Lite enkelspårigt med för eller emot bergvärme och luft/luft värmepump i den här tråden 😎
Vattenburen värme är många gånger ett rätt trögt system och på våren/hösten med temperaturer mellan ca +5 och -5 ute under dygnen stämmer det inte riktigt att det är jämn värme.
En luft/luft kan då vara till stor hjälp med att jämna ut temperaturen när inte det vattenburna hinner med och sen när det är varmt ute använda den för kyldrift.
Så använder vi våra luft/luft och har monterat en hel del luft/luft hos kunder med luft/vatten och bergvärme för att få en jämnare temperatur och flera har inte varit nöjda med kylförmågan via bergvärmen och velat bättra på den förmågan med luft/luft.

FTX har annars varit den största ”komforthöjaren” hos oss istället för detta kallras via fönsterventiller innan som kunde göra en galen om man satt på fel plats.

Och bäst att jag skriver att självklart gäller inte ovanstående för alla runt om i landet för alla har sina egna åsikter om saker och ting
 
  • Gilla
DonPablo och 3 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Vattenburen värme är många gånger ett rätt trögt system och på våren/hösten med temperaturer mellan ca +5 och -5 ute under dygnen stämmer det inte riktigt att det är jämn värme.
En luft/luft kan då vara till stor hjälp med att jämna ut temperaturen när inte det vattenburna hinner med och sen när det är varmt ute använda den för kyldrift.
Så använder vi våra luft/luft och har monterat en hel del luft/luft hos kunder med luft/vatten och bergvärme för att få en jämnare temperatur och flera har inte varit nöjda med kylförmågan via bergvärmen och velat bättra på den förmågan med luft/luft.

FTX har annars varit den största ”komforthöjaren” hos oss istället för detta kallras via fönsterventiller innan som kunde göra en galen om man satt på fel plats.

Och bäst att jag skriver att självklart gäller inte ovanstående för alla runt om i landet för alla har sina egna åsikter om saker och ting
Jag har installerat en luft-luft trots att jag har bergvärme och det är spot-on, luft-luften är väldigt snabb att reagerea. Jag har ställt den något under tempen jag tänker bergvärmen/vattenradiatorerna ska uppnå. LLVP går in då och då.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Lite enkelspårigt med för eller emot bergvärme och luft/luft värmepump i den här tråden 😎
Vattenburen värme är många gånger ett rätt trögt system och på våren/hösten med temperaturer mellan ca +5 och -5 ute under dygnen stämmer det inte riktigt att det är jämn värme.
En luft/luft kan då vara till stor hjälp med att jämna ut temperaturen när inte det vattenburna hinner med och sen när det är varmt ute använda den för kyldrift.
Så använder vi våra luft/luft och har monterat en hel del luft/luft hos kunder med luft/vatten och bergvärme för att få en jämnare temperatur och flera har inte varit nöjda med kylförmågan via bergvärmen och velat bättra på den förmågan med luft/luft.

FTX har annars varit den största ”komforthöjaren” hos oss istället för detta kallras via fönsterventiller innan som kunde göra en galen om man satt på fel plats.

Och bäst att jag skriver att självklart gäller inte ovanstående för alla runt om i landet för alla har sina egna åsikter om saker och ting
Kan bara hålla med, bor i ett mindre hus just nu med betongplatta och vattenburet system med värmepump. Vår/höst fungerar det rent av dåligt, inte sällan betonggolvet är iskallt för att det blir alldeles för varmt annars.
 
DonPablo DonPablo skrev:
Varmvattnet kostar mindre än man tror egentligen
Exakt. Men många tror massa saker utan att räkna på det.
 
kisumisu
DonPablo DonPablo skrev:
Varmvattnet kostar mindre än man tror egentligen
Beror ju på hur stor familj man är och hur ofta man gillar duscha och bada.

Sen går det ju att även värma spa med bergvärme.
 
Flyttade till ett eluppvärmt (llvp + oljefyllda element) ganska nyligen efter att ha haft diverse former av vattenburet ända fram tills nu, och det var en chock må jag säga. Det är ju en helt annan värme (och tystnad!) i ett hus med vattenburen värme, går inte att jämföra även om termometern inne visar samma temp i båda husen. Jag borde ha provbott en vinter i ett sånt hus innan vi köpte vårt hus. Då hade vi nog inte bott här i dag. Skulle valt vattenburet alla dagar i veckan, men tyvärr är det ju svårt att räkna hem ekonomiskt, så just nu får vi härda ut.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Beror ju på hur stor familj man är och hur ofta man gillar duscha och bada.

Sen går det ju att även värma spa med bergvärme.
En annan aspekt är att varmvattnet är varmare än ett låg temp system och verkningsgraden sjunker. Dvs förtjänsten att värma varmvattnet blir mindre.
 
Mycket åsikter om fruktansvärt oljud från luft/luft innerdelarna.
Är dom felplacerade så man störs för mycket av ljud/blåst så är det ingen höjdare även om det kanske är
rätt placering så kanske näst bästa placering vore bättre för komforten.
Ljudnivån mellan olika modeller kan även vara grymt stor !
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
kisumisu
C Comfort Thomas skrev:
Mycket åsikter om fruktansvärt oljud från luft/luft innerdelarna.
Är dom felplacerade så man störs för mycket av ljud/blåst så är det ingen höjdare även om det kanske är
rätt placering så kanske näst bästa placering vore bättre för komforten.
Ljudnivån mellan olika modeller kan även vara grymt stor !
Kan ju vara skillnad och är ju det.

Jag bor i Norrland. Här fryser vissa utedelar. Hörs från grannar klick klick klick klick.... när det blir ca 16minus.

Dock inget som stör mig inomhus. Men ute hör man och kan bara gissa mig hur det låter inne hos dessa personer.

I sommarstugan så hörs det något högfrekvent pip ljud. Det roliga är att det få som hör det men jag hör det väldigt tydligt. Mycket störande ljud!
 
Jag missförstår förmodligen vad du menar men varför tycker du att det är roligt att höra ett högfrekvent pipljud? Jag blir väldigt störd av alla ljudstörningar och tycker inte att de är det minsta roliga.
 
  • Wow
Testarn
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Kan ju vara skillnad och är ju det.

Jag bor i Norrland. Här fryser vissa utedelar. Hörs från grannar klick klick klick klick.... när det blir ca 16minus.

Dock inget som stör mig inomhus. Men ute hör man och kan bara gissa mig hur det låter inne hos dessa personer.

I sommarstugan så hörs det något högfrekvent pip ljud. Det roliga är att det få som hör det men jag hör det väldigt tydligt. Mycket störande ljud!
Stor skillnad mellan olika märken och modeller.
Ljudet du hör utomhus låter troligen inte inomhus eller betydligt mindre om det är ljud från utedelen.
Ljudet du beskriver kan vara lagerproblem i fläktmotorn om det kommer från höger sida om innerdelen.
Vissa hör en del frekvenser bättre än andra vilket kan vara både bra och dåligt.
 
F
M Marcus-AA skrev:
Man pumpar upp brinevätskan till en eller flera kylaggregat inomhus, väldigt behagligt när det är varmt och billigt (efter installation).
Ok, jag förstår. Jag reagerade bara litet på uttrycket "fri.." 😉
 
kisumisu kisumisu skrev:
...I sommarstugan så hörs det något högfrekvent pip ljud. Det roliga är att det få som hör det men jag hör det väldigt tydligt. Mycket störande ljud!
Med största sannolikhet PWM-frekvensen från en VFD.
Kan vara jäkligt störande. Ibland finns det möjlighet att höja den och/eller filtrera så att det inte kommer så mycket toner till motorn.
 
Har gjort en beräkning med avseende på varmvattnets kostnad.
Jag har antagit att det är en familj med 4 personer där samtliga duschar 4 dagar i veckan i snitt. Det är för mycket för huden men jag tror de flesta ligger däromkring för man duschar ibland på jobbet / gymet etc. beroende på livsvanor. Har inte räknat med handtvättar men heller inte att man kanske är på semester och är bortrest ibland så jag gissar att det tar ut varandra något sånär.
Jag räknar också med att man duschar i 38grader samt att vattnet, när det är kallt har c:a 7 graders årsmedeltemperatur.
En annan parameter är att jag räknar med att duschen står på för fullt hela tiden och att man duschar i snitt 5 minuter. Förmodligen lite längre ibland men man kanske också stänger av vattnet ibland. Vattenflödet räknar jag med 15liter per minut (mätte vad vi har här hemma).

Total förbrukning över ett år blir då 2244kWh.

Kan vi anta att en värmepump kanske kan ge 2:1 när vattnet skall värmas till c:a 55grader minst så ger det möjligheten till en årlig besparing på 1122kWh kanske något mer.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Det enda som räknas norr om Lund är uppvärmning. Allt annat är sekundärt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.