Nissens
C Comfort Thomas skrev:
Jag jämförde inte typ av värmekälla.
Bara att en eventuell värdeökning visar sig först vid försäljning och inte ens säkert man får en värdeökning oberoende av vad man investerat i om det som nu är att man kan få mindre än man gett och lagt ut på renoveringar/investeringar i fastigheten.
Gäller att sälja i högkonjunktur !
Nja, en installerad bvp ger alltid större värdeökning än en llvp. Dessutom har en bvp bättre SCOP. Och en bvp är väldigt okändlig för utetemp.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, en installerad bvp ger alltid större värdeökning än en llvp. Dessutom har en bvp bättre SCOP. Och en bvp är väldigt okändlig för utetemp.
Som jag skrev så kan man bli utan värdeökning beroende på konjunkturen när man vill sälja eller kanske måste sälja av någon anledning.
Har inte nämt någon fördel/nackdel med att välja bergvärme kontra annan värmekälla.
 
C Comfort Thomas skrev:
Som vi har det med en centralt placerad rumsgivare så kommer den tala om för regleringen att höja framledningen med visa intervaller om man vädrar länge för att åter nå börvärdet. Hos oss med tjock betong är det dock inget som man märker av då det är en stor massa som ska regleras!
Är det varmt i badrummet så tvärnitar det inte då centrala rumsgivaren inte känner av tex ett varmt badrum vid duschning.

Har inte satt mig in i hur regleringen exakt fungerar på Mitsubishis ecodan/geodan , funkar något så är man nöjd 👍
Nöjd innebär självklart inte att det inte går att göra bättre.
När vi hade rumsreglering i varje rum så fungerade det betydligt sämre.
Finns säkert någon som har läst igenom dokumenten om detta och kan ge en bra resumé med trådlösa rumsgivaren och dess reglering ihop med styr på vp och allt annat omkring detta om nu någon har intresse av sådant förutom vi som har dom.

Blev lite osäker nu om mitt inlägg överhuvudtaget gav någon vettig info och troligen inte 🤔
Inte mer än att du är nöjd… kul för dig. En av få.
 
Bästa med bvp jämfört med alla andra värmepumpar, den behöver aldrig avfrosta, den tuggar på timme efter timme om så behövs. Snöväder och blåst ute, så står llvp och lvvp och avfrostar i ett
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P PHPersson skrev:
Tror det också, men problemet som jag ser det är att "systemet" bara följer en kurva. Om du tex. av någon anledning kyler ner hela huset pga. vädring så förstår den inte att den kan skicka på mer värme. Samma sak kan man tänka att den enkelt kan lära sig att om badrummet snabbat stiger i värme (pga av dusch tex.) så skall man inte tvärnita. Allt sånt är normal styrning i vår bransch men i denna världen så är det som att tiden stått stilla.
Hmm, om du är i branschen så borde du veta att ett hus ofta har en stor tröghet. Har man tex vattenburen värme i bottenplattan så är det några ton betong som ökar på den trögheten rejält. Vädrar man så blir det snart varmt igen pga den ackumulerade värmen.

Nu har jag en frånluftsfläkt som ständigt går och vädrar huset oavbrutet.
 
P Pebbenp skrev:
Jag är mest förvånad över hur dålig styrningen är av värmepumpar är 2024. Jag hade velat ha det som så att man ställer in önskad temperatur i respektive rum och sedan självlär sig vp / shuntar mm hur den skall arbeta. Ingen direkt raketforskning och jag är tom sugen på att programmera en egen styrning för det som finns nu är helt kasst med att alla termostater skall vara öppna, trimma värmekurvan och sedan ev. strypa vissa slingor. Allt detta med olika förutsättningar beroende på årstid / sol etc. Sjukt dåligt och lite 80-tals känsla.
Vad har du för värmepump?Är det inte lättare om du kör nominelt flöde så termostaterna får justera värmen?
 
P PHPersson skrev:
Inte mer än att du är nöjd… kul för dig. En av få.
Fler än jag är nöjda med en enkel lösning som ger det klimat i huset man vill ha.
 
Nissens
C Comfort Thomas skrev:
Fler än jag är nöjda med en enkel lösning som ger det klimat i huset man vill ha.
Ja, mitt system fungerar utmärkt med endast en utegivare. 😊
 
S Stefan.o skrev:
Du kan väl inte jobba så mycket alls, då du sitter här och knappar inlägg timme efter timme?

Gör du det på arbetstid är det väl stöld - mer eller mindre lika jävligt som reavinst eller andra skattepålagor i din bok?!

Mvh
Haha vet du om mina arbetstimmar/upplägg? Ännu ett löjligt icke-argument som hör hemma i en papperskorg
 
Nissens Nissens skrev:
Hmm, om du är i branschen så borde du veta att ett hus ofta har en stor tröghet. Har man tex vattenburen värme i bottenplattan så är det några ton betong som ökar på den trögheten rejält. Vädrar man så blir det snart varmt igen pga den ackumulerade värmen.

Nu har jag en frånluftsfläkt som ständigt går och vädrar huset oavbrutet.
Jag är inte i branschen… men vet det ändå. Återigen så är det ett problem. För mig är det stora problemet att termostaterna stryper flödet istället för temperaturen. Skulle man shunta istället för att stypa så kunde man ha ljumna golv istället för iskalla.
 
V växelventil skrev:
Vad har du för värmepump?Är det inte lättare om du kör nominelt flöde så termostaterna får justera värmen?
CTC… problemet blir då att om det blir för varmt av någon anledning så kommer termostaterna strypa flödet helt och vp gnälla/larma över lågt flöde.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, mitt system fungerar utmärkt med endast en utegivare. 😊
Finns de som är nöjda med att bo i ett hus med utedass också. Bara för att det är ett gäng som är det så innebär det inte att alla är det.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, en installerad bvp ger alltid större värdeökning än en llvp. Dessutom har en bvp bättre SCOP. Och en bvp är väldigt okändlig för utetemp.
Inte alltid… det är fel och något som du bara gissar eller? Kanske bra att läsa på innan ”fakta” skrivs? Eller har du källa på att de skriver fel i sina tekniska beskrivningar?

Panasonic HZ25XKE har scop på 5,3
Medans tex Nibe bergvärmepump har scop på 3.7-4,7 beroende på vattentemperatur (F1245-6).
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Inte alltid… det är fel och något som du bara gissar eller? Kanske bra att läsa på innan ”fakta” skrivs? Eller har du källa på att de skriver fel i sina tekniska beskrivningar?

Panasonic HZ25XKE har scop på 5,3
Medans tex Nibe bergvärmepump har scop på 3.7-4,7 beroende på vattentemperatur (F1245-6).
SCOP på panasonicen är nog inte för kallt klimat så det blir en felaktig jämförelse av just den parametern
 
A ajn82 skrev:
Låter som än väldigt bra pump, de siffror jag hittat vid en snabb googling nämner cop 2 för de bästa pumparna.

Men oavsett är principen detsamma, det gör åt mer effekt när utetemperaturen sjunker, om cop på pumpen då samtidigt går ner blir det en drastisk ökning av effektbehovet vilket kräver ett överdimensionerat elnät, vilken någon behöver betala för, nu senast genom införandet av effektavgifter för att bättre spegla vilka faktorer som driver kostnaden i elnätet
Ja ts har en mycket speciell situation...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.