69 567 läst · 366 svar
70k läst
366 svar
Varför går LED-lampor sönder?
Du får leta efter dyrare LED med riktigt högt Ra värde så du driver på teknikutvecklingen.AndersMalmgren skrev:
Men nu är vi lite off topic.
Renoverare
· Stockholm
· 18 487 inlägg
Har du provat Osram & Star Trading Ra 90-99?AndersMalmgren skrev:
Typ Decoration LED-lampa filament, vintage gold,
osram star+ matt med 300˚ spridning.
RA är väl lite dåligt fortfarande, är det nära 100 så ska ju lampan vara bra men har hört att LED kan luras lite och ha högt RA men ändå väldigt ojämnt spektrum vilket gör att färgerna i alla fall blir dåliga.
Renoverare
· Stockholm
· 18 487 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 347 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 347 inlägg
Ja, det framgår av mätningarna på den utmärkta sidan som länkas i inlägg 242 att spektrat ser ganska annorlunda ut jämfört med glödlampans. Men jag gissar att det handlar om energieffektivitet också, dvs att om det gick (kanske går det redan?) att konstruera en LED-lampa med exakt samma spektrum som en glödlampa frånsett total cutoff där rött övergår till infrarött så skulle den få lägre lumen/W än andra lampor.S sandos skrev:
Oj vad det var prat om styrning av ljus.
Men hur fungerar det rent praktiskt.
Separata fjärrisar som försvinner lätt tar slut på batteri etc.
Wifi styrningar som är beroende av mobiltelefon, router, internet....
Tappar alla dessa minnet t ex vid strömavbrott??
Styr själv tv boxen med mobilen, dock enbart pga orginalfjärrisen gick sönder.
Himmla pillande i inställningar vid strömavbrott, pga det delas ut nya ip adresser i routern och hos internet operatören.
Dessutom tycker jag inte det är bekvämt med konstgjorda knappar. Är det inte då så med lampstyrning med.
Hur sköter ni det om det är flera lampor som det är hos de flesta?
Lär nog även gå en hel del ström när all elektronik kräver sin del. Kanske inte så på 1 lampa eller två...men om man börjar plussa på (om man nu ska styra hela hemmet).
Vill inte vara negativ och är väl gammalmodig
Men hur fungerar det rent praktiskt.
Separata fjärrisar som försvinner lätt tar slut på batteri etc.
Wifi styrningar som är beroende av mobiltelefon, router, internet....
Tappar alla dessa minnet t ex vid strömavbrott??
Styr själv tv boxen med mobilen, dock enbart pga orginalfjärrisen gick sönder.
Himmla pillande i inställningar vid strömavbrott, pga det delas ut nya ip adresser i routern och hos internet operatören.
Dessutom tycker jag inte det är bekvämt med konstgjorda knappar. Är det inte då så med lampstyrning med.
Hur sköter ni det om det är flera lampor som det är hos de flesta?
Lär nog även gå en hel del ström när all elektronik kräver sin del. Kanske inte så på 1 lampa eller två...men om man börjar plussa på (om man nu ska styra hela hemmet).
Vill inte vara negativ och är väl gammalmodig
Hehe, vad glad jag är att jag är en av dom där det bara fungerar och inte går sönder.
Jag brukar mäta strömmen med örat, dvs. om det brummar vet jag att jag inte vill se kurvan på oscilloskopet eftersom det inte kommer vara någon fin syn... Är det tyst finns det i alla fall hopp.
Jag kikade här i innan jag handlade (och notera att det finns en annan lista för consumer-lampor) mina Philips-spottar.
http://www.led-centrum.de/images/pdf/dimmerliste-philips-leuchtmittel.pdf
Valde "Master LEDspot MV 5.4-50W GU10 CRI90" (https://www.assets.lighting.philips.com/is/content/PhilipsLighting/fp929001138602-pss-global) eftersom den verkade ha mycket grönt i kompatibilitestlistan. Dimningen har fungerat bra med de dimrar jag testat. De verkar ha en inbyggd tröskel under vilken de inte tänder alls. Det gör att de går att dimma ner tills de slocknar, och att de heller inte glöder när dimmern är "av" (vid dimrar som saknar nolla). T.ex. har jag ställt mina Fibaro dimrar på min dimming 19% v ilket ger lagom lägsta nivå.
Kan det vara så att den gamla hederliga regeln "köp inget som inte kommer med ett hyfsat komplett datablad, för vet inte ens tillverkaren vad det är för något lär inte du vilja veta det heller" gäller även LED-lampor?
Jag brukar mäta strömmen med örat, dvs. om det brummar vet jag att jag inte vill se kurvan på oscilloskopet eftersom det inte kommer vara någon fin syn... Är det tyst finns det i alla fall hopp.
Jag kikade här i innan jag handlade (och notera att det finns en annan lista för consumer-lampor) mina Philips-spottar.
http://www.led-centrum.de/images/pdf/dimmerliste-philips-leuchtmittel.pdf
Valde "Master LEDspot MV 5.4-50W GU10 CRI90" (https://www.assets.lighting.philips.com/is/content/PhilipsLighting/fp929001138602-pss-global) eftersom den verkade ha mycket grönt i kompatibilitestlistan. Dimningen har fungerat bra med de dimrar jag testat. De verkar ha en inbyggd tröskel under vilken de inte tänder alls. Det gör att de går att dimma ner tills de slocknar, och att de heller inte glöder när dimmern är "av" (vid dimrar som saknar nolla). T.ex. har jag ställt mina Fibaro dimrar på min dimming 19% v ilket ger lagom lägsta nivå.
Kan det vara så att den gamla hederliga regeln "köp inget som inte kommer med ett hyfsat komplett datablad, för vet inte ens tillverkaren vad det är för något lär inte du vilja veta det heller" gäller även LED-lampor?
Olika i olika system. Zwave-dimrarna jag har fungerar ju som helt vanliga dimrar med en helt vanlig väggströmbrytare som man kan trycka av/på, hålla in för dimning, dubbelklicka för full styrka. Sen går de även att styra i systemet från mobil, dator, schemaläggning etc, eller med en eller flera separata fjärrkontroller. De tappar inte minnet och fungerar även om automationssystemet inte är igång gått sönder.kisumisu skrev:
Nu när en liten fönsterlampa drar typ 1,5watt går det ju åt mer energi till att ha en inbyggd eller separat dimmer till den som drar 0,7w hela tiden om den bara lyser t.ex. 1930-2300 varje dag.
Vi kan väl hålla oss till LEDlampor. En liten djupdykning i varför ledljus är omysigt, kallt och förvränger färger.
En lysdiod producerar ljus av en våglängd. (Förr fanns det bara röd, grön och gul).
Så antingen får man ta 3st led i olika färger, Röd Grön Blå, eller en kraftig blå LED med ett lager gul fosfor på för att få vitt ljus.
En typisk modern led har blå dioder med ett lager fosfor på som skall omvandla ljuset till rätt färger.
Det gula ljuset i grafen kommer från fosforn. Allt blått ljus tas dock inte upp av fosforn så det blir ett överskott av blått.
En del blått ljus slinker förbi fosforn.
Om fosforn ligger en bit ifrån chippet blir det mindre värmeutveckling och bättre kylning av ledchippet.
En lysdiod producerar ljus av en våglängd. (Förr fanns det bara röd, grön och gul).
Så antingen får man ta 3st led i olika färger, Röd Grön Blå, eller en kraftig blå LED med ett lager gul fosfor på för att få vitt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En typisk modern led har blå dioder med ett lager fosfor på som skall omvandla ljuset till rätt färger.
Det gula ljuset i grafen kommer från fosforn. Allt blått ljus tas dock inte upp av fosforn så det blir ett överskott av blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En del blått ljus slinker förbi fosforn.
Om fosforn ligger en bit ifrån chippet blir det mindre värmeutveckling och bättre kylning av ledchippet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 487 inlägg
Jag kan likt många andra konstatera att LED:ar håller länge. För några år sen råkade jag ut för ett par som inte höll någon längre tid – men det var då.
Lysrörslampor (lågenergilampor) har jag haft större problem med. Några bottnar inte i socklarna och andra seeegar igång. Det ska tilläggas att jag har en som hållit väldigt länge, dock.
LED:ar är en välsignelse. De är små och ger lite värme. De går att smyga in lite överallt.
I bilar har de medfört möjligheten till matrisstrålkastare som ger ett långt och brett flöde även vid möten.
Det är sällan själva lysdioden som går sönder, men ibland är kringelektroniken dåligt utförd.
Lysrörslampor (lågenergilampor) har jag haft större problem med. Några bottnar inte i socklarna och andra seeegar igång. Det ska tilläggas att jag har en som hållit väldigt länge, dock.
LED:ar är en välsignelse. De är små och ger lite värme. De går att smyga in lite överallt.
I bilar har de medfört möjligheten till matrisstrålkastare som ger ett långt och brett flöde även vid möten.
Det är sällan själva lysdioden som går sönder, men ibland är kringelektroniken dåligt utförd.
Hej Martin!M Martin Lundmark skrev:Hej oldtimersmc
Livslängden för en glödlampa är mycket starkt beroende på spänningen som lampan matas med.
Jag hade tidigare,i mitt fönster, två identiska fönsterlampor som jag seriekopplat. De lyste kontinuerligt,matade med halva märkspänningen, under lång tid (ca 30 år) utan att behöva bytas ut.
Lamporna hade dålig verkningsgrad (ljusutbyte) men gav ett trevligt gul-rött sken.
På sidan ”Incandescent light bulb” kan vi läsa; “Lifetime is approximately inversely proportional to V 16 , Light output is approximately proportional to V 3.4 “ (exponenten är 16 resp 3,4)
[länk]
Vid halv spänning kan vi då, med formlerna, beräkna livslängd och ljusutbyte, vid halv matningsspänning till 65536 gånger längre livslängd och ca 10,5 gånger lägre ljusutbyte. En glödlampa på 40 W och nominellt 1000 timmars livslängd, lyser då (teoretiskt, beräknat enligt modellen) som en 4 W glödlampa och har ca 7500 år i livslängd!!
Här finns en graf;
[länk] Voltage.htm
Lysande vetande och inte troende, sånt uppskattas
Vänligen/Per