24 331 läst · 193 svar
24k läst
193 svar
Varför går säkring + huvudströmbrytaren varje gång häll sätts igång?
Du kanske kan säkra upp till 25A
Ja det är ca 17A, sen är säkringarna lite "tröga" så de löser inte ut direkt vid överbelastning, de tål en viss överbelastning men löser ut snabbare vid högre överbelastning och direkt vid kortslutningJennie Johansson skrev:
Såg att du har 1 huvudsäkring på 16A. Då klarar den inte en häll som drar 2x16A.
Dvs det funkar om man inte använder fler zoner samtidigt än vad som kräver 16A.
Då har du några alternativ
Dvs det funkar om man inte använder fler zoner samtidigt än vad som kräver 16A.
Allt tyder på att du har elektriska prylar som totalt drar mer ström än 16A.Jennie Johansson skrev:
Då har du några alternativ
- Byt till prylar som drar mintre ström
- Använd inte allt på en gång
- Uppgradera anläggningen med en större huvudsäkring. Kräver elektriker!!
Jennie Johansson skrev:
Se denna bild jag tog imorse när jag skulle byta min porslinspropp. Där står det max 25A.GK100 skrev:
Ja Jennie kan kolla om det verkligen sitter grå porslinsring i botten när säkringen byts. Det är ju mycket vanligt med 25 A dvs gul porslin i fallet enfas till lägenheter.
Nu gör det nog ingen direkt skillnad här när högersidan verkar ha ett rent fel. Men med lite tur går då bara gruppsäkringen till hällen.
Det har funkar att ha igång två plattor som tillsammans blir 17A + en ugn samtidigt utan problem?O skrev:
Jag går på alternativ 3.O skrev:
Om alla tar till sig lite av TS beskrivna 5 s kanske det klarnar lite viken ström det rör sig om dvs inte i närheten av någon driftström. Det är närmare kortslutning och med både grupp och huvudsäkring med i leken inte mycket som har med övrig belastning att göra heller.
Induktion kan ge stora startströmmar, då är fem sekunder inte helt orimligt.GK100 skrev:
Edit: Startströmmen på induktion är klart över märkströmmen.
Så efter alla dessa mycket bra svar - stort tack! Vad ska jag göra??
1. Byta till 25A?
2. Inte använda alla hällar samtidigt, vilket jag inte gör? Och har gjort och det funkat fint.
3. Byt ut den högra modulen bara, vilket funkar fint!
1. Byta till 25A?
2. Inte använda alla hällar samtidigt, vilket jag inte gör? Och har gjort och det funkat fint.
3. Byt ut den högra modulen bara, vilket funkar fint!
Ja men i intervallet 5 s långt under vad 16 A klarar. Den skulle inte gå att köra inkopplad 2x16 A heller i så fall och TS har ju visat tydligt att högersidan ger problem. Det har ju dessutom fungerat ok tidigare.pacman42 skrev:
Börja med kolla om det går stoppa in en 25A säkring. Det kanske har suttit en 25 där tidigare och när den har löst ut stoppats in en 16A säkring. Men det beror på vilken passdel som sitter i.Jennie Johansson skrev:
Sen kan man se om det löser ut lika snabbt om du har höger sida och kaffebryggare samtidigt det är uppskattningsvis ca 22-23A. Då borde 25A hålla