69 291 läst · 366 svar
69k läst
366 svar
Varför går LED-lampor sönder?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 815 inlägg
Inte riktigt, graferna på wikin visar spänning in och ut. Strömmen från en dimmer som är neddimmad till ca hälften och matar en LED-lampa för 230 V ser ut så här (Undre kurvan (eller kurva är ju inte, det liknar mer spikar med ett toppvärde på 2.87 A)).M Martin Lundmark skrev:
Frågan är varför det skulle vara så svårt att bygga en TRMS-avkännare som är billig och liten nog att passa i en lampsockel? Vi kan väl bygga mer avancerade saker än så på liten yta? Men tydligen är det så svårt att lamptillverkare istället lägger ansenlig tid på att prova vilka dimmers som råkar funka med deras lampor...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 798 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 798 inlägg
Alldeles riktigt, graferna på wikin visar spänning in och ut.Bo.Siltberg skrev:
MEN för en ren resistans så följer utgångsströmmens kurvform utgångsspänningens kurvform. För det jag ville lyfte fram och beskriva men inte hade en bild på, en varm glödlampa vars glödtråd inte hinner sjunka i temperatur, så är strömmen väldigt lik utgångsspänningen i utseende. Det var det jag ville framställa i en enkel teoretisk beskrivning.
(Har någon dessa grafer får ni gärna redovisa)
Så ser det inte ut för en LED-lampa som du här redovisat i din bild (tack Bo.Siltberg) Här är det en dramatisk skillnad mellan den spänning man levererar ut ur dimmern och den ström som LED-lampan tar.
Om jag avläser rätt och om skaldelarna är korrekt inställda (redovisade) är det en toppström på några ampere (närmare 3 A som mest) vid när ”dimmern släpper ut” spänningen till LED-lampan som ”bara behöver en ström på några tiotal mA (RMS) för att lysa.
Strömmen till en LED-lampan (kopplad direkt utan dimmer) är ofta väldigt ”kantig”
Se det som martin43 hänvisat till;
Lägger man sedan en dimmer avsedd för t.ex. glödljus framför en LED-lampa med ström som redan är ”kantig” (övertonsrik) i sin kurvform så blir strömmen oftast ”mycket kantigare” (mer övertonsrik).martin43 skrev:
Denna ändrade kurvform i strömmen ger rimligen en större påkänning på elektroniken i LED-lampan och det är möjligt att det kortar "livslängden" hos LED-lampan genom användning av en dimmer avsedd för glödljus. Detta till motsats mot det vi vant oss gällande glödlampan att livslängden ökar när vi "sänker" (påverkar) spänningen med en dimmer.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Smarta funktioner som att om man släcker med brytaren på väggen kan man inte starta lampan via app/scen pga att man brutit strömmen till kretsen. Mycket smartare med tex separata Z-wave-moduler där logiken sitter bakom brytaren istället för i lampan.MultiMan skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 815 inlägg
Det finns fler mätningar redovisade i denna tråd, inklusive en mätning på strömmen till en neddimmad glödlampa. Där ser man också som du nämnde att strömpulserna är lägre i dimmerns ändlägen. Det är som störst i mitten.M Martin Lundmark skrev:
Jag har ringat in några saker här, uppifrån och ned toppvärde på strömmen, medelvärde (TRMS) på strömmen med mindre siffror (endast 82 mA) och längst ned ser man skalindelningen, kurva B längst till höger 2 A /div.M Martin Lundmark skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo jag haft följt Michael's mätningar i flera år. Han har en tråd här: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=53127 Det är ett gediget arbete han gjort, och fortfarande gör.M Martin Lundmark skrev:
Visst är det denna bild som du menar visar en glödlampa med dimmer?Bo.Siltberg skrev:
Bra, då jag inte vet källan till bilden är jag försiktig att med säkerhet påstå saker. Ibland ökar man t.ex. upplösningen i en strömprob (om sådan används) genom att linda på ett par varv av tråden man mäter på.Bo.Siltberg skrev:
Har du genomfört mätningen själv så vet du ju omständigheterna, tack för mätningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 665 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 665 inlägg
Varför ska man släcka med strömbrytaren på väggen i stället för med fjärrkontrollen?AndersMalmgren skrev:
Om man är rädd för det kan man ju montera bort den vanliga strömbrytaren och sätta upp fjärrkontrollen på väggen i stället.
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
För att brytaren alltid sitter där på väggen. Fjärren är aldrig där den bordeBirgitS skrev:
edit: Jag har designbrytare
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg