Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Såklart. Men då får du sätta det i relation till att du lagt in motsvarande pengar på börsen
Väldigt få i min omgivning gör affärer på börsen mer än nått litet pensions konto dock.
 
F frasen_36 skrev:
Ok, jag förstår. Jag reagerade bara litet på uttrycket "fri.." 😉
Det är väl etablerat. Så kallas all typ av kylning utan att en Carnot-process blandas in. Tex uteluftkylda telecom-anläggningar. Frikyla eller kylmaskin, eller en kombination.

https://www.danthermgroup.com/se/artiklar/friluftskylningsteknik

/M
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Stickan56
Mitt förra hus 100 + 100 kvm byggt 1960 vattenburet med elpanna..
Installerade bergvärme 2007.
Gick från 28000 kWh till 12000 kWh.
Tjänade in installationen på mindre än 8 år.

Stickan
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Väldigt få i min omgivning gör affärer på börsen mer än nått litet pensions konto dock.
Men kanske tänka lite utanför boxen... bara för att du inte har så många i din omgivning så är det inte ett facit över medborgarna.
 
C Comfort Thomas skrev:
Synd att kalla det tur egentligen då det är en kombo av rätt dimensionerat golvvärmesystem, rätt flöde , en korrekt framledning som vp skickar ut beroende på utetemperatur .
Är väl lite piller i många fall om man ändrar både uppvärmningsätt och eventuellt nya radiatorer för att få det bra.
Självklart är det inget generalrecept för alla upptänkliga varianter på hus i olika delar av Sverige.
Rumsgivaren är inte ”genialisk” och har inte påstått det heller men den underlättar mycket, istället för att knäcka kurvor.

Solinstrålning ihop med utetemperatur som varierar kraftigt under lite kortare perioder på vår/höst just det som gör vårat system trögstyrt.

Men visst går det med stor sannolikhet att få ihop en styrning via väderdata med temperatur och vind och tusan vet allt för att få det mycket bättre.
Risken känns stor om det är för mycket som kunden kan pilla på i en app eller liknande gällande styrning att det blir lite tokigt, bara Melcloud appen för att styra en luftvärmepump får folk att pilla på allt möjligt så dom ringer om att det inte fungerar
Nej det är det som är det dumma. Det krävs så enormt lite och inte mycket mer än idag. Istället för att ha en inomhusgivare så har man en per rum, som de flesta idag har. Bara det att de ställer den på max eftersom vpen är dum. Men om de pratade med varandra så kunde både trögheten och inställningen lösas automatiskt enkelt.
Skiljer det 10 grader ja då måste vp "gasa" mycket. isf. Vanlig enkel reglerteknik som redan finns.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Och varför blir det svartjobb? För att priserna är högre än vad folk är villiga att betala.

Jag jobbar inte med något som har så låg efterfrågan pga priser att det behövs miljardstöd från skattepengar för att folk ska vilja betala.
Du kan väl inte jobba så mycket alls, då du sitter här och knappar inlägg timme efter timme?

Gör du det på arbetstid är det väl stöld - mer eller mindre lika jävligt som reavinst eller andra skattepålagor i din bok?!

Mvh
 
  • Haha
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Våra barn har träning nästan varje dag och duschar snarare 30 än 5 minuter. Prisa värmepumpen, med den beräkning du gjort hade jag varit utfattig annars! :D
Kanske skall jobba med uppfostring om klimatpåverkan då... men skiter man i det och har god ekonomi förstår jag inte ens varför man bryr sig.
 
  • Gilla
Sander54 och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Nej det är det som är det dumma. Det krävs så enormt lite och inte mycket mer än idag. Istället för att ha en inomhusgivare så har man en per rum, som de flesta idag har. Bara det att de ställer den på max eftersom vpen är dum. Men om de pratade med varandra så kunde både trögheten och inställningen lösas automatiskt enkelt.
Skiljer det 10 grader ja då måste vp "gasa" mycket. isf. Vanlig enkel reglerteknik som redan finns.
Vår platta tillhör nog den sämsta när det gäller tröghet så blir nog väldigt svårt att få till något som fungerar bra vid stora tempskillnader höst/vår.
Problemet jag kan tänka mig för dom som har tex golvvärmen under parkettgolven är om det bör gasas på mycket är att trägolv inte gillar för mycket värme, om jag minns rätt angående vårat trägolv så fick man absolut inte överstiga 38 grader , kanske är annorlunda nuförtiden med högsta tillåtna temperatur under golvet.
Hos oss sprack det ändå direkt då fastigheten behöver en framledning vid ca -18 på 41 grader för att hålla önskade 22 grader i större delen av huset, behövs troligen lite lägre nu när vi monterade FTX.
Har man radiatorer med stora ytor eller kanske fläktkonvektorer så fungerar nog smartare styrning bättre om det ska gasas på mycket.
 
C Comfort Thomas skrev:
Vår platta tillhör nog den sämsta när det gäller tröghet så blir nog väldigt svårt att få till något som fungerar bra vid stora tempskillnader höst/vår.
Problemet jag kan tänka mig för dom som har tex golvvärmen under parkettgolven är om det bör gasas på mycket är att trägolv inte gillar för mycket värme, om jag minns rätt angående vårat trägolv så fick man absolut inte överstiga 38 grader , kanske är annorlunda nuförtiden med högsta tillåtna temperatur under golvet.
Hos oss sprack det ändå direkt då fastigheten behöver en framledning vid ca -18 på 41 grader för att hålla önskade 22 grader i större delen av huset, behövs troligen lite lägre nu när vi monterade FTX.
Har man radiatorer med stora ytor eller kanske fläktkonvektorer så fungerar nog smartare styrning bättre om det ska gasas på mycket.
Tror det också, men problemet som jag ser det är att "systemet" bara följer en kurva. Om du tex. av någon anledning kyler ner hela huset pga. vädring så förstår den inte att den kan skicka på mer värme. Samma sak kan man tänka att den enkelt kan lära sig att om badrummet snabbat stiger i värme (pga av dusch tex.) så skall man inte tvärnita. Allt sånt är normal styrning i vår bransch men i denna världen så är det som att tiden stått stilla.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Kanske skall jobba med uppfostring om klimatpåverkan då... men skiter man i det och har god ekonomi förstår jag inte ens varför man bryr sig.
Jag har jobbat med Home Assistant istället, producerar väldigt lite varmvatten dagtid när elen är dyr, innebörden är att första som duschar får ångvarmt, om eller när temperaturen börjar droppa (villket den gör då vi har liten beredare) så blir duschen inte alls lika finskt-varm som initialt. Första versionen så blev den helt enkelt kall, man fick vänta till nästa morgon med att få nytt varmvatten. Dock mottogs inte detta väl då den första i familjen som duschade fick en både lång och varm dusch och resten fick en kalldusch eller gå och lägga sig svettiga. Version två går in med en "termostat funktion" som håller det precis där jag bedömer att det är drägligt varmt, inte mer. För att sen värma fullt under nattens billiga timmar. Nu sätts hela denna funktionalitet i spel bara när elpriset når en viss nivå. Jag kan hålla med om att ur klimatsynpunkt skulle jag lära barnen att duscha kort för miljön. I andra hand även ha denna funktion på oavsett elpris och säsong. Helst skulle ju detta drabba första långduscharen, men tyvärr kan jag bara styra VVB med "ON/OFF", vilket innebär att jag håller den mellan två temperaturer. Map legionella måste jag släppa den helt fri någon gång på dygnet, vilket blir nattetid.

Vi har en vanlig ekonomi, god, tja, vi är rätt ekonomiska överlag med bilval och semesterresor etc, men kostnader för uppvärmning känns givetvis. Framförallt när det nosade på 10kr/kwh. Jag tror inte jag är ensam om att uppleva att tonårsuppfostring och hur lång tid tonårstjejer spenderar i badrummet inte är en helt okomplicerad sak att ge sig in i.

Jag har faktiskt ett eventuellt ess i rockärmen, om vattenfelsbrytaren gick att få in i Home Assistant kunde jag se när temperaturen i VVB faller snabbt och då läsa av vattenförbrukning och slå av huvudkranen i några minuter. Men jag har nån känsla att det varken är värt arbetet eller den efterföljande kritiken som kommer komma. Kanske en google home högtalare som monteras dolt i duschutrymmet och som börjar spela sydtysk joddelmusik skulle vara en bättre kompromiss?
 
P PHPersson skrev:
Tror det också, men problemet som jag ser det är att "systemet" bara följer en kurva. Om du tex. av någon anledning kyler ner hela huset pga. vädring så förstår den inte att den kan skicka på mer värme. Samma sak kan man tänka att den enkelt kan lära sig att om badrummet snabbat stiger i värme (pga av dusch tex.) så skall man inte tvärnita. Allt sånt är normal styrning i vår bransch men i denna världen så är det som att tiden stått stilla.
Som vi har det med en centralt placerad rumsgivare så kommer den tala om för regleringen att höja framledningen med visa intervaller om man vädrar länge för att åter nå börvärdet. Hos oss med tjock betong är det dock inget som man märker av då det är en stor massa som ska regleras!
Är det varmt i badrummet så tvärnitar det inte då centrala rumsgivaren inte känner av tex ett varmt badrum vid duschning.

Har inte satt mig in i hur regleringen exakt fungerar på Mitsubishis ecodan/geodan , funkar något så är man nöjd 👍
Nöjd innebär självklart inte att det inte går att göra bättre.
När vi hade rumsreglering i varje rum så fungerade det betydligt sämre.
Finns säkert någon som har läst igenom dokumenten om detta och kan ge en bra resumé med trådlösa rumsgivaren och dess reglering ihop med styr på vp och allt annat omkring detta om nu någon har intresse av sådant förutom vi som har dom.

Blev lite osäker nu om mitt inlägg överhuvudtaget gav någon vettig info och troligen inte 🤔
 
Nissens
C Comfort Thomas skrev:
Ett höjt värde betalar sig knappast direkt utan vid en eventuell försäljning.
Spelar inte så stor roll om det är bundet kapital eller direktbesparing rent ekonomiskt sett.
C Comfort Thomas skrev:
Ett höjt värde kan dock ge högre fastighetsskatt framöver.
Vad då kan ge? Det kan bli kalla vintrar också, och då får din elpatron jobba och en sådan vinter är elen sannolikt dyr…
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Spelar inte så stor roll om det är bundet kapital eller direktbesparing rent ekonomiskt sett.

Vad då kan ge? Det kan bli kalla vintrar också, och då får din elpatron jobba och en sådan vinter är elen sannolikt dyr…
Du tolkar det nog fel eller så har jag tolkat din värdeökning fel.
 
Nissens
C Comfort Thomas skrev:
Du tolkar det nog fel eller så har jag tolkat din värdeökning fel.
Nja, jag menar att värdeökningen i fastigheten blir ju ett bundet kapital. Värdet i en llvp mbedtår ju endast i lägre elräkningar. En bvp ger ju både och.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, jag menar att värdeökningen i fastigheten blir ju ett bundet kapital. Värdet i en llvp mbedtår ju endast i lägre elräkningar. En bvp ger ju både och.
Jag jämförde inte typ av värmekälla.
Bara att en eventuell värdeökning visar sig först vid försäljning och inte ens säkert man får en värdeökning oberoende av vad man investerat i om det som nu är att man kan få mindre än man gett och lagt ut på renoveringar/investeringar i fastigheten.
Gäller att sälja i högkonjunktur !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.