter en platta på 1 eller Power?
Jag ska prova när jag kommer hem och se om det går att använda höger sidan överhuvudtaget utan att kaffebryggaren är på. Det har jag inte provat..GK100 skrev:
Nu däremot är det nog läge att du väljer alternativ 3. Om du testat så mycket du verkar gjort och högersidan ger felet är det inte så mycket att välja på. Förutsatt att du inte öht lyckats använda högersidan sen problemen började. Det sista här bara som ett litet kryphål när man bara har det skrivna här att gå på.
Säkringen går lika fort. Men jag har inte provat att bara sätta igång plattan utan att kaffebryggaren är igång samtidigt. Kanske kan det vara något?J Joakim654 skrev: