90 898 läst · 868 svar
91k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Medlem
· Nykvarn
· 2 378 inlägg
Medlem
· Nykvarn
· 2 378 inlägg
Ja det är tanken för varmvatten jag menar.P PHPersson skrev:
Ja inte alla har nytta av spillvärmen dessvärre
På en luft/luft är det inte bättre då kompressorns värme är utomhusP PHPersson skrev:
Och vid avfrostning så får man lite kallras från innerdelen
Bara gilla läget 😎
Valliant aroCollect verkar vara en lösning där kompressorn sitter inne och det bara är en värmeväxlare med fläkt på utsidan. Smart lösning utan avfrostning, värmeförluster på insidan mm.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 378 inlägg
Ingen koll på modellen men gäller att kompressorn hamnar i ett typ pannrum eller liknande för att slippa höra den och att det inte blir lång rördragning till innerdelen för det kan kosta extra och man får lite effekt/effektivitetsförluster.P PHPersson skrev:
Men varför skulle den inte behöva avfrosta då jag antar att det är samma batteriyta ute som på en luft/luft eller luft/vatten ?
Medlem
· Nykvarn
· 2 378 inlägg
Trodde valianten var en luft/luft men var en luft/vatten när jag nu kollade vad det var för något
Det mesta av LLVP:s kompressorns värme följer med hetgasen till innerdelen vid VP-drift, men visst några procent av inmatade elens värmemängd blir kvar i utedelen både från kompressorn och dess inverterstyrning...C Comfort Thomas skrev:
Dom 2 jag har är det rätt mycket 'yllesocka' (isolering) runt kompressorn så där försöker man i alla fall minska värmeavledning från kompressorns kapsling och den vägen låta mer av det gå som hetgasvärme. kyl/vpkompressorer är till > 95% gas-kylda (genomflödande köldmediet tar med sig värmen genom att de värms lite extra utöver uppvärmningen av rena pumparbetet).
Samma förfarande försöker man även LVVP att så mycket av värmen så möjligt från kompressorn går iväg som hetgasvärme och i somliga maskiner har man extra hetgasvärmeväxlare för tex. värma tappvatten med sin övertemperatur innan det det når kondenseringspunkten och det går till värmeväxlaren som kondenserar gasen vid betydligt lägre temperatur.
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Jag trodde frågan var vem som levererade min Vaillant.F fsn skrev:
Skärmdumpen på Nibe-pumpen på Ahlsell var bara för skojs skull då det i början pratades om sanslösa priser medan pumparna inte verkar ha ändrats allt för mycket med tiden.
I fallet med direktverkande el får man helt enkelt spara upp pengar på sommaren då detju kan bli hutlöst på vintern. Att köra en luftluftpump är kanske inte det mest komfortabla men kan ju jämnaut kostnaden något till en låg investeringskostnad. Har två sådana i mitt företag, det blir varmt men inte jättehärligt precis med varma vindar på ett par ställen och halvvarmt i resten av lokalen.H HenrikHuslöse skrev:Har du vattenburen värme med elpanna lönar det sig enormt att ersätta med värmepump. Om du lägger 30 000 på elen per år blir det 10 000 istället. På femton år har du sparat 300 000 minus investeringen.
Har man direktverkande el är det ett mycket större och dyrare projekt att byta. Svårt att få den kalkylen att gå ihop.
Vet inte det….. 2009 betalade jag ca 65000kr för Nibe 6kW bergvärmepump, borrat hål på 145m och de delar, kopparrör mm som behövdes för installationen.S Squall Leonhart skrev:
SCOP har ju ändrats kraftfullt genom åren, verkningsgraden har nästan fördubblats på bvp på 20 år.S Squall Leonhart skrev:
F fsn skrev:
Är det verkligen så mycket? Om man tittar på min Nibe 1225 som jag installerade 2009 och då var ett budgetalternativ, det fanns bättre för mer pengar så har en 8kW vid 0/35 8,8/1,9kW. Alltså ett COP på 4,63. En 1256 som jag antar är en helt ny värmepump har vid 0/35 COP 5,05. Förvisso inte enligt samma standard men kikar man på motsvarande 12kW pumpar vid 0/45 enligt EN14511 så har det gamla aset COP 3,5 och den nya 1256 har 3,81.Nissens skrev:
Det låter mer rimligt, det är trots allt ungefär samma teknik 2009 som idag. Har svårt att se hur de skulle kunna bli så mycket bättre, eller vad som skulle gjort dem dubbelt så bra.F fsn skrev:Är det verkligen så mycket? Om man tittar på min Nibe 1225 som jag installerade 2009 och då var ett budgetalternativ, det fanns bättre för mer pengar så har en 8kW vid 0/35 8,8/1,9kW. Alltså ett COP på 4,63. En 1256 som jag antar är en helt ny värmepump har vid 0/35 COP 5,05. Förvisso inte enligt samma standard men kikar man på motsvarande 12kW pumpar vid 0/45 enligt EN14511 så har det gamla aset COP 3,5 och den nya 1256 har 3,81.