B Byggsnyggen skrev:
Vad ville du uppnå med ditt svar? Vill du vinna tävlingen om att vara mest elak? Pinsamt.
Här skriver en trevlig människa och ber om hjälp då hen inte kan så mycket om el. Det är väl sådant detta forum bl.a. är till för? Att vi ska hjälpa varandra. Eller?
Att du tycker att det var ett elakt inlägg, säger det jag behöver veta om dig.

Han har en multimeter och dyra produkter. Då lär man sig hur de fungerar också. Ber om ursäkt för att jag var elak mot dig också. 👌
 
S Sernando skrev:
Att du tycker att det var ett elakt inlägg, säger det jag behöver veta om dig.

Han har en multimeter och dyra produkter. Då lär man sig hur de fungerar också. Ber om ursäkt för att jag var elak mot dig också. 👌
Din attityd passar inte på detta forum. Försök att använda en vänligare ton i dina inlägg.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
S
S Sernando skrev:
Att du tycker att det var ett elakt inlägg, säger det jag behöver veta om dig.

Han har en multimeter och dyra produkter. Då lär man sig hur de fungerar också. Ber om ursäkt för att jag var elak mot dig också. 👌
Vad skulle det vara för fel att mäta AC på DC utgången? Det beror väl på vad man vill se eller hur? :)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
R
S Sernando skrev:
Att du mäter en 5v dc utgång med ac på multimetern, säger allt jag behöver veta om din "kunskap".
Jisses vad dråpligt det blir när någon ska försöka mästra någon och själv har fel ...
S Sernando skrev:
Att du tycker att det var ett elakt inlägg, säger det jag behöver veta om dig.

Han har en multimeter och dyra produkter. Då lär man sig hur de fungerar också. Ber om ursäkt för att jag var elak mot dig också. 👌
... för att inte tala om när gropen grävs djupare efter att man blivit rättad och egentligen borde pudla och vara glad för att ha lärt sig något nytt :)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Att du mäter en 5v dc utgång med ac på multimetern, säger allt jag behöver veta om din "kunskap".
Haha, vad menar du? Jag bad rentav om ursäkt på förhand om min obefintliga erfarenhet av allt inom elektronik, jag gjorde inte ens en ansats att försöka förstå problemet vetenskapligt då jag heeeeelt saknar världsvana om allt inom kablarnas värld. Det verkar uppenbart för alla andra, men inte för dig?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
K Krabbeluring skrev:
Haha, vad menar du? Jag bad rentav om ursäkt på förhand om min obefintliga erfarenhet av allt inom elektronik, jag gjorde inte ens en ansats att försöka förstå problemet vetenskapligt då jag heeeeelt saknar världsvana om allt inom kablarnas värld. Det verkar uppenbart för alla andra, men inte för dig?
Du mätte helt rätt i sammanhanget, så @Sernando är ute och cyklar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Att du tycker att det var ett elakt inlägg, säger det jag behöver veta om dig.

Han har en multimeter och dyra produkter. Då lär man sig hur de fungerar också. Ber om ursäkt för att jag var elak mot dig också. 👌
Men människa du är ju sanslös. Jag äger en multimeter för att jag jobbar som snickare och behöver kontrollera emellanåt för min egen säkerhets skull om det ligger någon ström på.

Om du hade bemödat dig att läsa första inlägget hade du också sett att jag medvetet valde att mäta AC som ett experiment lire grann, rakt mot min egen intuition då jag vet att batteri laddas med DC. Trots att jag vet i princip noll om el. Jag frågade också varför jag fick det värdet. Fasen, kom in i matchen innan du ska dribbla.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Laddaren, har du köpt den från en känd seriös leverantör?

Det finns rätt gott om akut livsfarliga piratkopior.
Ja det är både seriös produkt från seriös leverantör. Första gången jag upplever denna s.k läckström som flera forumiter här försäkrar mig om att det ska vara ofarligt, men det kändes inte gött på något vis.
 
Jag ser inte att du svarat på det, men har laddaren en jordad kontakt?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Telefonen läcker inte, det är laddaren som läcker, men det är som sagt en medveten och ofarlig ström. Den kan visserligen kännas mer än behagligt och ingenting man vill hålla kvar handen för. Men det är troligen strömmar i häraden några få 100-tals µA. Men visst kan det kännas alarmerande. Här är en tråd som drar iväg i rent vansinne pga uppskrämda läsare redan i det allra första svaret: [länk]

Du känner strömmen pga att du troligen tar i elementet på bild.
Tack för input. Strömöverföringen jag kände var inte i samband med att jag var nära något element, jag bara använde det som något son skulle likna jord när jag mätte här i lägenheten. Hur kan jag mäta korrekt för att se vilka ampere vi talar om?



Mvh
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag ser inte att du svarat på det, men har laddaren en jordad kontakt?
Ja det har den :) och jag satte den i jordat uttag om det är relevant.

Mvh
 
  • Hand håller en dammig elverktyg med jordad stickkontakt och sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K Krabbeluring skrev:
Tack för input. Strömöverföringen jag kände var inte i samband med att jag var nära något element, jag bara använde det som något son skulle likna jord när jag mätte här i lägenheten. Hur kan jag mäta korrekt för att se vilka ampere vi talar om?



Mvh
Du kan mäta mot skyddsjordsblecket i ett jordat uttag, eller elementet som troligen också har kontakt med jord.

Vi brukar avråda från att mäta ström med en multimeter, men i just detta fall tycker jag vi kan vara säkra på att det inte handlar om några farliga strömmar så du kan mäta i mA-området.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Krabbeluring skrev:
Haha, vad menar du? Jag bad rentav om ursäkt på förhand om min obefintliga erfarenhet av allt inom elektronik, jag gjorde inte ens en ansats att försöka förstå problemet vetenskapligt då jag heeeeelt saknar världsvana om allt inom kablarnas värld. Det verkar uppenbart för alla andra, men inte för dig?
Ödsla inte energi på sådana tragiska människor. Livet är bra mycket roligare än så.
Tomma tunnor skramlar mest…
 
När du mäter med AC på DC utgång så ser man hur bra/dålig omvandlaren är på att generera bra likspänning. Optimalt ska det vara 0Volt AC i en likspänning.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
G G.L. skrev:
När du mäter med AC på DC utgång så ser man hur bra/dålig omvandlaren är på att generera bra likspänning. Optimalt ska det vara 0Volt AC i en likspänning.
Det som mättes i detta fallet var växelspänning mellan signaljord på utgången och sann jord. Och den är svår att komma ifrån helt även om det ofta är för lite för att kännas.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.