kisumisu kisumisu skrev:
Mycket fint!
Har du köpt den från nätet?

Problemet är dock om man är klumpig o råkar tappa mobilen från handen.Så kvaddade jag en mobil. Dagens mobiler är ju så smala så det svårt hålla dem i handen utan fodral...
Det stora problemet är väl att de inte går att hålla ordentligt då skärmen går ända ut till kanten. Har själv en Samsung Note 9 som jag fått från jobbet och den välvda skärmen över kanten måste vara en av de dummaste uppfinningar som har gjorts. Det går inte att skriva bokstäverna som hamnar närmast kanten och man måste hålla skärmen i handflatan, man kan inte hålla om den får då trycker man på skärmen. Flera av arbetskamraterna har skydd på den för att de skall kunna använda den ens...

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae. Vad gäller reläerna så är de samtliga en piratkopia av ett känt märke. Det finns helt enkelt inga riktiga att få tag på från Kina. Iaf inte till priser som gör det värt besväret. Då är det bättre att köpa originalet.

Vad gällde min laddare, så är det ingen vanlig laddare med matchande batterier, utan en tredjepartsladdare till li-ion, li-po osv. batterier, med lastbalansering. Samtliga som fanns från Kina är piratkopior originalmodellen, alltså inga OEM står att finna, och ingen uppfyllde som sagt spec. (Li-po batterier vill man inte överladda, de blir lätt väldigt kinkiga då.) Jag fick till slut köpa den från HobbyKing UK för att vara säker på att få ett original. Och den mäter rätt. (Då var fö inte Kinakopiorna så mycket billigare heller. Bara sämre.)

Sedan så har jag visst lyckats köpa grejjor från Kina både original och kopior, som det inte var något (större) fel på. En (solcellsregulator) fick jag tom lagad när den gick sönder. Men den var naturligtvis inte extremt mycket billigare i Kina än här, bara precis så att det var värt besväret (även efter returfrakten). Där var det helt enkelt så att jag köpte ett "lunch-exemplar" eller OEM/OEM-överproduktion.

Men skall man handla från Kina så krävs det lite fingertoppskänsla helt klart. Där man lyckas bäst är om man hittar OEM-produkten rakt av, och den inte är populär nog att piratkopiera (men då är den i gengäld ofta inte så fantastiskt billig.)
Just det. Finns kvalitet i Kina men då är det inte längre så... Sheeeeeeeeeeeeeep :D

Det man tjänar pengar på är att köpa pirat av OEM-kvalitet där man slipper betala för märket. Ett exempel, min Vivo X6 hade kasst batteri. Iväg till original serviceställe. Dom jiddrar inte en massa utan byter batteriet mot ett nytt original för CNY180. Nu fungerar telefonen perfekt igen. Äpplet hade knappast gjort detta.

Som du skriver kostar de bättre märkena nästan samma som i Sverige. Dock, när min arbetsgivare skall köpa vissa verktyg av ett visst europeiskt märke kostar samma verktyg avsevärt mindre än när vi köper samma verktyg av samma märke i Europa. Vi har kollat att det är samma verktyg. Beror troligen på lokal konkurrens.

kisumisu
A Anders_Nilsson skrev:
Just det. Finns kvalitet i Kina men då är det inte längre så... Sheeeeeeeeeeeeeep :D

Det man tjänar pengar på är att köpa pirat av OEM-kvalitet där man slipper betala för märket. Ett exempel, min Vivo X6 hade kasst batteri. Iväg till original serviceställe. Dom jiddrar inte en massa utan byter batteriet mot ett nytt original för CNY180. Nu fungerar telefonen perfekt igen. Äpplet hade knappast gjort detta.

Som du skriver kostar de bättre märkena nästan samma som i Sverige. Dock, när min arbetsgivare skall köpa vissa verktyg av ett visst europeiskt märke kostar samma verktyg avsevärt mindre än när vi köper samma verktyg av samma märke i Europa. Vi har kollat att det är samma verktyg. Beror troligen på lokal konkurrens.
Vissa saker är tom dyrare i Kina.

Hårddiskar är ett exempel.

Dock blev det ändå slutändan utomlands jag köpte min. Fick hårddisken billigast i Finland.

Detta är mycket märkligt då Kina, Tyskland, Usa etc knappast har stim avgifter, privatkopierings skatter etc på dessa???

Säljarna måste ha enorm vinst på dessa då skatterna är allra högst i Sverige.
Ändå klarar svenska butiker hålla ner priset.

Sedan beror det ju givetvis vilka varor man köper. Sattelit tv produkter (kvalite) billigast i Tyskland. Dyra i Sverige och helt förjävliga priser i Finland.

Kanske det beror också på hur mycket det säljs av varorna. Tror inte så många riktiga kineser har råd köpa och dem som har råd utnyttjas till tusen på att betala överpris!

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Vissa saker är tom dyrare i Kina.

Hårddiskar är ett exempel.

Dock blev det ändå slutändan utomlands jag köpte min. Fick hårddisken billigast i Finland.

Detta är mycket märkligt då Kina, Tyskland, Usa etc knappast har stim avgifter, privatkopierings skatter etc på dessa???

Säljarna måste ha enorm vinst på dessa då skatterna är allra högst i Sverige.
Ändå klarar svenska butiker hålla ner priset.

Sedan beror det ju givetvis vilka varor man köper. Sattelit tv produkter (kvalite) billigast i Tyskland. Dyra i Sverige och helt förjävliga priser i Finland.

Kanske det beror också på hur mycket det säljs av varorna. Tror inte så många riktiga kineser har råd köpa och dem som har råd utnyttjas till tusen på att betala överpris!
Kollade 2TB 2.5", Seagate ST2000LM007 för 528 kr och ST2000LM015 för 600 kr är kuranta priser i Kina. Verkar rätt bra jämfört med Sverige.

Sen får du lägga på kostnaden för att få hem den genom tullen.

kisumisu
A Anders_Nilsson skrev:
Kollade 2TB 2.5", Seagate ST2000LM007 för 528 kr och ST2000LM015 för 600 kr är kuranta priser i Kina. Verkar rätt bra jämfört med Sverige.
Är dessa original?

Sedan tillkommer ju tull och frakt.

kisumisu kisumisu skrev:
Är dessa original?

Sedan tillkommer ju tull och frakt.
Ja det är original. Har köpt ett antal mekaniska backupdiskar genom åren och aldrig haft problem. Hur piratkopierar man förresten en HDD? Finns väl rätt få som kan nuförtiden.

Sedan jämförde vi ju priser, Sverige är alltså inte så billigt på HDD, antagligen betoende på rånet från de amerikanska procentaradvokaterna.

Edit: du kan även köpa den i Japan för 800 spänn:
https://www.yodobashi.com/product/100000001002005810/

Och då är det garanterat ingen kopia.

A Anders_Nilsson skrev:
Hur piratkopierar man förresten en HDD? Finns väl rätt få som kan nuförtiden.
Det vanligaste är väl att fabriken som bygger prylarna åt märkesleverantören kör ett extra nattskift då och då.

useless useless skrev:
Det vanligaste är väl att fabriken som bygger prylarna åt märkesleverantören kör ett extra nattskift då och då.
Då lär det ju vara samma grejor. Ingen i Kina köper skit idag, det mesta inom datorkomponenter fungerar.

Och kostar oftast samma. Undantaget där Sverige har extrema skatter som till exempel lagringsmedia.

Samma grejer, fast kanske inte samma kvalitetskontroller? Sen kan det säkert bli problem med garanti om det visar sig vara serienummer som inte finns etc.

Kassettavgiften är ingen skatt, det är nått copyrightmaffian tvingat fram.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns väl också fall där man lagt det som inte klarade kvalitetskontrollen åt sidan och säljer billigare genom andra kanaler.

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
13th Marine 13th Marine skrev:
Finns väl också fall där man lagt det som inte klarade kvalitetskontrollen åt sidan och säljer billigare genom andra kanaler.
Exakt, som när jag köpte en massa WD Elements 2TB när de kostade 600kr för typ 15 år sedan. De kunde innehålla allt från billigaste Green-diskar till dyraste RE2 Enterprise-diskar som normalt kostade 4-5ggr så mycket. Uppenbart att WD stoppade i diskar från olika linjer som inte uppfyllde deras krav, såsom 5 års garanti t ex. Elements hade bara 1år och kunde dessutom förutsättas inte användas alls lika hårt som i en server.

• Gilla
  • Ledsen
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
A Anders_Nilsson skrev:
Ja det är original. Har köpt ett antal mekaniska backupdiskar genom åren och aldrig haft problem. Hur piratkopierar man förresten en HDD? Finns väl rätt få som kan nuförtiden.

Sedan jämförde vi ju priser, Sverige är alltså inte så billigt på HDD, antagligen betoende på rånet från de amerikanska procentaradvokaterna.

[länk]

A Anders_Nilsson skrev:

[länk]

Hur piratkopierar man allt övrigt?

Kineserna är inte dumma, men många oärliga tyvärr.

Fått själv erfara det klassiska usb minne bedrägeriet. Man sålde en sticka som var 4GB som 128GB.

Hade dom nu sålt den som 4GB hade det ändå varit billigt. Men kineserna hade moddat den så att den visades som 128GB.

Trodde först det var någon enkel hack...men när allt från Windows till Linux trodde det var 128.

Partionerade om den till 4GB....då gick den använda, men den höll inte särskilt länge ändå.

Har dock varit med om micro sd som paijat.
Dessa var köpta i Sverige för billig peng (64GB för 149kr 4år sedan).
En höll 1.5år i mobilen. Köpt i Finland samma kort till en annan mobil för nästan 30€ den fungerar fortfarande.

Antingen var det en piratkopia eller så var det andra eller tredje sortering.

Oavsett vad men då lärde jag mig att inte köpa sandisk.

Har nu haft en också dyrare kort av märket Toshiba som i mycket hårdare bruk hållt snart 2år.

kisumisu
En annan sak som jag kom på tänka nu.

Det här med import.
Alla pratar jämt om Kinasaker.
Men visst får vi en straffavgift även på saker från Japan och Usa? Dem är ju utanför EU.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.