Nissens
D Dilato skrev:
Vad är det?
Det är felstavat skulle jag tro… 😉
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, det är Nibe i detta fallet då.

Med all respekt så tror jag de vet bättre än du i detta fallet.

Ett konstaterat faktafel du hade var att du fått för dig att llvp har bättre SCOP än bvp, och så är det inte.
Nu är det väl ändå så att du har fel här och att returen har helt rätt. Standarden som Nibe hänvisar till används för att bestämma SCOP. Standarden innehåller vilka förutsättningar som skall räknas men utetemperaturen är inte en del av det(när det gäller bvp). Så i bergvärmepumpens fall så blir skillnaden mellan kallt klimat och inte minimal eftersom det enda som påverkar är mängd energi den behöver producera.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är ett p för mycket skulle jag tro
Nissens Nissens skrev:
Det är felstavat skulle jag tro…
ett p som skulle vara ett v.😉
 
Nissens
P PHPersson skrev:
Nu är det väl ändå så att du har fel här och att returen har helt rätt. Standarden som Nibe hänvisar till används för att bestämma SCOP. Standarden innehåller vilka förutsättningar som skall räknas men utetemperaturen är inte en del av det(när det gäller bvp). Så i bergvärmepumpens fall så blir skillnaden mellan kallt klimat och inte minimal eftersom det enda som påverkar är mängd energi den behöver producera.
Alltså får bvp bättre SCOP. Så det är ändå så att du tillsammans med returen har helt fel.
 
Nissens Nissens skrev:
Jösses, man får ju jämföra samma generation värmepumpar…
Menar du att Nibes bvp är gammal? För den säljs och marknadsförs som en energieffektiv bvp.
 
Nissens Nissens skrev:
Alltså får bvp bättre SCOP. Så det är ändå så att du tillsammans med returen har helt fel.
Nej det står tydligt att SCOP inte har med utetemp att göra.

Scop förövrigt är rätt så undermåligt rent generellt om du frågar mig. Så man får nog jämföra några faktiska installationer och då kommer man rätt säkert märka att bvp blir bättre jämför med llvp ju kallare det är ute. Frågan är var brytgränsen går och det tror jag aldrig vi får reda på.
Det enda vi kan vara säkra på är att du hade fel med att bvp alltid har bättre scop än llvp. Men att den alltid har bättre cop när det är -20 ute skulle jag kunna hålla med om.
 
Nissens
P PHPersson skrev:
Menar du att Nibes bvp är gammal? För den säljs och marknadsförs som en energieffektiv bvp.
Vad snackar du om? Den nyare s1256 har ett SCOP på 6,22. Rejäl tog ett exempel på en gammal Nibe bvp med lågt SCOP och påstod att bvp därför har lägre SCOP än llvp.

Läser du inte tråden?
 
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om? Den nyare s1256 har ett SCOP på 6,22. Rejäl tog ett exempel på en gammal Nibe bvp med lågt SCOP och påstod att bvp därför har lägre SCOP än llvp.

Läser du inte tråden?
Jo men återigen så påstod du felaktigt att bvp har bättre SCOP än llvp. När jag valde de första jag hittade på nätet så visade sig just det. Finns säkert bättre både bvp och llvp men båda säljs idag och installeras idag. Jag jämförde inte med en pump från 80-talet.
Så summa sumarum så hade du fel även om du verkar ha svårt att erkänna det och vill hitta en ny bättre pump som har högre scop. Och ja så är det men då gäller det återigen att det inte alltid är så att bvp har bättre scop utan man får välja produkt med omsorg.
 
SCOP, Skåpp eller scoop. Kärt barn har många namn. Men de relaterar till hur många kWh du får ut i relation till hur många du stoppar in, i medeltal, över året.

Men på grund av EU:s vansinniga girighet parat med MP:s aktivism har vi nu våldsamt volatila elpriser, så därför måste man ta hänsyn till att en kWh när det är kallt kan vara värd 10 gånger mer än en kWh när det inte är extremt kallt. Och det är här BVP excellerar, den har ett högt COP även när det är svinkallt.

Så är det besparing i kronor vi talar om är BVP kung. Sedan om den rundhänta investeringen betalar sig och hur snabbt är en annan fråga. Det vore bra om någon tillverkare (NIBE) kunde lagra hur mycket man betalar för varje kWh över året så man kan jämföra mellan olika energislag som LLVP, LVVP, BVP, fjärrvärme, direktverkande elvärme.
 
F
Vi har JVP (dvs samma som BVP) men slingorna i jorden i en södersluttning stf berget.
Anslutet till ett befintligt vattenburet system.
Vi har inga inomhustermostater utan regleringen sköter VP genom att mäta differensen mellan fram och retur.
Systemet är 18 år gammalt och har alltid gett oss en stabil inomhustemp. utan en massa krånglande sensorer och elektronik.
 
Som sägs är SCOP en årnedelverkningsgrad och inte en verkligt verkningsgrad COP som beräknas efter vad en VP ger vid ett visst tillfälle vid olika utetemperatirer. Så ta det med en nypa salt, vad dom framför i någon info om det.
 
Sen kan kanske vissa lägga av att jämföra cop utan att specificera arbetstemperaturer.

Annars blir det lite som bråka om vems bil som drar minst bränsle. Utan att beskriva var, hur och med hur mycket last man kör. Helt meningslöst.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Som sägs är SCOP en årnedelverkningsgrad och inte en verkligt verkningsgrad COP som beräknas efter vad en VP ger vid ett visst tillfälle vid olika utetemperatirer. Så ta det med en nypa salt, vad dom framför i någon info om det.
Ja tyvärr är det lite dåligt för det är ett teoretiskt värde vid optimal installation. Korta perfekta rör, inga förluster etc. Tex räknas all värme med men i verkligheten kanske man inte fåt nytta av spillvärmen för många har sina bvp i kalla platser som tex källare. Då förlorar man all spillvärme och kanske även förluster i en del rör mm.
 
P PHPersson skrev:
Ja tyvärr är det lite dåligt för det är ett teoretiskt värde vid optimal installation. Korta perfekta rör, inga förluster etc. Tex räknas all värme med men i verkligheten kanske man inte fåt nytta av spillvärmen för många har sina bvp i kalla platser som tex källare. Då förlorar man all spillvärme och kanske även förluster i en del rör mm.
Är nog få som inte kan utnyttja spillvärmen från tanken på bvp eller lvvp men visst finns dom.
Däremot ingen nytta alls när det är varmt ute för dom som tex har den i en normalt uppvärmd tvättstuga när man snarare kanske vill ha kylfunktion.
 
C Comfort Thomas skrev:
Är nog få som inte kan utnyttja spillvärmen från tanken på bvp eller lvvp men visst finns dom.
Däremot ingen nytta alls när det är varmt ute för dom som tex har den i en normalt uppvärmd tvättstuga när man snarare kanske vill ha kylfunktion.
Tanken? Min bvp har ingen tank annat är den för varmvatten. Men jag tänkte även på övriga förluster för det är några kW när det jobbat.
Min bvp värmer för kråkorna tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.