C
Tänkte köpa LED till byggstrålkastare med anslutningstyp R7s. Har hittat Osrams produkter med excentrisk bas som förhoppningsvis gör att de ryms, se till höger i denna bild:
osram-parathom-line-r7s-118mm-17.5w-827-|-extra-varm-vit-ersaettare-150w_4058075168992-32.jpg
Nästa bild på sidan är följande:
osram-parathom-line-r7s-118mm-17.5w-827-|-extra-varm-vit-ersaettare-150w_4058075168992-33.jpg
Vad kan den betyda? Ska det föreställa en reflektor? Betyder det att man måste använda halogen i stället för LED där det finns reflektor (t.ex. byggstrålkastare)? Eller betyder det bara att man inte ska vända den tjocka delen in mot reflektorn?

Det lutar åt dels 11,5W 78 mm till de små byggstrålkastarna, dels 17,5W 118 mm till de stora. Så vitt jag har sett står det 2700K på alla. Men det verkar finnas olika varianter som jag inte begriper mig på: Parathom, Star, Superstar och EEK. Det verkar som om Superstar betyder dimbar och Star betyder ej dimbar. Parathom kan finnas både som dimbar och ej dimbar. Parathom verkar säljas i en rektangulär pappask:
61ZWWGNsMYL._SL1200_.jpg
Medan Star och Superstar verkar säjas inplastade med en pappskiva:
osram-ledline-led-lampa-r7s-118mm-175w827-150w.jpeg image.jpg

Är det olika kvalitet? Vilken sort ska man försöka få tag på?

söker jag på hemsidan hittar jag tre lampor

Parathom dim line 17,5W
Parathom dim line 15w
Parathom line 15w

Såg också att dim line 15w hade 25000 i livslängs till skillnad från dem andra som hade 15000h.

Tabell med information om lampors livslängd, 15W Parathom DIM LINE R7s lampor med 15000 och 25000 timmars livslängd.

edit: den första lampa du har länkat bild på hittar jag inte på deras hemsida

Jag misstänker att du kommer att bli besviken på på ljuset!
1500 lumen är inte mycket till en strålkastare.
En 240W R7s halogen ger 5000 lumen t.ex.

kisumisu
C civilingenjören skrev:
Tänkte köpa LED till byggstrålkastare med anslutningstyp R7s. Har hittat Osrams produkter med excentrisk bas som förhoppningsvis gör att de ryms, se till höger i denna bild:
[bild]
Nästa bild på sidan är följande:
[bild]
Vad kan den betyda? Ska det föreställa en reflektor? Betyder det att man måste använda halogen i stället för LED där det finns reflektor (t.ex. byggstrålkastare)? Eller betyder det bara att man inte ska vända den tjocka delen in mot reflektorn?

Det lutar åt dels 11,5W 78 mm till de små byggstrålkastarna, dels 17,5W 118 mm till de stora. Så vitt jag har sett står det 2700K på alla. Men det verkar finnas olika varianter som jag inte begriper mig på: Parathom, Star, Superstar och EEK. Det verkar som om Superstar betyder dimbar och Star betyder ej dimbar. Parathom kan finnas både som dimbar och ej dimbar. Parathom verkar säljas i en rektangulär pappask:
[bild]
Medan Star och Superstar verkar säjas inplastade med en pappskiva:
[bild] [bild]

Är det olika kvalitet? Vilken sort ska man försöka få tag på?
Jag skulle säga att parathom är den mer professionella av dem.

Den sistnämda ser ut som deras lampor på Ica, Konsum etc...när jag gjorde reklamation hos Osram så ersatte dom lampan med just "Parathom" och den lampan har hållt.

När det gäller reflektorn menar dom väl att man inte ska vända lampan mot reflektorn. Reflektorn behövs ju inte då, kanske också gör mer skada än nytta? En förklaring kanske varför vissa av mina lampor paijar i vissa armaturer... kanske nåt man ska plocka bort alltså. Om det kan vara nåt med värmeutveckling att göra.

Redigerat:
kisumisu
martin43 martin43 skrev:
Jag misstänker att du kommer att bli besviken på på ljuset!
1500 lumen är inte mycket till en strålkastare.
En 240W R7s halogen ger 5000 lumen t.ex.
Det beror ju på vad han har för strålkastare idag. Finns ju 100-150 w halogen och är väl det den här leden ska ersätta?!

Magnus E K
Är det verkligen en reflektor på bilden till inlägg 361, är det inte ett skyddsglas? Halogenlampor behöver ofta skyddsglas för att t ex blockera UV-ljus, förhindra att smuts hamnar på själva ljuskällan (varvid den kan bli så varm att den exploderar). För LED däremot så behövs ju inte dessa skydd som bara skulle försämra ljusutbytet och försämrar värmeavledning.

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Och sedan vinner LED en del på att de har ett riktat ljus framåt och inte är beroende av en reflektor i samma grad som en rundstrålande halogen. Det är stora förluster i reflektorn så en svagare LED kan upplevas som lika ljusstark.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.