88 526 läst · 868 svar
89k läst
868 svar
Varför bergvärme?
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Jag förstod det, men om man har vattenburen värme så togs investeringskostnaden togs någon gång, oftast när huset byggdes. Investeringen i en luft/vattenvärmepump betalar sig då fort.P PHPersson skrev:
Jag håller inte riktigt med att det är så enkelt, jag anser att det beror på var man bor och hur förutsättningarna ser ut. Men absolut att det i vissa fall kan se bra ut.H HenrikHuslöse skrev:
Köper man en färdig lösning så kostar det ofta c:a 150 000kr och då gäller det att huset drar rätt så mycket el för att det skall bli en bra kalkyl.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 239 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 239 inlägg
Lägger den av när det ärmsom kallast för att den har dålig COP då eller för att den går sönder? Om det är för att den inte orkar ge värme när det är som kallast så hjälper inte någon reparatör. Annars är det väl inte lättare om bergvärme lägger av när det är som kallast?U UlfKode skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Sjuka prisändringar även med inflation inräknad. Jag bytte till bergvärme kring 2016-2017, en 8 kW pump från Vaillant, och fick en offert på 119 000 pengar efter dåvarande ROT. När pumpen var installerad vattenmässigt så prutade installatören ner slutsumman till 107 000 slantar bara för att han noterade att jag redan höll på att byta ut allt i elväg i huset och tyckte att det var onödigt att de skulle skicka ut deras inhyrda elektriker för jobbet. Så allt el-relaterat till pumpen försvann från fakturan.
För skojs skull också då:
Nej, vi är inte en VVS-firma, inte ens i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Har du frågat honom om VARFÖR bergvärme?? Om det nu finns andra allternativ att tillgå?? Han kanske har svar på din undran och kalkyl?Kentvirulent skrev:Grannen med en villa byggd 1978 150 kvm med direktverkande el tog in offert på att dra vattenburet och sätta in bergvärme.
Offerterna hamnade på 350-400k ink allt.
Alternativet är att sätta in 2 llvp som andra grannar med liknande hus gjort. Dessa bränner runt 16-17k kwh per år och kostar cirka 50k att sätta in. Med bergvärme beräknas grannen hamna på cirka 12k kwh per år.
Det kostar alltså 300k mer att sätta in bergvärme. Med ett snittpris på 2kr per kwh är besparingen runt 10k per år.
Räntekostnad för 300k per år är 6,3k efter avdrag.
Nettobesparingen på bergvärmen vs 2 llvp är alltså 3,7k per år.
Bergvärme kräver också en massa jobb, bygglov, att tomten blir totalt demolerad. Borrandet kan dessutom orsaka sättningar i kåken som inga försäkringar täcker. Det kan också vara så att hålet fungerar dåligt, att grannarnas bergvärme stör etc
En bergvärmepump håller i 15-20 år sen får man snällt punga upp med 150k till för installation av en ny.
Rent ekonomiskt verkar ju bergvärme värdelöst för en normal kåk? Jag förstår om man har 250 kvm och pool men annars verkar det kasst?
300k kan man istället lägga på börsen med 7% avkastning.
Att konvertera kåken till vattenburet verkar ju helt generellt vara en meningslös investering?
Allt verkar bygga på att man ev ökad upp fastighetens värde så mycket att man får tillbaka allt vid en försäljning?
Är jag fel ute?
Mvh: Stig D.
...annars tänker jag generellt...
din fråga - varför bergvärme om det är dyrare än luft-luft...
min motfråga
varför köper inte alla Dacia, varför handlar inte alla på Lidl och Dressman?
hur kan någon köpa Maserati eller Rolex?
Gällande att tex tilläggsisolera fasaden eller byta fönster är jag helt i linje med TS, om utgiften är flera hundra tusen och besparingen är några tusen per år är det bättre att satsa pengarna på börsen, framförallt i de fall det förfular att byta kulturfönster med munblåst glas och smäckra profiler i tätvuxet virke mot plastfönster från polen... I detta fall är det ofta även sämre för miljön att kasta fungerande fönster och producera nya.
Gällande värmepump tror jag det, trots inte alltid en ekonomisk besparing, det kan miljömässigt vara positivt att göra denna investering. Att det är mindre belastning för miljön att producera en värmepump mot den energiförlust det varit att köra vidare på direktverkande el...
Att montera bergvärme på ett välisolerat 80kvm stort hus lönar sig nog sällan. Att montera luft-luft pumpar på ett 400kvm hus i umeå tror jag inte är en bra affär.
Men, det sista som tål att upprepas. Många hus har redan vattenburen värme, en "panna" i källaren, så mycket av installationen är redan klar, har huset dessutom ett stort värmebehov får man större vinst med BVP. Då blir faktiskt bergvärme det "naturliga" valet mot att ha fula och högljudda utedelar, givet att man har råd att betala för en "bättre" lösning.
din fråga - varför bergvärme om det är dyrare än luft-luft...
min motfråga
varför köper inte alla Dacia, varför handlar inte alla på Lidl och Dressman?
hur kan någon köpa Maserati eller Rolex?
Gällande att tex tilläggsisolera fasaden eller byta fönster är jag helt i linje med TS, om utgiften är flera hundra tusen och besparingen är några tusen per år är det bättre att satsa pengarna på börsen, framförallt i de fall det förfular att byta kulturfönster med munblåst glas och smäckra profiler i tätvuxet virke mot plastfönster från polen... I detta fall är det ofta även sämre för miljön att kasta fungerande fönster och producera nya.
Gällande värmepump tror jag det, trots inte alltid en ekonomisk besparing, det kan miljömässigt vara positivt att göra denna investering. Att det är mindre belastning för miljön att producera en värmepump mot den energiförlust det varit att köra vidare på direktverkande el...
Att montera bergvärme på ett välisolerat 80kvm stort hus lönar sig nog sällan. Att montera luft-luft pumpar på ett 400kvm hus i umeå tror jag inte är en bra affär.
Men, det sista som tål att upprepas. Många hus har redan vattenburen värme, en "panna" i källaren, så mycket av installationen är redan klar, har huset dessutom ett stort värmebehov får man större vinst med BVP. Då blir faktiskt bergvärme det "naturliga" valet mot att ha fula och högljudda utedelar, givet att man har råd att betala för en "bättre" lösning.
Medlem
· Halland
· 4 165 inlägg
Om en 70-talare drog 3-4 kbm olja och den med bergvärme drar 10.000 kWh, vilket är fullt realistiskt, så sparar man 20.000-30.000 kr om året. Då betalar sig bergvärme plus konvertering inom 10 år. Skall man ändå riva upp golven blir kalkylen ännu bättre. Det är den här typen av hus som det lönar sig att konvertera. Sedan har man då att husets värde ökar.
Om valet står mellan LVVP och BV är beslutet lätt för min del.
BV varje dag i veckan.
- tyst
- effektiv när det är kallt ute
- ”nästan” samma pris som LVVP
- inga värmeväxlare som behöver rengöras
- inget kondensvatten med värmekabel som drar massa ström
- ingen frysrisk (om det inte blir minus inomhus men då har man andra problem.
- låg elförbrukning jmf med direkt el eller elpanna ger låg energiskatt
- bevarar fastighetsvärdet bättre än övriga alternativ
- tar höjd för effektsvgifter om man slipper elspets
LLVP är ett bra billigt alternativ
BV varje dag i veckan.
- tyst
- effektiv när det är kallt ute
- ”nästan” samma pris som LVVP
- inga värmeväxlare som behöver rengöras
- inget kondensvatten med värmekabel som drar massa ström
- ingen frysrisk (om det inte blir minus inomhus men då har man andra problem.
- låg elförbrukning jmf med direkt el eller elpanna ger låg energiskatt
- bevarar fastighetsvärdet bättre än övriga alternativ
- tar höjd för effektsvgifter om man slipper elspets
LLVP är ett bra billigt alternativ
Har haft direktverkande el, direktverkande el med LLVP, el med vattenburet system, och luft vatten pump som jag installerade till det vattenburna huset de sista åren och bor nu i hus med bergvärme plus återvinning som höjer brine tempen till vp. Skulle alla dar om året välja bergvärmehuset.Kentvirulent skrev:Grannen med en villa byggd 1978 150 kvm med direktverkande el tog in offert på att dra vattenburet och sätta in bergvärme.
Alternativet är att sätta in 2 llvp som andra grannar med liknande hus gjort. Dessa bränner runt 16-17k kwh per år och kostar cirka 50k att sätta in. Med bergvärme beräknas grannen hamna på cirka 12k kwh per år.
Det kostar alltså 300k mer att sätta in bergvärme. Med ett snittpris på 2kr per kwh är besparingen runt 10k per år.
Bergvärme kräver också en massa jobb, bygglov, att tomten blir totalt demolerad. Borrandet kan dessutom orsaka sättningar i kåken som inga försäkringar täcker. Det kan också vara så att hålet fungerar dåligt, att grannarnas bergvärme stör etc
En bergvärmepump håller i 15-20 år sen får man snällt punga upp med 150k till för installation av en ny.
Rent ekonomiskt verkar ju bergvärme värdelöst för en normal kåk? Jag förstår om man har 250 kvm och pool men annars verkar det kasst?
Att konvertera kåken till vattenburet verkar ju helt generellt vara en meningslös investering?
Allt verkar bygga på att man ev ökad upp fastighetens värde så mycket att man får tillbaka allt vid en försäljning?
Är jag fel ute?
Man slipper bl. a. Kondensvatten vilket måste ha något ställa att ledas bor till.
Men sedan ju fler olika apparater man har så är det ju en del underhåll på vattenburna system t.ex kärvande termostater, tryck i systemet underhåll av övertrycksventiler m.m.
Bekvämast är direktverkande elelement med elektriska termostater med olja som bara går och går och en elpannor för varmvatten
Oftast står ju beslut angående hus och familjen inte bara mellan två uppvärmnings-system. Alla resurser skall tilldelas. Frugan vill har nytt kök och badrum, barnen moppe eller bil. Någon resa skall det också blir.
Fördelen med ett urselt värmesystem är ju, att familjen samlas och har det mysigt i det rummet där braskaminen står. ☺️
Fördelen med ett urselt värmesystem är ju, att familjen samlas och har det mysigt i det rummet där braskaminen står. ☺️
Craftställ. fliströja, filtar, nya täcken kan vara ett alternativH he-peter skrev:Oftast står ju beslut angående hus och familjen inte bara mellan två uppvärmnings-system. Alla resurser skall tilldelas. Frugan vill har nytt kök och badrum, barnen moppe eller bil. Någon resa skall det också blir.
Man får göra en bedömning vad man tror funkar bäst. Vi har en ganska stor inneryta, totalt 245 kvm med gilleplan i Stockholm. Frånluften kör vi manuellt och skär av en del ytor som inte används frekvent. Vi installerade IVT 2002, borrade 180 m (största standardmåttet då) och har generellt aldrig använt tillskotssvärne, med tidigare två barn, dusch/bad mm. Idag 22 år senare tuffar samma panna på, vi använder diskmaskin, tvätt, torktumlare och uppvärmning. Prognosen ligger nu på 10.2 k kW/år.Kentvirulent skrev:Grannen med en villa byggd 1978 150 kvm med direktverkande el tog in offert på att dra vattenburet och sätta in bergvärme.
Är jag fel ute?
Skulle jag göra samma ivenstering idag? Svar ja - om och det handlar om typ 20 år. Skulle dessutom satsa på så bra pump/kompressor som möjligt och borra riktigt djupt, förmodligen 220 m. Mina 2c.
Leverantör på den? Jag letar ny värmepump....S Squall Leonhart skrev:Sjuka prisändringar även med inflation inräknad. Jag bytte till bergvärme kring 2016-2017, en 8 kW pump från Vaillant, och fick en offert på 119 000 pengar efter dåvarande ROT. När pumpen var installerad vattenmässigt så prutade installatören ner slutsumman till 107 000 slantar bara för att han noterade att jag redan höll på att byta ut allt i elväg i huset och tyckte att det var onödigt att de skulle skicka ut deras inhyrda elektriker för jobbet. Så allt el-relaterat till pumpen försvann från fakturan.
[bild]
Ingen påstår att börsen garanterat ger 7% årlig avkastning. Tvärtom, börsen kan gå ned 50% på ett år. Men över längre tidsperioder kan man förvänta sig snittavkastning på 6-8% per år. Under ingen 10 årsperiod sedan 1939 har Stockholmsbörsen gått back! Se den fantastiska inspirationsföreläsningen från Jan Bolmeson på "Rika tillsammans":Den ofrivillige klåparen skrev:Det finns mycket här i livet som är ekonomiskt kasst. Semestrar, bil, barn, ett uppvärmt hus, restaurangbesök, tv, toalettpapper, den naiva tron att börsen garanterat ger 7 % årlig avkastning, telefon.
Personligen tycker jag alla luftvärmepumpar är så otroligt fula att de borde vara bygglovspliktiga så att jag som granne kan uttrycka mitt motstånd mot förfulningen av området. Men inte fan skapar jag en gnälltråd på byggahus för det.