Nissens Nissens skrev:
Absolut inte, jag gick ju inte på dina felaktiga uppgifter.
det är rätt bra att nibe har hittat sin kundkrets...
 
Nissens
A ajn82 skrev:
Det betyder att om ditt hus är tillräckligt isolerat för att det vid dimensionerande utetemperatur räcker med 35 grader framledning får du scop på 6,22 i ett givet klimat, där "kallt klimat" beskriver vilken typ av miljö det utvärderats mot. Jag *tror* kallt klimat brukar vara de södraste delarna av landet. (Det spelar roll för antalet dagar i simuleringen med given utetemperatur, eftersom scop är ett viktat medelvärde)
Det låter rimligt.
@returen får nog läsa på lite bättre. 😉
 
Nissens
returen returen skrev:
det är rätt bra att nibe har hittat sin kundkrets...
Jag har IVT, vad du har vet jag inte. Men någon llvp tänker jag aldrig skaffa, de uppfyller inte mina krav. 😊
 
Nissens
returen returen skrev:
det är rätt bra att nibe har hittat sin kundkrets...
Det var väl retligt för dig att du hade fel och at bvp har mycket bättre SCOP än vad du trodde. 😊
 
För att klara uppvärmningen vintertid med enbart 35 grader i framledning så har man ett väldigt bra isolerat hus och troligen även med typ FTX så man inte får in iskall luft utifrån vintertid.
Dom flesta med radiatorer ligger nog på 55 grader i framledning ( behöver själv ca 40 grader men med platta på mark vid ca -15 ute )
Enligt dom data du utgår ifrån så är det då med 55 i framledning ca 4,6 i SCOP och då är det noll grader i borrhålet.
Blir det lägre temperatur i borrhålet vilket inte är så ovanligt efter någon månad in i den kalla perioden s blir det lite sämre .

Och precis som med biltillverkarnas uppgivna förbrukning får man göra med tex värmepumpar då det troligen är väldigt få som lyckas få det dom uppger.
Kikar man på inlägg från dom som gått från ren elvärme till bergvärme så har dom ganska ofta 25000-30000kWh och med värmepump ca 8000-10000kWh
Då är tappvarmvatten inräknat .
Tror ett snitt över året hamnar på ca 3 till 3,5 i COP för väldigt många fastigheter.
Och ja det finns självklart fastigheter som får både bättre och sämre besparing är bäst man uppger.
 
Att en BVP skulle ge så mycket som 6,22 vid +35 C ut från den och 0 i borrhålet i cop är nog lite tveksamt. Vad ger den i COP om det ska vara 45 C ut då eller i norra norrland med minst + 55 C ut. Allt som har med COP ( verkningsgrad ) är hur många meter hål som är borrat. Det läser man veckovis nästan om på forumet, för korta hål och ny BVP, hålen kyls ner till en hel del minus och då avtar COP dramatiskt, det måste finnsa energi att plocka upp från hål/en. Är det då minus upp, måste kompressorn kompensera med att snurra fortare. Nu ska det inte talas om värmeeffekt från en VP och specarna är för perfekta driftförhållanden, som nästan ingen husägare kan åstadkomma. Det är hålens möjlighet att omvandla kyla/istemp till en högre temp, som avgör vad en BVP kan åstadkomma i värme.
Så ta allt som tillverkarna skriver om att det är så bra, med en nypa salt, allt är inte guld som glimmar.
 
R
C Comfort Thomas skrev:
För att klara uppvärmningen vintertid med enbart 35 grader i framledning så har man ett väldigt bra isolerat hus och troligen även med typ FTX så man inte får in iskall luft utifrån vintertid.
Dom flesta med radiatorer ligger nog på 55 grader i framledning ( behöver själv ca 40 grader men med platta på mark vid ca -15 ute )
Enligt dom data du utgår ifrån så är det då med 55 i framledning ca 4,6 i SCOP och då är det noll grader i borrhålet.
Blir det lägre temperatur i borrhålet vilket inte är så ovanligt efter någon månad in i den kalla perioden s blir det lite sämre .

Och precis som med biltillverkarnas uppgivna förbrukning får man göra med tex värmepumpar då det troligen är väldigt få som lyckas få det dom uppger.
Kikar man på inlägg från dom som gått från ren elvärme till bergvärme så har dom ganska ofta 25000-30000kWh och med värmepump ca 8000-10000kWh
Då är tappvarmvatten inräknat .
Tror ett snitt över året hamnar på ca 3 till 3,5 i COP för väldigt många fastigheter.
Och ja det finns självklart fastigheter som får både bättre och sämre besparing är bäst man uppger.
Hade +5 grader i borrhålet som lägst förra vintern..
Aldrig varmare framledning än 35 grader men har 300mm cellplast under plattan med😉
 
Nissens Nissens skrev:
lvpp
Vad är det?
 
R Rejäl skrev:
Hade +5 grader i borrhålet som lägst förra vintern..
Aldrig varmare framledning än 35 grader men har 300mm cellplast under plattan med😉
Då kan man säga lite som att bo på en vulkan då. Finns någon i Mälardalen som har + 8 - 9 C in på brain. För min VP som är monoblock ligger KB vid start på ca 7 C och efter 3 timmar, sen stoppar den, full tank så är tempen fortfarande ca + 6 C . Klart 3X100 hål och VP 9 kW och KB blir ca + 7 C igen.
 
R
J jonaserik skrev:
Då kan man säga lite som att bo på en vulkan då. Finns någon i Mälardalen som har + 8 - 9 C in på brain. För min VP som är monoblock ligger KB vid start på ca 7 C och efter 3 timmar, sen stoppar den, full tank så är tempen fortfarande ca + 6 C . Klart 3X100 hål och VP 9 kW och KB blir ca + 7 C igen.
Har ett nybyggt hus med väldigt låg förbrukning..sedan har vi väldig bra flöde i hålet så vattnet byts ut fort så det är den stora fördelen..
200m borrhål och en CTC gsi 12.
Grannen som har sitt hål ca 40m bort som är använt i över 30år sjunker ned till +2-3 grader men dom har ett 70-tals hus som förbrukar mycket mer energi..
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Hade +5 grader i borrhålet som lägst förra vintern..
Aldrig varmare framledning än 35 grader men har 300mm cellplast under plattan med😉
Låter sjukt bra, du måste ha träffat på ett stort vattenmagasin 👍
Tror jag haft -2 som kallast och har 200m
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
SCOP på panasonicen är nog inte för kallt klimat så det blir en felaktig jämförelse av just den parametern
Förmodligen inte men medelscop på bvp är 4,8/3,8 så oavsett lägre.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Förmodligen inte men medelscop på bvp är 4,8/3,8 så oavsett lägre.
Kikade på HZ25XKE och har uppgiven SCOP på 4,3 med p-design (dimensionerad effekt) på 3kW i kallt klimat.
Jämföra luft/luft mot varandra med snarlik avgiven effekt när det är kallt ute och snarlik p-design (dimensionerad effekt) är en sak men blir inte riktigt jämförbart mot bergvärmepumpar med annan avgiven effekt och p-design.
 
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, du får ringa NIBE och berätta för dom att de har fel. Du skjuter på budbäraren.

Märkligt då att standarden pekar på ”kallt klimat” enligt NIBE.

Inte i mitt hus tex.
Det är skillnad på golvvärme och radiatorer.

Oavsett så har S1256-18 SCOP 6,22 vilket är högre än någon lvpp.

När det är riktigt kallt lär din lvpp ha problem att fördela värmen dessutom.
Jag är objektiv men du skrev att bergvärme alltid har bättre scop än en llvp och det var fel. Det är det enda jag har sagt.
 
Nissens
P PHPersson skrev:
Jag är objektiv men du skrev att bergvärme alltid har bättre scop än en llvp och det var fel. Det är det enda jag har sagt.
Jösses, man får ju jämföra samma generation värmepumpar…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.