23 046 läst · 193 svar
23k läst
193 svar
Varför går säkring + huvudströmbrytaren varje gång häll sätts igång?
Alltså det har aldrig tidigare löst ut på högra sidan. Men sen i förrgår så har den gjort det två dagar i rad när jag startar höger fram och kaffebryggaren.J J-banan skrev:
Vilken storlek är säkringen på? Hur vet man det?
Om det stämmer med 5 sekunder är det något som är fel med spishällen. Enligt utlösningsdiagrammet för 16 A smältsäkring kräver 5 sek en ström på ca 53 A ! Och om man byter till 25 A så skulle den lösa ut efter drygt 3 minuter.
Det stämmer med 5 sekunder. Den bryts efter det. Så då är det spishällen och inte överbelastning menar du?J Josth skrev:
Har det fungerat tidigare med samma rutiner så låter det som något har hänt med hällen. Kaffebryggare borde rimligtvis vara på en annan grupp än din häll så den borde inte vara orsaken att säkring till häll löses ut i din elcentral i lägenheten.Jennie Johansson skrev:
Nog för att inte felet ligger där men jag kan inte hitta ett enda inlägg som säger kolla elmätaren vad belastningen ligger på.
Dvs börja med att kolla din elmätaren, har du tur kan du se hur många ampere som används innan du startar spisen.
Dvs börja med att kolla din elmätaren, har du tur kan du se hur många ampere som används innan du startar spisen.
Stackars TS. Så många som känner sig manade å skriva utan å ta reda på förutsättningarna TS ger er.
Om nåt funkar i 4 månader å helt plötsligt ryker det säkringar vid varje användande är det, även för en lekman, klart att något fel har uppstått med hällen sista dygnet.
Att be henne kolla total strömförbrukning när hon explicit säger att ingen nya elförbrukning anslutits blir goddag yxskaft.
Om nåt funkar i 4 månader å helt plötsligt ryker det säkringar vid varje användande är det, även för en lekman, klart att något fel har uppstått med hällen sista dygnet.
Att be henne kolla total strömförbrukning när hon explicit säger att ingen nya elförbrukning anslutits blir goddag yxskaft.
Varför inte kontakta en elektriker?Jennie Johansson skrev:Hej alla!
Jag tar gärna emot lite tankar och råd hur jag ska göra här..
Jag har sen igår försökt att felsöka varför en säkring i min lgh och en 16 A propp (utanför lgh) går när bara höger sida av induktionshällen sätts igång.
Det som händer är att när man sätter igång höger framplatta eller höger bakplatta på induktionshällen så slås strömmen ut i lgh. Det händer BARA på höger del av hällen, när vänster del används funkar det fint. Modulerna under hällen byttes ut för två år sen. De kommer från Electrolux har och produktnummer: 949594397
Hällen är från IKEA och är modell: "VILSTA"
Detta vet jag säkert:
Ingen annan lägenhet i huset använder mina "grupper".
Varje säkring (1, 2, 3, 4 osv) är kopplade på olika källor. Dvs allt är inte ihopkopplat på en och samma grupp.
Jag bytte ut hällen för 4 mån sen utan att kolla förbrukningen (ja det var dumt) och vet att den kräver 2x16A för full effekt men att den skulle dra för mkt ström JUST NU är något jag inte förstår. Dessutom när endast en platta sätts igång.
Min fråga:
Är det fel på hällen eller är det fel på modulerna under hällen? Eller är det något annat fel?
//Jennie
Men varför kör du kaffebryggaren och hällen samtidigt? Funkar det om du bara kör hällen?
Poängen med forumet imho är att du ska få hjälp av kompetent folk (läs elektriker).Jennie Johansson skrev:
Inte av allehanda killgissare som tycker det är viktigare ATT få skriva/synas än att en lyssna till förutsättningarna du presenterar.
När jag startar en fråge-tråd i ett ämne jag kan noll i vill jag bara ha välgrundade svar från fackfolk. Resten göra sig ikke besvär…
Jag är övertygad om att det i varje enskilt ämne FINNS duktigt folk här på BH