24 726 läst · 193 svar
25k läst
193 svar
Varför går säkring + huvudströmbrytaren varje gång häll sätts igång?
Precis! DEt var så jag också förstod det. Det som händer är att proppen (16A) löser ut PLUS den säkringen (Nr 1) som styr hällen löser ut inne i lgh.J J-banan skrev:
Det är inte så att du kört booster funktionen.Jennie Johansson skrev:
Såg att många hällar går från 2300-3600w på en sida vid boost. Känns ju ändå snålt med säkringen om både häll(2300w)och bryggare(1500w?) går på samma säkring
Nej, det är ingen vidare bra idé. Är det smältsäkringar i huvudcentralen utanför lägenheten (klassiska poslinssäkringar) får du dessutom inte i en 20 eller 25A säkring där det ska sitta 16A. De har inte samma sockel. Även om det skulle vara möjligt är kablaget med stor sannolikhet inte dimensionerat för den högre lasten och risk för hög värmeutveckling i kablaget om du kör högre last än vad det är dimensionerat för.Jennie Johansson skrev:
Varje grupp har en egen gruppsäkring i lägenheten. Alla grupperna avsäkras tillsammans i en huvudsäkring för hela lägenheten. Detta gäller för varje fas. 1-fas har en huvudsäkring, 3-fas har 3stJennie Johansson skrev:
Precis. Men jag har som sagt haft hällens vänster fram 2200W + 1700W samtidigt utan kaffebryggare, och det har funkat fint. Men det kanske gör det?J J-banan skrev:
O skrev:
Typiskt! Annars hade jag fått massa power och problemet löstA anderslofwall skrev:Nej, det är ingen vidare bra idé. Är det smältsäkringar i huvudcentralen utanför lägenheten (klassiska poslinssäkringar) får du dessutom inte i en 20 eller 25A säkring där det ska sitta 16A. De har inte samma sockel. Även om det skulle vara möjligt är kablaget med stor sannolikhet inte dimensionerat för den högre lasten och risk för hög värmeutveckling i kablaget om du kör högre last än vad det är dimensionerat för.
Om du svarar på hur lång tid det tar till dess säkringarna går är du i mål. Om båda löser ut som du beskriver och bara med höger halva till kan du glömma överlast det är säkert fel i den halvan närmare kortslutning än för hög belastning.Jennie Johansson skrev:
Och jädrigt snålt att lägenheten bara har enfas in avsäkrat med 16A! Men det kanske inte är så ovanligt för mindre lägenheter till exempel? Dålig koll då jag bor i husO skrev:
Från det att jag sätter igång plattan, på höger sidan, tar det 5 sekunder innan hela skiten släcks ner.GK100 skrev:
Ja Jennie kan kolla om det verkligen sitter grå porslinsring i botten när säkringen byts. Det är ju mycket vanligt med 25 A dvs gul porslin i fallet enfas till lägenheter.A anderslofwall skrev:
Nu gör det nog ingen direkt skillnad här när högersidan verkar ha ett rent fel. Men med lite tur går då bara gruppsäkringen till hällen.
Huvudsäkringen är en smältpropp (även känd som DIazed, antagligen den inne också). Dessa tål ganska stora överströmmar under en kortare tid. Jag hade inga problem att varje natt under ett år köra 16A i tre timmar på en 10A Diazed hemma hos mig (även om det nog var ganska nära gränsen). De går därför att de blir för varma, vilket innebär att de klarar kortare stunder av överström, men hur länge beror på hur mycket överström det är.
5 sekunder innebär att det är hög ström, men inte kortslutning.
5 sekunder innebär att det är hög ström, men inte kortslutning.