H hablam skrev:
3k besparing per år är ju endast så liten om du inte amorterar, amorterar man av lånet så minskar ju såklart kostnaden.
Såklart. Men då får du sätta det i relation till att du lagt in motsvarande pengar på börsen
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Och varför blir det svartjobb? För att priserna är högre än vad folk är villiga att betala.
Är du beredd på sänka din lön motsvarande vad hantverkare har i lön alltså eller?men om allt är så enkla jobb så behöver du väl inte gnälla. Hyra en bergborrmaskin och borra själv kan du göra och dra lite rör är ju inte så svårt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vi tar 620/timme exl moms.Sjuk timmpenning?Du tycker inte att den som tittade på utbytet av värmepumpen ska ha betalt eller kyltekniker som tömmer värmepumpen på köldmedium heller ska ha betalt och tömma tar tid.
Nu ska vi se om jag förstår kalkylen: Är posten material inklusive värmepumpen? Det tycker jag låter väldigt billigt. Är det exkl värmepumpen låter det istället dyrt om det bara handlar om ett byte av en värmepump.
 
Sander54 Sander54 skrev:
Gissar du har golvvärme i betongplatta som har dessa trögheter att kallna respektive ge värme.
Japp, jag har golvvärme i betongplattan som många med mig har, ingen höjdare när det hoppar mellan -5 och +5 eller varmare !
Men lika vanligt att vi kompletterar hos kunder med vanliga vattenburna radiatorer då dom upplever värmesystemet som för trögt.
Blir tex viss skillnad beroende på vilka radiatorer man har och även rören.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Nu ska vi se om jag förstår kalkylen: Är posten material inklusive värmepumpen? Det tycker jag låter väldigt billigt. Är det exkl värmepumpen låter det istället dyrt om det bara handlar om ett byte av en värmepump.
Man tittar på totalkostnaden som det står i scablonsavdrag.Som ett fast pris.inkl värmepumpen
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Är du beredd på sänka din lön motsvarande vad hantverkare har i lön alltså eller?men om allt är så enkla jobb så behöver du väl inte gnälla. Hyra en bergborrmaskin och borra själv kan du göra och dra lite rör är ju inte så svårt.
Varför måste branschen ha ett rotavdrag med miljarder i skattepengar för att inte jobba svart?
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Varför måste branschen ha ett rotavdrag med miljarder i skattepengar för att inte jobba svart?
Det har man väl som i ditt fall att det blir billigare med rot annars skulle väl bli ännu dyrare för dig eller Hur.Hur mycket ska vi hantverkare ha i lön tycker du?50 i timmen eller?Skulle du jobba för 50kr/timme?
Sedan undrar jag om alla skulle jobba svart om det skulle bli Billigare i längden med låg lön.
 
Redigerat:
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Varför måste branschen ha ett rotavdrag med miljarder i skattepengar för att inte jobba svart?
Värmepumpsbranchen har väl egentligen dom ”bästa” reglerna för rotavdrag med schablonavdrag på totalpriset , då går det inte att mygla med att allt material nästan inte kostar någonting och en sjukt hög summa för arbetskostnad för att få så mycket rotavdrag som möjligt.
En del postorderföretag och kanske andra höll på eller håller på med att sälja värmepumpen billigt och en hög installationskostnad för att få till ett högre rotavdrag och vara ännu mer konkurrenskraftiga.
Sen är det frivilligt att göra rotavdrag och vill man inte bidra med att utnyttja skattepengarna så avstår man , är nog väldigt få som avstår alla dessa bidrag då man oftast ser till sin egen plånbok.
 
  • Älska
JohanLun
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Japp, jag har golvvärme i betongplattan som många med mig har, ingen höjdare när det hoppar mellan -5 och +5 eller varmare !
Men lika vanligt att vi kompletterar hos kunder med vanliga vattenburna radiatorer då dom upplever värmesystemet som för trögt.
Blir tex viss skillnad beroende på vilka radiatorer man har och även rören.
Intressant att du bekräftar svårigheten med att styra golvvärmen som jag hade anat. Frågan är väl hur bra det går att få styrning av golvvärmen att fungera och hur svårt det är att få det nära perfekt? Ett annat problem som jag fick beskrivet av en kollega som byggde nytt hus med golvvärme för 20-25 sedan är att det ger dålig komfort att värma golven i sovrummen. Där hade dom inte sett till att det gick att styra slingorna i sovrummen separat. Borde gå att ordna i efterhand men inget som den genomsnittliga hempularen orkar eller vågar ge sig på.

Hos oss är det inte aktuellt med golvvärme då huset från 1981 bara har 10 cm frigolit ovanför betongplattan. Jag är nu helt nöjd med radiatorsystemet efter att ha bytt allt utom prisolrören under golven. Vi gick från högtemperatursystem (små platta AGA termopanel radiatorer) till lågtemperatursystem med framledningstemperatur max +45 C vid -18C ute (Purmo termopanel V4 främst typ TP22).
 
V växelventil skrev:
Det har man väl som i ditt fall att det blir billigare med rot annars skulle väl bli ännu dyrare för dig eller Hur.Hur mycket ska vi hantverkare ha i lön tycker du?50 i timmen eller?Skulle du jobba för 50kr/timme?
Sedan undrar jag om alla skulle jobba svart om det skulle bli Billigare i längden med låg lön.
Det har inte blivit det minsta billigare med rot. Efter 2-3 år hade alla hantverkarpriser justerats upp lika mycket som rot-avdraget var. Det enda det har gett i slutändan är höjda hantverkarpriser betalat med miljarder av skattebetalarnas pengar.

Gick det inte att vara hantverkare innan rot-avdraget infördes?
 
T TommyC skrev:
Intressant att du bekräftar svårigheten med att styra golvvärmen som jag hade anat. Frågan är väl hur bra det går att få styrning av golvvärmen att fungera och hur svårt det är att få det nära perfekt? Ett annat problem som jag fick beskrivet av en kollega som byggde nytt hus med golvvärme för 20-25 sedan är att det ger dålig komfort att värma golven i sovrummen. Där hade dom inte sett till att det gick att styra slingorna i sovrummen separat. Borde gå att ordna i efterhand men inget som den genomsnittliga hempularen orkar eller vågar ge sig på.

Hos oss är det inte aktuellt med golvvärme då huset från 1981 bara har 10 cm frigolit ovanför betongplattan. Jag är nu helt nöjd med radiatorsystemet efter att ha bytt allt utom prisolrören under golven. Vi gick från högtemperatursystem (små platta AGA termopanel radiatorer) till lågtemperatursystem med framledningstemperatur max +45 C vid -18C ute (Purmo termopanel V4 främst typ TP22).
Själva styrningen är inget konstigt , kruxet är att först är det lite kallt någon dag och plattan värms upp, sen blir det en massa plusgrader och då blir det för varmt när plattan har lagrat en massa energi .
Efter något dygn eller två med plusgrader ute så blir det minusgrader lite tvärt och då tar det lite tid igen för att all betong ska värmas upp igen 😎
Separata slingor är i mitt tycke ett måste.
Vi har alla slingor öppna och har bara strypt in flödet för att få rätt temperatur i respektive rum och fungerar klockrent om det inte är galet stora temperaturskillnader ute.
Framledningstemperatur styrs av en trådlös rumsgivare tillsammans med en utegivare, gäller att rumsgivaren hamnar på bästa möjliga ställe så den inte blir lurad av tex solljus eller kalldrag från någon ventil.
 
  • Gilla
Sander54
  • Laddar…
Så hantverkare och okvalificerat arbete som är lätt att göra, samtidigt som de täljer guld med smörkniv pga rot-avdrag men ändå söker sig inte fler till yrket för att ta del av dessa vinster?

Eller var det ett kraftigt underskott på hantverkare sen tidigare, och de låg redan på pristaket kunderna kunde betala och införande av rot-avdrag ledde främst till en ökad tillgång utan någon efterföljande prispress?

Eller hur passar din teori ihop med normala ekonomiska teorier?
 
C Comfort Thomas skrev:
Själva styrningen är inget konstigt , kruxet är att först är det lite kallt någon dag och plattan värms upp, sen blir det en massa plusgrader och då blir det för varmt när plattan har lagrat en massa energi .
Efter något dygn eller två med plusgrader ute så blir det minusgrader lite tvärt och då tar det lite tid igen för att all betong ska värmas upp igen 😎
Separata slingor är i mitt tycke ett måste.
Vi har alla slingor öppna och har bara strypt in flödet för att få rätt temperatur i respektive rum och fungerar klockrent om det inte är galet stora temperaturskillnader ute.
Framledningstemperatur styrs av en trådlös rumsgivare tillsammans med en utegivare, gäller att rumsgivaren hamnar på bästa möjliga ställe så den inte blir lurad av tex solljus eller kalldrag från någon ventil.
Det rimliga är ju egentligen att styra framledningstemperaturen utifrån en prognostiserad temperatur och väder, typ 12h fram i tiden. Kan man även ta hänsyn till andra kylfaktorer som vind. Finns ju en del sådana produkter nuförtiden, men konstigt att inte alla pumpar redan har det inbyggt
 
A ajn82 skrev:
Det rimliga är ju egentligen att styra framledningstemperaturen utifrån en prognostiserad temperatur och väder, typ 12h fram i tiden. Kan man även ta hänsyn till andra kylfaktorer som vind. Finns ju en del sådana produkter nuförtiden, men konstigt att inte alla pumpar redan har det inbyggt
Om det vore klockrena väderprognoser för varje mindre ort skulle det säkert fungera bättre men kanske sett till lite längre fram än 12 timmar då det tar åtskilliga timmar att värma / kyla ner stora mängder betong.
Är oftast bara under några veckor på höst och vår som det är lite hoppigt och egentligen inget ”större” problem för dom flesta, men skönare med ett konstant klimat i huset !
Bara ett i-landsproblem 😉
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det har inte blivit det minsta billigare med rot. Efter 2-3 år hade alla hantverkarpriser justerats upp lika mycket som rot-avdraget var. Det enda det har gett i slutändan är höjda hantverkarpriser betalat med miljarder av skattebetalarnas pengar.

Gick det inte att vara hantverkare innan rot-avdraget infördes?
Då tycker du det är helt okej om din arbetsgivare talar om att han/hon har anställt en kollega till dig med mycket mindre lön då.Varför ska din arbetsgivare ha kvar dig eftersom du kostar företaget mer pengar.Det kan väl inte bli rättvist konkurrenskraft om ett företag kör svart och det andra vitt.kan du svara på frågan om du är beredd att minska din lön motsvarande hantverkare.
Nu har du skrivit här på BH i några dagar.Tänk om du lagt den tiden på borrat för bergvärme själv och installerat värmepumpen själv så hade du varit klar nu.
Du har inte funderat på att bli hantverkare med tanke på att allt är så enkelt och skulle du tjäna massor med pengar.
Bara sätta på dig blåsstället och börja jobba.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.