Om du vänder på stickproppen så försvinner problemet. Det var en klassiker på den gamla modemtiden att man fick vända på stickproppen till modemet (och eller datorn) om man var ansluten till ojordade uttag pga jordningen via telenätet (50Hz-störningarna gav annars lägre hastighet på modemet).

Det som händer är nämligen att man får en potential på "jord" på upp till 230V, den kan dock inte leverera några kraftiga eller farliga strömmar, men det känns när man rör vid den.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det som mättes i detta fallet var växelspänning mellan signaljord på utgången och sann jord. Och den är svår att komma ifrån helt även om det ofta är för lite för att kännas.
Det måste vara nåt sorts läckage eller dålig jord. Skulle det vara så att det verkligen ligger 50 volt ut i USB kontakten med full kraft skulle ju telefonen sagt "poff" och gått upp i rök. Kanske prova att sätta laddaren i ett annat jordat uttag för att prova?
Jag har en gång kopplat ett 12 volt aggregat i ett ojordat uttag (men det var egentligen gjort för jordat uttag) Höljet landade på halva nätspänningen dvs nånstans på 115 volt! Men det var ju ingen ström utan gav bara en väldigt obehaglig känsla i kroppen. I min dåvarande lägenhet fanns inte jordade uttag så jag lade en tråd till elementet och jordade genom den. Enligt information jag fick då beror ett sånt problem på att det finns filter på inkommande strömförsörjning som skall leda bort störningar till jord. Och finns då ingen jord så byggs spänningen upp i dessa filter.
 
kvirre kvirre skrev:
Det måste vara nåt sorts läckage eller dålig jord. Skulle det vara så att det verkligen ligger 50 volt ut i USB kontakten med full kraft skulle ju telefonen sagt "poff" och gått upp i rök. Kanske prova att sätta laddaren i ett annat jordat uttag för att prova?
Jag har en gång kopplat ett 12 volt aggregat i ett ojordat uttag (men det var egentligen gjort för jordat uttag) Höljet landade på halva nätspänningen dvs nånstans på 115 volt! Men det var ju ingen ström utan gav bara en väldigt obehaglig känsla i kroppen. I min dåvarande lägenhet fanns inte jordade uttag så jag lade en tråd till elementet och jordade genom den. Enligt information jag fick då beror ett sånt problem på att det finns filter på inkommande strömförsörjning som skall leda bort störningar till jord. Och finns då ingen jord så byggs spänningen upp i dessa filter.
Har du ingen jord så finns det ingen referenspunkt, då blir en av inkommande ledare referenspunkten: nollan eller 230V AC. Väljs den senare så blir det lätt pirr vid beröring...
 
R
kvirre kvirre skrev:
I min dåvarande lägenhet fanns inte jordade uttag så jag lade en tråd till elementet och jordade genom den.
Ett livsfarligt tilltag. Det finns inga garantier för att element är anslutna till jord och om du, vilket jag tror, pratar om vattenburen värme så kunde du potentiellt spänningssatt grannens element.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Det måste vara nåt sorts läckage eller dålig jord. Skulle det vara så att det verkligen ligger 50 volt ut i USB kontakten med full kraft skulle ju telefonen sagt "poff" och gått upp i rök. Kanske prova att sätta laddaren i ett annat jordat uttag för att prova?
Jag har en gång kopplat ett 12 volt aggregat i ett ojordat uttag (men det var egentligen gjort för jordat uttag) Höljet landade på halva nätspänningen dvs nånstans på 115 volt! Men det var ju ingen ström utan gav bara en väldigt obehaglig känsla i kroppen. I min dåvarande lägenhet fanns inte jordade uttag så jag lade en tråd till elementet och jordade genom den. Enligt information jag fick då beror ett sånt problem på att det finns filter på inkommande strömförsörjning som skall leda bort störningar till jord. Och finns då ingen jord så byggs spänningen upp i dessa filter.
Hej kvirre
Bilden nedan visar den principiella kopplingen för ett EMC-filter

Det finns en kondensator, Cy, mellan fas (L) och skyddsledare (PE)
Det finns även en lika stor kondensator, Cy, mellan Nolla (N) och skyddsledare (PE)

En jordad stickkontakt är avsedd att anslutas till ett jordat uttag. När apparaten provas för CE-märkning då ansluts en jordad stickkontakt till ett jordat uttag

Om du ansluter en jordad stickkontakt till ett ojordat uttag då bildar de båda lika stora kondensatorerna CY en spänningsdelare, där spänningen på stickkontaktens jordbläck får halva fasspänningen till jord.

EMC-Filter.png
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Det måste vara nåt sorts läckage eller dålig jord. Skulle det vara så att det verkligen ligger 50 volt ut i USB kontakten med full kraft skulle ju telefonen sagt "poff" och gått upp i rök. Kanske prova att sätta laddaren i ett annat jordat uttag för att prova?
Det är inte alltid så enkelt som att det bara finns en jord. I det här fallet finns det tre jordar. Vi har skyddsjorden i elcentralen även om det här var ojordade uttag. Vi har sann jord som man kan få kontakt med via ett vattenelement. Och så har vi signaljord som är minuspolen på utgående likspänning. Det du beskriver om hur chassit på apparaten får en spänning mot sann jord om den ansluts i ett ojordat uttag har en liknande förklaring som den uppmätta spänningen mellan signaljord och sann jord som vi pratar om här. Det finns filterkondensatorer på fler ställen. Och medan "pirret" försvinner i fallet du beskriver när man ansluter i ett jordat uttag så fungerar inte det i det här fallet eftersom signaljorden inte har kontakt med sann jord.

50 volt i USB-kontakten skulle precis som du säger inte vara lyckat. Men det har ju heller ingen pratat om.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.