P PHPersson skrev:
Har gjort en beräkning med avseende på varmvattnets kostnad.
Jag har antagit att det är en familj med 4 personer där samtliga duschar 4 dagar i veckan i snitt. Det är för mycket för huden men jag tror de flesta ligger däromkring för man duschar ibland på jobbet / gymet etc. beroende på livsvanor. Har inte räknat med handtvättar men heller inte att man kanske är på semester och är bortrest ibland så jag gissar att det tar ut varandra något sånär.
Jag räknar också med att man duschar i 38grader samt att vattnet, när det är kallt har c:a 7 graders årsmedeltemperatur.
En annan parameter är att jag räknar med att duschen står på för fullt hela tiden och att man duschar i snitt 5 minuter. Förmodligen lite längre ibland men man kanske också stänger av vattnet ibland. Vattenflödet räknar jag med 15liter per minut (mätte vad vi har här hemma).

Total förbrukning över ett år blir då 2244kWh.

Kan vi anta att en värmepump kanske kan ge 2:1 när vattnet skall värmas till c:a 55grader minst så ger det möjligheten till en årlig besparing på 1122kWh kanske något mer.
5 minuter?!? Först när beredaren är tom så att vattnet är kallt känner frugan att det är dags att kliva ur duschen.

Anta 100 liter som ska värmas från 10C till 55C. 100*45*4=18 MJ eller 5 kWh. Sedan ska övriga familjen duscha, så lika mycket till alla sammanräknade för totalt 10 kWh per dag. 365 dagar blir 3650 kWh per år. Sedan tillkommer värmeförlusterna från beredaren, säkert 1000 kWh per år bara det. Det blir lite grovt 4500 kWh per år.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
5 minuter?!? Först när beredaren är tom så att vattnet är kallt känner frugan att det är dags att kliva ur duschen.

Anta 100 liter som ska värmas från 10C till 55C. 100*45*4=18 MJ eller 5 kWh. Sedan ska övriga familjen duscha, så lika mycket till alla sammanräknade för totalt 10 kWh per dag. 365 dagar blir 3650 kWh per år. Sedan tillkommer värmeförlusterna från beredaren, säkert 1000 kWh per år bara det. Det blir lite grovt 4500 kWh per år.
Haha, kanske dags att skaffa mindre beredare ;).

Men det låter jo ändå helt orimligt det du skriver... att en person skall duscha slut nästan 200l vatten. Det är ändå full fart på duschen i drygt 13minuter varje dusch 7 dagar i veckan hela året. Är din fru aldrig på semester, tränar eller duschar någon annanstans?
Förövrigt blir det inga värmeförluster för erat varmvatten kommer aldrig vara varmt ;). Skämt o sido så blir ju värmeförlusterna värme i huset om beredaren sitter lite smart. Iaf halva året har men glädje av det.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Anta 100 liter som ska värmas från 10C till 55C. 100*45*4=18 MJ eller 5 kWh. Sedan ska övriga familjen duscha, så lika mycket till alla sammanräknade för totalt 10 kWh per dag. 365 dagar blir 3650 kWh per år. Sedan tillkommer värmeförlusterna från beredaren, säkert 1000 kWh per år bara det. Det blir lite grovt 4500 kWh per år.
I princip försumbart alltså, 5000kWh har ju varit schablon länge, med bergvärme runt 1500-2000kWh på elräkningen.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Så ni lägger inte in reskostnad eller servicebil i arbetskostnad om ni inte fraktar en stor värmepump?

Sjuka timpenningar ni tar ut då
Vi tar 620/timme exl moms.Sjuk timmpenning?Du tycker inte att den som tittade på utbytet av värmepumpen ska ha betalt eller kyltekniker som tömmer värmepumpen på köldmedium heller ska ha betalt och tömma tar tid.
 
  • Offert på byte av värmepump, inkluderar kostnader för material, arbetskostnad och servicebil. Moms och husavdrag specificeras.
  • Schablonberäkning för arbetskostnad vid installation av olika värmesystem, inklusive värmepump, solvärmesystem och vedpanna, med ROT-avdragsexempel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sander54 Sander54 skrev:
Håller med
H he-peter skrev:
Under veckan har vi behov för ett varmt hus ca. 1 timme på morgonen, sen 3 till 4 timmar på eftermiddagen och kvällen. Igår kom vi hem från stan kl 20 och då var det bara 1,5 timmar tills vi gick och la oss.

Att hålla jämn värme 21 grader, kanske även i alla rum känns inte nödvändigt för våran familj.

Naturligtvis lite andra behov, om man jobbar hemifrån, eller är till ex
C Comfort Thomas skrev:
Lite enkelspårigt med för eller emot bergvärme och luft/luft värmepump i den här tråden 😎
Vattenburen värme är många gånger ett rätt trögt system och på våren/hösten med temperaturer mellan ca +5 och -5 ute under dygnen stämmer det inte riktigt att det är jämn värme.
En luft/luft kan då vara till stor hjälp med att jämna ut temperaturen när inte det vattenburna hinner med och sen när det är varmt ute använda den för kyldrift.
Så använder vi våra luft/luft och har monterat en hel del luft/luft hos kunder med luft/vatten och bergvärme för att få en jämnare temperatur och flera har inte varit nöjda med kylförmågan via bergvärmen och velat bättra på den förmågan med luft/luft.

FTX har annars varit den största ”komforthöjaren” hos oss istället för detta kallras via fönsterventiller innan som kunde göra en galen om man satt på fel plats.

Och bäst att jag skriver att självklart gäller inte ovanstående för alla runt om i landet för alla har sina egna åsikter om saker och ting
Gissar du har golvvärme i betongplatta som har dessa trögheter att kallna respektive ge värme.
 
P PHPersson skrev:
Haha, kanske dags att skaffa mindre beredare ;).
Vi hade en mindre beredare innan vi skaffade bergvärmepump. Gissa vem som inte var nöjd med den... Jag satte in snålspolande duschmunstycke som ska dra 9 l/minut och vred upp temperaturen i beredaren till max.
P PHPersson skrev:
Förövrigt blir det inga värmeförluster för erat varmvatten kommer aldrig vara varmt ;). Skämt o sido så blir ju värmeförlusterna värme i huset om beredaren sitter lite smart. Iaf halva året har men glädje av det.
Det ligger något i det. Jo, vinterhalvåret blir förlusterna nästan "gratis".
 
H HenrikHuslöse skrev:
5 minuter?!? Först när beredaren är tom så att vattnet är kallt känner frugan att det är dags att kliva ur duschen.

Anta 100 liter som ska värmas från 10C till 55C. 100*45*4=18 MJ eller 5 kWh. Sedan ska övriga familjen duscha, så lika mycket till alla sammanräknade för totalt 10 kWh per dag. 365 dagar blir 3650 kWh per år. Sedan tillkommer värmeförlusterna från beredaren, säkert 1000 kWh per år bara det. Det blir lite grovt 4500 kWh per år.
P PHPersson skrev:
Har gjort en beräkning med avseende på varmvattnets kostnad.
Jag har antagit att det är en familj med 4 personer där samtliga duschar 4 dagar i veckan i snitt. Det är för mycket för huden men jag tror de flesta ligger däromkring för man duschar ibland på jobbet / gymet etc. beroende på livsvanor. Har inte räknat med handtvättar men heller inte att man kanske är på semester och är bortrest ibland så jag gissar att det tar ut varandra något sånär.
Jag räknar också med att man duschar i 38grader samt att vattnet, när det är kallt har c:a 7 graders årsmedeltemperatur.
En annan parameter är att jag räknar med att duschen står på för fullt hela tiden och att man duschar i snitt 5 minuter. Förmodligen lite längre ibland men man kanske också stänger av vattnet ibland. Vattenflödet räknar jag med 15liter per minut (mätte vad vi har här hemma).

Total förbrukning över ett år blir då 2244kWh.

Kan vi anta att en värmepump kanske kan ge 2:1 när vattnet skall värmas till c:a 55grader minst så ger det möjligheten till en årlig besparing på 1122kWh kanske något mer.
Våra barn har träning nästan varje dag och duschar snarare 30 än 5 minuter. Prisa värmepumpen, med den beräkning du gjort hade jag varit utfattig annars! :D
 
  • Haha
HenrikHuslöse
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vi tar 620/timme exl moms.Sjuk timmpenning?Du tycker inte att den som tittade på utbytet av värmepumpen ska ha betalt eller kyltekniker som tömmer värmepumpen på köldmedium heller ska ha betalt och tömma tar tid.
Du sade att allt löses på en arbetsdag. Med den kostnaden du angav är det inte i närheten av den timpenning du anger.

Jag antar att du uppger timpenning innan rot?

Ja jag tycker 800 kr i timmen ink moms är väldigt högt för en hantverkare. Speciellt då jag vet vad en hantverkare kostade 2007 och jämför det med inflationen och reallöner så har ni ökar era priser smått absurt mycket. Men så blir det ofta när staten öser på skattesubventioner.

I princip hela rot-avdraget var inprisat av hantverkare efter 2-3 år
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Du sade att allt löses på en arbetsdag. Med den kostnaden du angav är det inte i närheten av den timpenning du anger.

Jag antar att du uppger timpenning innan rot?

Ja jag tycker 800 kr i timmen ink moms är väldigt högt för en hantverkare. Speciellt då jag vet vad en hantverkare kostade 2007 och jämför det med inflationen och reallöner så har ni ökar era priser smått absurt mycket. Men så blir det ofta när staten öser på skattesubventioner.

I princip hela rot-avdraget var inprisat av hantverkare efter 2-3 år
Själva bytet ja men ska inte den som var och tittade på installationen ha betalt?Eller kyltekniker tom tömmer värmepumpen ha betalt?Läs vad som står i scablonavdraget så står allt där vad som gäller.Tror du är bitter för din vän bytte sin bergvärmepump och fick betala 150000(Måste blivit tvärblåst) och nu sitter du med din nibe lv pump och ångrar att du inte valde bervärme istället.
 
  • Prislista för rörmokare år 2024 med priser mellan 400 och 800 kr per timme, beroende på låg, normal eller hög nivå, inklusive ROT-avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Själva bytet ja men ska inte den som var och tittade på installationen ha betalt?Eller kyltekniker tom tömmer värmepumpen ha betalt?Läs vad som står i scablonavdraget så står allt där vad som gäller.Tror du är bitter för din vän bytte sin bergvärmepump och fick betala 150000(Måste blivit tvärblåst) och nu sitter du med din nibe lv pump och ångrar att du inte valde bervärme istället.
Nej jag är inte bitter. Däremot så är det hutlöst vad hantverkare tar betalt. Rot borde fimpas omedelbart så skulle era priser sjunka till rimliga nivåer. 800 kr per timme är hutlöst högt för ett relativt enkelt jobb.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej jag är inte bitter. Däremot så är det hutlöst vad hantverkare tar betalt. Rot borde fimpas omedelbart så skulle era priser sjunka till rimliga nivåer. 800 kr per timme är hutlöst högt för ett relativt enkelt jobb.
Oavsett vad vi tycker så är det dom reglerna som gäller. En fråga.Hur kan det skilja 60000 mellan din väns installation mot min?Vilken timpenning hade dom?,Varför anlitar du hantverkare om det är så dyrt?jag menar det är ju så enkla jobb.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Oavsett vad vi tycker så är det dom reglerna som gäller. En fråga.Hur kan det skilja 60000 mellan din väns installation mot min?Vilken timpenning hade dom?,Varför anlitar du hantverkare om det är så dyrt?jag menar det är ju så enkla jobb.
Jag anlitar inte hantverkare speciellt ofta av just den anledningen.

Varför måste det finnas ett rot-avdrag om era priser är så rimliga? Varför behöver ni miljarder i skattepengar för att bedriva er verksamhet?

Varför ska inte frisörer, bilmekaniker eller dylikt få skattemiljarder?
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag anlitar inte hantverkare speciellt ofta av just den anledningen.

Varför måste det finnas ett rot-avdrag om era priser är så rimliga? Varför behöver ni miljarder i skattepengar för att bedriva er verksamhet?

Varför ska inte frisörer, bilmekaniker eller dylikt få skattemiljarder?
Men rotavdraget är väl tänkt att bort svartjobb?Men vi andra brukar inte heller anlita hantverkare för andra sysslor vi utför i hemmen.Det kan ju inte vara en överraskning att har du hus måste du underhålla det och det mesta kan du göra själv men är det inte där ditt problem är att du vill inte.Vad jobbar du med och vad tar du i timmen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Fast med 3k per år i besparing så behöver man jo bo där i 100 år för att få igen pengarna om man låtsas att en pump håller i 100 år?

Precis man lever bara en gång. Varför då plöja ned 400k i något som ej ger avkastning?
3k besparing per år är ju endast så liten om du inte amorterar, amorterar man av lånet så minskar ju såklart kostnaden.
 
V växelventil skrev:
Men rotavdraget är väl tänkt att bort svartjobb?Men vi andra brukar inte heller anlita hantverkare för andra sysslor vi utför i hemmen.Det kan ju inte vara en överraskning att har du hus måste du underhålla det och det mesta kan du göra själv men är det inte där ditt problem är att du vill inte.Vad jobbar du med och vad tar du i timmen?
Och varför blir det svartjobb? För att priserna är högre än vad folk är villiga att betala.

Jag jobbar inte med något som har så låg efterfrågan pga priser att det behövs miljardstöd från skattepengar för att folk ska vilja betala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.