blackarrow blackarrow skrev:
Funkar ”smartlampor” så att man kan tända respektive släcka med ett kort avbrott i 230V matningen?
Hur funkar det isfall om man håller in för att dimra ned? :p Låter som fulhack

Funkar ”smartlampor” så att man kan tända respektive släcka med ett kort avbrott i 230V matningen?
Jag vet inte hur det är med lampor med integrerad dimmer, men i princip alla dimmerpuckar som finns funkar med imulsbrytare för att slå av/på via kort puls eller dimmra när man håller in.

Redigerat:
useless useless skrev:
Jag vet inte hur det är med lampor med integrerad dimmer, men i princip alla dimmerpuckar som finns funkar med imulsbrytare för att slå av/på vi kort puls eller dimmra när man håller in.
Jag kanske övertolkade ditt inlägg beroende vad du egentligen kommenterade.

Dimmerpuckar har ju 2-3 trådar för ström&tändtråd och 2 trådar går till gamla strömbrytaren. Då går det lätt att styra dimmern med strömbrytaren.

Men den vanliga strömbrytaren gör ju smartlampan strömlös och då blir det lite svårt att styra den. Inte omöjligt men en teknisk utmaning.

Två dimmrar kopplade efter varandra är ju också en intressant koppling, men jag är inte nyfiken på att prova...(dosdimmer + smartlampa).

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur funkar det isfall om man håller in för att dimra ned? :p Låter som fulhack
Man får väl ”vända” på brytaren/fjädern så att det blir ett impulsavbrott och normalt till i så fall.

Jag tror inte på det för än jag sett det...

BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska man släcka med strömbrytaren på väggen i stället för med fjärrkontrollen?
Om man är rädd för det kan man ju montera bort den vanliga strömbrytaren och sätta upp fjärrkontrollen på väggen i stället.
För att det är bekvämt när man lämnar ett rum.

Har haft diskussionen med frun som ville köpa ”smartlampa”, men 3 nya fjärrar varav en uppskruvad/tejpad på väggen fick henne att avstå om än något motvilligt.

Men utvecklingen går ju framåt... ska överväga @BirgitS förslag. Det finns ju snyggare vägg-fjärr än Ikeas trådfri.
Visa bilaga 352268
Man kan tejpa upp Hue-dimmerströmbrytaren över den gamla dosan.
Frågan är om den sitter kvar vid dörren när man ska lämna rummet.
Den har magnetfäste, batteri och kan användas som fjärr.

Tillsvidare sitter strömbrytaren med puck bra där den sitter vid dörren och klarar sig utan batteri.
Inget extra krångel om lampan går sönder heller.

• Philips Hue dimmerströmbrytare intill sin förpackning på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dimmerpuckar har ju 2-3 trådar för ström&tändtråd och 2 trådar går till gamla strömbrytaren. Då går det lätt att styra dimmern med strömbrytaren.

Men den vanliga strömbrytaren gör ju smartlampan strömlös och då blir det lite svårt att styra den. Inte omöjligt men en teknisk utmaning.
Ja, du måste såklart dra fram obruten fas till pucken. Det är ju lite svårt med en lampa med inbyggd dimmer... Impulsstyrningen skulle kunna funka om man sätter fjädern så att strömmen bryts vid kort tryck och lampan förstår att ett kort spänningsfall betyder att den ska toggla mellan tänt och släckt (man får anta att styrelektroniken i lampan har nån kondensator som håller spänningen uppe några sekunder när matningen bryts).

Tycker der är lite idiotiskt att kombinera lampa och logikkrets i samma enhet. Men just därför kör jag z-wave med puckar i dosan bakom brytare och slipper problemet.

Har du hittat nån kombination som går att dimma ner till typ stearinljusstyrka? De puckar och led-lampor jag har/har testat har aldrig funkat att dimma ner riktigt lågt, men många av de lampor som har inbyggd dimmer verkar ha den förmågan.

Den enda garanterat fungerande dimmertekniken för LED är drivdon med inbyggd dimmer som styrs utifrån. Endast då kan strömmen genom LEDarna styras exakt. Så på sätt o vis är "smarta lampor" bra, men jag tror samtidigt att det är osmart att lägga så mycket elektronik i ljuskällan pga kostnaden om de inte är reparerbara. Det är dock nödvändigt med denna lösning i en (lång) övergångsperiod om man inte vill göra större ingrepp i den fasta installationen.

Traditionella energibegränsande dimmers tillsammans med "dimbara" 230 V LED-lampor är en riktigt usel nödlösning. Den ser jag endast som motiverad när man har befintliga dimmers och råkar hitta en LED-lampa som funkar att dimra. Det är ingen teknik man väljer att installera nytt.

• Gilla
useless
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du hittat nån kombination som går att dimma ner till typ stearinljusstyrka? De puckar och led-lampor jag har/har testat har aldrig funkat att dimma ner riktigt lågt, men många av de lampor som har inbyggd dimmer verkar ha den förmågan.
Har inga e27 leds, kör halogen. Har led i badrummet med separat styrdon

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Traditionella energibegränsande dimmers tillsammans med "dimbara" 230 V LED-lampor är en riktigt usel nödlösning. Den ser jag endast som motiverad när man har befintliga dimmers och råkar hitta en LED-lampa som funkar att dimra. Det är ingen teknik man väljer att installera nytt.
Jag håller med.

”Dimmertekniken” togs fram i en tid då det handlade om att styra resistiva laster, glödlampor. Det är en lösning som skapar både fasförskjutning (mellan strömmen och spänningen) samt övertoner.

Att idag ansluta elektroniklaster (LED-lampor), efter en dimmer skapar ett behov av speciell teknik för att fungera bra och hålla länge.

Jag hade för flera år sedan en dialog med belysningstillverkarna att de skulle skapa två typer av LED-lampor för Edisonsockel. Den ena avsedda för att kunna styras av dimmer den andra enbart för direktanslutning till elnätet. Den förra blev då med avancerad i sin konstruktion, den senare enklare i sin konstruktion, troligen energieffektivare, och billigare.

Belysningstillverkarna ansåg inte det skulle vara en intressant utveckling, utan skyllde bl.a. på att alla vill kunna koppla sina LED-lampor via dimmer.

Redigerat:
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS

Har haft diskussionen med frun som ville köpa ”smartlampa”, men 3 nya fjärrar varav en uppskruvad/tejpad på väggen fick henne att avstå om än något motvilligt.

Men utvecklingen går ju framåt... ska överväga @BirgitS förslag. Det finns ju snyggare vägg-fjärr än Ikeas trådfri.
[media]

Tillsvidare sitter strömbrytaren med puck bra där den sitter vid dörren och klarar sig utan batteri.
Den som sist reser sig från soffan sträcker sig först fram och trycker på fjärrkontrollen för att släcka lampan över soffbordet. Bekvämt med fjärrkontrollen på soffbordet så här års när man inte behöver ha tänt just när man sätter sig där men trevligt lite senare när det mörknar. :)

Håller med om att Ikeas stora fjärr inte är snygg så vi har inte Ikea Trådfri i vardagsrummet utan där är det Philips Hue, men i köket sitter Ikeas stora fjärr på frysen som är precis där köket börjar.

Jag använder appen nästan enbart när jag vill ha mer exakt kontroll över dimmern, annars kör jag från väggbrytaren.

richardtenggren

[media]

Du får med en ram med hål för dosmontage :)

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Magnus E K
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Håller också med. Bara snäppet bättre än att försöka sänka ljudvolymen på stereon med samma metod.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
100% av alla designarmaturer kör ju dock E27 eller någon av dess syskon, kommer nog tyvärr inte ändras än på ett tag. Men jag kör halogen på alla E27 så inget problem för mig :D LED ger tyvärr inte samma fina ljusbild ännu.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.