P PHPersson skrev:
Nu menade jag kanske inte att man går från llvp / elradiatorer och byter ut det mot golvvärme + elpanna. Det låter kanske lite knasigt. Men om man redan har en vattenburen lösning med elpanna så är det en annan sak.
Jag förstod det, men om man har vattenburen värme så togs investeringskostnaden togs någon gång, oftast när huset byggdes. Investeringen i en luft/vattenvärmepump betalar sig då fort.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Jag förstod det, men om man har vattenburen värme så togs investeringskostnaden togs någon gång, oftast när huset byggdes. Investeringen i en luft/vattenvärmepump betalar sig då fort.
Jag håller inte riktigt med att det är så enkelt, jag anser att det beror på var man bor och hur förutsättningarna ser ut. Men absolut att det i vissa fall kan se bra ut.
Köper man en färdig lösning så kostar det ofta c:a 150 000kr och då gäller det att huset drar rätt så mycket el för att det skall bli en bra kalkyl.
 
Fairlane
U UlfKode skrev:
En luftvärmepump lägger av när det är som kallast och då är det svårt att få tag i en reparatör
Lägger den av när det ärmsom kallast för att den har dålig COP då eller för att den går sönder? Om det är för att den inte orkar ge värme när det är som kallast så hjälper inte någon reparatör. Annars är det väl inte lättare om bergvärme lägger av när det är som kallast?
 
Fairlane
L Ladreva skrev:
Luft/luft har väl i normala fall en livslängd på 5-6 år.
Det påverkar snarare som väldigt onormalt.
 
Sjuka prisändringar även med inflation inräknad. Jag bytte till bergvärme kring 2016-2017, en 8 kW pump från Vaillant, och fick en offert på 119 000 pengar efter dåvarande ROT. När pumpen var installerad vattenmässigt så prutade installatören ner slutsumman till 107 000 slantar bara för att han noterade att jag redan höll på att byta ut allt i elväg i huset och tyckte att det var onödigt att de skulle skicka ut deras inhyrda elektriker för jobbet. Så allt el-relaterat till pumpen försvann från fakturan.

För skojs skull också då:




Nibe markvärmepump F1145, 8 kW, artikelnummer 6249323 visas med ett pris på 59,524.20 SEK/st.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nej, vi är inte en VVS-firma, inte ens i närheten. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.