69 269 läst · 366 svar
69k läst
366 svar
Varför går LED-lampor sönder?
När det gäller små effekter (t.ex. i nivån 10 W) så är det många elmätare (t.ex. sådana som du kan sätta i vägguttaget) som mäter fel. En del klarar dessutom inte alltid av att korrekt mäta effekten om det är övertoner i strömmen.kisumisu skrev:
Det är tveksamt om du kan dra bra slutsatser, om du inte vet att det du använder för att mäta med kan mäta det du mäter korrekt. Det gäller speciellt om du mäter små effekter och det finns övertoner inblandade.
Den elenergimätare vi har i våra hus och lägenheter mäter elenergin (kWh d.v.s. aktiv effekt (kW) gånger tid (h)).C civilingenjören skrev:
Genom huvudsäkringen begränsas den ström (A) vi kan ta ut och därigenom även den skenbara effekten (kVA). Vi betalar för huvudsäkringens storlek men inte för den skenbara effekten (kVA).
Några elbolag (nätbolag) har börjat eller skall börja ta betalt för medelvärdet av den maximala aktiva effekt (kW) vi tar ut under en timma eller ett antal timmar under en månad.
Men hur mäter våran mätare i skåpet?M Martin Lundmark skrev:När det gäller små effekter (t.ex. i nivån 10 W) så är det många elmätare (t.ex. sådana som du kan sätta i vägguttaget) som mäter fel. En del klarar dessutom inte alltid av att korrekt mäta effekten om det är övertoner i strömmen.
Det är tveksamt om du kan dra bra slutsatser, om du inte vet att det du använder för att mäta med kan mäta det du mäter korrekt. Det gäller speciellt om du mäter små effekter och det finns övertoner inblandade.
Må hända att den ej mäter rätt. Men tycker det konstigt när den klarar av mäta vissa andra småsaker som kanske ger dit 1w, 5w..och sedan ger diskmaskin helt plötsligt mer i standby.
Den gamla diskmaskinen gav 0w när den var avstängd. Men då var det ingen "aqua stop" antar det är den och diskmaskinens dator som drar ström.
Dessa maskiner som ej har en fysisk riktig av och på knapp
25w glödis och sedan osram 4w led som ska motsvara 40w glödis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Den du har i skåpet mäter bra om den inte har något fel vilket inte är så vanligt. Många av typen du sätter i uttag mäter dåligt om lasten inte är linjär och speciellt vid små effekter. Det är därför du får skenbart orimliga värden precis som flera försökt förklara tidigare.
Och de gamla mätarna med skiva hade heller inga problem att mäta aktiva effekten bara det att de var mekaniska gjorde att friktion, temp, vibrationer, åldrande osv inverkade desto mer vid låga effekter.
Och de gamla mätarna med skiva hade heller inga problem att mäta aktiva effekten bara det att de var mekaniska gjorde att friktion, temp, vibrationer, åldrande osv inverkade desto mer vid låga effekter.
Hej kisumisu,kisumisu skrev:
Jag har ett tiotal elljusstakar som jag ”konverterat” från glödljus till LED. Innan bytet var effektbehovet ca 21 W för en elljusstake med 7 seriekopplade lampor märkta 3W.
Efter bytet till led så mätte jag effektbehovet för hela ljusstaken ca 2 W (Biltema, Art. 88–721, 12 lumen). Det är dock svårt att mäta så små effekter med bra noggrannhet.
Resultatet en tiondel av eleffekten med LED-lampor ligger i linje med energimyndigheten fick när de testade julbelysning; 2014-09-09
” http://www.energimyndigheten.se/tes...,1512,1513,1514,1510,1515,1531,1530,1529,1528 ”
IKEA har även föredömlig märkning på sina förpackningar med lampor.MultiMan skrev:
Lumen, färgtemp, effekt, effektivitet (lm/w), färgåtergivning (Ra), samt symboler för dimbarhet, om den kan byta färg etc.
Att bygga en mätare som klarar av att mäta aktiv effekt på en resistiv last (tex glödlampa) är betydligt enklare än att korrekt mäta aktiv effekt på t.ex. en ”kraftelektronikbaserad nätdel till en tvättmaskin eller LED-lampa.kisumisu skrev:
Du har EN tvättmaskin (inte flera). Om denna enda tvättmaskin har ca 10 W i ”stand by” det är inte bra, men inget att bli upprörd över.
Vi kräver ofta att våra apparater skall vara startberedda och gärna ha en trevlig touch-display. Att LED lampor går att dimma innebär oftast att de är mer komplicerade att konstruera, dyrare, håller sämre, drar något mer effekt vid max ljus osv.
En del av oss vill kunna styra hela huset (smart home). Det innebär knappast lägre elanvändning, billigare driftkostnad, bättre hållbarhet etc.
Men det är det bra att lära sig var strömtjuvarna är och hitta sätt att eliminera dem. Om jag fördelar besparingen på elanvändning (ca 1400 kWh), jämt över hela året, vid övergång från glödljus till LED, så blev det ca 160 W kontinuerlig effektbelastning.
Nu drar julbelysningen betydligt mindre när det används i december januari och hitintills så har ingen LED-lampa på mina ljusstakar gått sönder.
En tvättmaskin som drar 10W i standby motsvarar 25-30 st smarta glödlampor i standby, så jag tycker helt klart att man skall "kolla allt".och hitta tjuvarna som du skriver. Sen ska man givetvis inte slänga ut en fungerande tvättmaskin för att spara 9,6W i standby-förbrukning.M Martin Lundmark skrev:Att bygga en mätare som klarar av att mäta aktiv effekt på en resistiv last (tex glödlampa) är betydligt enklare än att korrekt mäta aktiv effekt på t.ex. en ”kraftelektronikbaserad nätdel till en tvättmaskin eller LED-lampa.
Du har EN tvättmaskin (inte flera). Om denna enda tvättmaskin har ca 10 W i ”stand by” det är inte bra, men inget att bli upprörd över.
Vi kräver ofta att våra apparater skall vara startberedda och gärna ha en trevlig touch-display. Att LED lampor går att dimma innebär oftast att de är mer komplicerade att konstruera, dyrare, håller sämre, drar något mer effekt vid max ljus osv.
En del av oss vill kunna styra hela huset (smart home). Det innebär knappast lägre elanvändning, billigare driftkostnad, bättre hållbarhet etc.
Men det är det bra att lära sig var strömtjuvarna är och hitta sätt att eliminera dem. Om jag fördelar besparingen på elanvändning (ca 1400 kWh), jämt över hela året, vid övergång från glödljus till LED, så blev det ca 160 W kontinuerlig effektbelastning.
Nu drar julbelysningen betydligt mindre när det används i december januari och hitintills så har ingen LED-lampa på mina ljusstakar gått sönder.
Men en tvättmaskin som drar 0,5W i standby är sannolikt brand- och åsksäkrare än en som drar 10W.
Den som drar 10W har förmodligen all elekronik "alltid på" även om skärmen är släckt, medan den som drar 0,5W har en sketen och relativt sett robust "stand-by-krets" som drar ett relä när man trycker på knappen.
Jag har fjärrströmbrytare med elmätare till tv/stereo uppe och nere och det går åt tiotals watt när det inte är avstängt med brytaren (tvn vägrar deep-sleep tex). Förutom en viss elbesparing så funkar det utmärkt i kombination med åskskydd i elcentralen. Om åskskyddet gör sitt jobb så kommer det inte att hoppa igenom reläet i brytaren = bra skydd.
Såklart du spar med en seriekopplad. Dom flesta är ju det också. Men jag har en ljusstake där det inte är seriekopplat utan pararellkopplat och är en transformator som minskar spänningen.M Martin Lundmark skrev:Hej kisumisu,
Jag har ett tiotal elljusstakar som jag ”konverterat” från glödljus till LED. Innan bytet var effektbehovet ca 21 W för en elljusstake med 7 seriekopplade lampor märkta 3W.
Efter bytet till led så mätte jag effektbehovet för hela ljusstaken ca 2 W (Biltema, Art. 88–721, 12 lumen). Det är dock svårt att mäta så små effekter med bra noggrannhet.
Resultatet en tiondel av eleffekten med LED-lampor ligger i linje med energimyndigheten fick när de testade julbelysning; 2014-09-09
” [länk] ”
Just i den modellen med transformatorn märker man inte någon märkbar besparing då nätdelen ändå slukar ström.
Eller så löser man problemet att dra ur stickproppen eller installera dit en strömbrytaremartin43 skrev:En tvättmaskin som drar 10W i standby motsvarar 25-30 st smarta glödlampor i standby, så jag tycker helt klart att man skall "kolla allt".och hitta tjuvarna som du skriver. Sen ska man givetvis inte slänga ut en fungerande tvättmaskin för att spara 9,6W i standby-förbrukning.
Men en tvättmaskin som drar 0,5W i standby är sannolikt brand- och åsksäkrare än en som drar 10W.
Den som drar 10W har förmodligen all elekronik "alltid på" även om skärmen är släckt, medan den som drar 0,5W har en sketen och relativt sett robust "stand-by-krets" som drar ett relä när man trycker på knappen.
Jag har fjärrströmbrytare med elmätare till tv/stereo uppe och nere och det går åt tiotals watt när det inte är avstängt med brytaren (tvn vägrar deep-sleep tex). Förutom en viss elbesparing så funkar det utmärkt i kombination med åskskydd i elcentralen. Om åskskyddet gör sitt jobb så kommer det inte att hoppa igenom reläet i brytaren = bra skydd.
10w är ju inte egentligen bråka om. Men är onödigt och som redan nämt en brandrisk ha saker i standby helt i onödan.
Sedan är det ju så att man har inte flera tvättmaskiner men börjar man plussa ihop allt. Så kan det ju bli en hel del.
Hej martin43martin43 skrev:En tvättmaskin som drar 10W i standby motsvarar 25-30 st smarta glödlampor i standby, så jag tycker helt klart att man skall "kolla allt".och hitta tjuvarna som du skriver. Sen ska man givetvis inte slänga ut en fungerande tvättmaskin för att spara 9,6W i standby-förbrukning.
Ända sedan livet i studentrum på 1970 talet har jag gjort till vana att se till att kunna bryta strömmen (med stickkontakt och via grenuttag) till de flesta elapparater i bostaden.
Att bryta strömmen till studentrummets elapparater när de inte användes (när man lämnade studentrummet) minskade brandrisken och sparade slitage på elapparaternas strömbrytare.
Sedan dess har tomgångseffekten (elanvändning i ”stand by”) och åska/överspänningsskydd lags till som argument för att kunna bryta strömmen till de flesta av husets elapparater och när grenuttag med inbyggd strömbrytare kom blev det en naturlig utveckling att använda dessa.
Att använda fjärrkontroll för att bryta strömmen till elapparater (elapparatens egna eller en extra fjärrkontroll) har ännu inte blivit aktuellt.
Att jag idag i stor utsträckning bryter strömmen till de elapparater som inte används kan tänkas vara en anledning att jag inte har så stort bekymmer med elapparaternas elanvändning i ”stand by och att de saknar egen strömbrytare.
Hej martin43martin43 skrev:En tvättmaskin som drar 10W i standby motsvarar 25-30 st smarta glödlampor i standby, så jag tycker helt klart att man skall "kolla allt".och hitta tjuvarna som du skriver. Sen ska man givetvis inte slänga ut en fungerande tvättmaskin för att spara 9,6W i standby-förbrukning.
Ända sedan livet i studentrum på 1970 talet har jag gjort till vana att se till att kunna bryta strömmen (med stickkontakt och via grenuttag) till de flesta elapparater i bostaden.
Att bryta strömmen till studentrummets elapparater när de inte användes (när man lämnade studentrummet) minskade brandrisken och sparade slitage på elapparaternas strömbrytare.
Sedan dess har tomgångseffekten (elanvändning i ”stand by”) och åska/överspänningsskydd lags till som argument för att kunna bryta strömmen till de flesta av husets elapparater och när grenuttag med inbyggd strömbrytare kom blev det en naturlig utveckling att använda dessa.
Att använda fjärrkontroll för att bryta strömmen till elapparater (elapparatens egna eller en extra fjärrkontroll) har ännu inte blivit aktuellt.
Att jag idag i stor utsträckning bryter strömmen till de elapparater som inte används kan tänkas vara en anledning att jag inte har så stort bekymmer med elapparaternas elanvändning i ”stand by och att de saknar egen strömbrytare.
O jag har blivit uppfostrad till det som barn.M Martin Lundmark skrev:Hej martin43
Både bra och både i överdrift.
Idag trotsar jag det ofta, men har dock förståelse att man gör det.
Min morfar var elektriker som jämt tjatade hur dåliga strömbrytare apparater har
Är själv dock väldigt noga ta ut kontakterna på kaffekokare, vattenkokare etc när det inte används och har nedräkningstimer till microns uttag Även den är fysisk då dessa touch är på stanby.