37 979 läst · 446 svar
38k läst
446 svar
Våra teknikprylar byggs för att gå sönder
Det värsta tycker jag är att Postmord tar ut avgiften även om det är paket som inte ska momsas eller tullas, dvs gåvor. Mig försökte de dessutom lura en gång, trots att tulldeklarationen tydligt angav paketets innehåll som gåva med värde under 500 kr skulle de ha även moms och tull. Postnords kundtjänst sa att de skulle ta bort momsen, men att jag fick vända mig till Tullverket för att få tillbaka tullavgiften. Kan säga att Tullverket inte skrädde orden när det gäller Postnord...kisumisu skrev:
Det skojiga var dock att jag fick tillbaka pengarna från tullen, och att Postnord betalade ut BÅDE moms och tull, så jag gick plus på gåvan från USA!
Men nu har vi hamnat lite OT...
Du får nog uppdatera dig lite grann på hur man säljer nya bilar idag. Det duger inte längre att bara ha en CD/Radia i bilen utan uppkoppling. Då snackar vi kanske Dacia möjligen om ens där.pacman42 skrev:Jag har hellre en vanlig FM-radio och en 3,5mm plugg för externa ljudkällor, samt ev. Bluetooth än inbyggda Spotify-appar mm som är beroende av cloudtjänster som man inte ens vet om de finns om ett eller två år.
Tror du verkligen att Spotify kommer att uppgradera sin app i Volvon i tio år? API:erna för cloudtjänsten för appen kommer inte att se likadana ut om tio år!
Hur blir det med GPS? Nog för att dagens GPSer har gamla kartor efter ett tag, men en Google Maps är ju helt värdelöst om det inte fungerar alls pga inkompatibla APIer.
Jag roade mig ett tag med att göra nummerupplysning på alla inkommande telefonsamtal till IP-telefonin för några år sedan, men jag gav upp då APIerna ändrade sig flera gånger per år...
Jag har en Android-baserad TV-box hemma, i princip inga appar fungerar då alla APIerna på cloudsidan uppdaterats och då man slutat uppdatera klienten till en så gammal Androidversion. Den fungerar dock alldeles utmärkt för att streama piratkopierat material...
Infotainment är snart halva bilens upplevelse och säljs därefter, titta bara på reklamen.
Att du tar upp just GPS är ju intressant, där om någonstans inser väl alla att just när tekniken utvecklas så vill man inte ligga kvar med gammal mjukvara, en GPS i vilken mobil som helst är ju helt överlägsen vad man hittar i en bara 3 år gammal GPS-enhet för montering i bil.
När då biltillverkarna går över till Android får de ju helt andra möjligheter att hålla systemet modernt eftersom det bara blir hårdvaran som blir gammal med åren. Och så långe man har en någorlunda skärm i bilen så kan ju just själva GPS-modulen bytas ut ev, om en tillverkare tänker till lite.
Det kommer att slå hårt mot andrahandsvärdet för de tillverkare som inte försöker använda öppna lösningar som Android och standardiserad hårdvara på dessa områden.
Enligt min mening är Android helt rätt väg att gå inom infotainment i fordon.
Det finns inget annat som ger större framtidssäkerhet, tvärtom.
Och? Jag kan köpa 10 WiFi-accesspunkter för vad en kostar i Sverige. Vad gör det om en eller två går sönder då?kisumisu skrev:
Meh, det mesta är ju bara småelektronik, och resten (tex lasern) kollar jag innan användning.kisumisu skrev:
Jag köper inte diskar från Kina. Jag skulle iofs inte vara rädd för att göra det, köper jag en specifik Seagate-modell (tar inte i WD med tång...) så är det samma disk, oavsett var jag köper den. Det är mer transporten som oroar mig där, hårddiskar tål inte så mycket våld.kisumisu skrev:
Japp, paket som tydligt är märkta "gift" eller "product sample" tullas ändå.P Paxman skrev:
Hade det funnits ett vettigt alternativ till PostNord så skulle jag använt dem direkt. Kan inte kineserna bygga en paket-pipeline till Sverige?
Bra jobbat. Nästa gång kan du pröva att roota telefonen och uppgradera till en modernare Androidversion, det finns sånt till de populäraste mobilerna även om de slutat säljas för 5 år sen.hsd skrev:
Android auto och Apple CarPlay är mycket bättre lösningar. Betydligt mindre beroende av vad andra gör.K karlmb skrev:Du får nog uppdatera dig lite grann på hur man säljer nya bilar idag. Det duger inte längre att bara ha en CD/Radia i bilen utan uppkoppling. Då snackar vi kanske Dacia möjligen om ens där.
Infotainment är snart halva bilens upplevelse och säljs därefter, titta bara på reklamen.
Att du tar upp just GPS är ju intressant, där om någonstans inser väl alla att just när tekniken utvecklas så vill man inte ligga kvar med gammal mjukvara, en GPS i vilken mobil som helst är ju helt överlägsen vad man hittar i en bara 3 år gammal GPS-enhet för montering i bil.
När då biltillverkarna går över till Android får de ju helt andra möjligheter att hålla systemet modernt eftersom det bara blir hårdvaran som blir gammal med åren. Och så långe man har en någorlunda skärm i bilen så kan ju just själva GPS-modulen bytas ut ev, om en tillverkare tänker till lite.
Det kommer att slå hårt mot andrahandsvärdet för de tillverkare som inte försöker använda öppna lösningar som Android och standardiserad hårdvara på dessa områden.
Enligt min mening är Android helt rätt väg att gå inom infotainment i fordon.
Det finns inget annat som ger större framtidssäkerhet, tvärtom.
Det är väldigt många bilar som säljs utan Internet än idag, även dyra bilar.
Det första var väl ungefär vad jag skrev. Det andra motsäger dig själv.. Vilka dyra bilar tänker du på som saknar modernt infotainmentsystem med uppgraderingsmöjligheter?pacman42 skrev:
Men då skulle det väl bli dyrare?T Troberg skrev:
Det är en genial idé att skicka tonvis med ”skräp” till priset av porto för vykort.
Vad jag förstått så betalas portot lokalt i kina enligt samarbetsavtal för internationell post som inte skrevs för denna typ av volymimport. Så därför är utdelningen i Sverige i princip gratis medan postnord får höja det lokala brevportot.
Ingen som funderat på hur importen kunde vara så billig?
Priset för en pryl kunde vara lägre än portot skulle varit i Sverige?
.
Nja, dels har vi ju extremt högt porto i Sverige numera, dels kan man kanske inte räkna samma höga porto på saker som samskeppas i stora volymer mot europa, numera även på tåg.blackarrow skrev:Men då skulle det väl bli dyrare?
Det är en genial idé att skicka tonvis med ”skräp” till priset av porto för vykort.
Vad jag förstått så betalas portot lokalt i kina enligt samarbetsavtal för internationell post som inte skrevs för denna typ av volymimport. Så därför är utdelningen i Sverige i princip gratis medan postnord får höja det lokala brevportot.
.
Räknar man tex på hur många laddkablar som går in i en 20-fots container så blir ju frakten någon krona om inte mindre. Med flyg, 10 ggr högre kanske, 10 kr.
Tja, PostNord behöver ju inte betala för paket som skickas till Kina. Varför ska då vi betala för kinesiska paket?blackarrow skrev:Men då skulle det väl bli dyrare?
.
Haha bra du gick på plusP Paxman skrev:Det värsta tycker jag är att Postmord tar ut avgiften även om det är paket som inte ska momsas eller tullas, dvs gåvor. Mig försökte de dessutom lura en gång, trots att tulldeklarationen tydligt angav paketets innehåll som gåva med värde under 500 kr skulle de ha även moms och tull. Postnords kundtjänst sa att de skulle ta bort momsen, men att jag fick vända mig till Tullverket för att få tillbaka tullavgiften. Kan säga att Tullverket inte skrädde orden när det gäller Postnord...
Det skojiga var dock att jag fick tillbaka pengarna från tullen, och att Postnord betalade ut BÅDE moms och tull, så jag gick plus på gåvan från USA!
Men nu har vi hamnat lite OT...
Men vilka idioter då
Så då måste man alltså betala även om en släkting i USA skickar något
Bra att veta, får de skicka till mina släktingar i Finland och dem får skicka till mig då
Det som det gör är att gör du något viktigt eller helt enkelt vill slappa och streama nåt.T Troberg skrev:
Plötsligt fungerar inte nätet då får du börja installera dit en ny.
Kanske tar 2 minuter göra...men är ett helvete om du är stor familj börja konfa allt om mitt i allt när du gör nåt viktigt eller vill helt enkelt slappa.
Men vad vet jag du kanske tycker det är nöje installera nya saker jämt Slösa en massa tid på skräp som fungerar halvbra.
Sedan säger jag som sagt inte att allt från Kina skräp.
Köpt själv också USB sladdar från Kina.
I våra affärer fanns inte sladdar som var över 3M långa och hittade online till överpris.
Fick 5 sladdar än vad 1 hade kostat.
Beställde 5 och alla fungerar 100%.
Så man kan få bra saker men köpte inte då heller det första bästa.
En usb sladd kan få en laddare överhetta och sedan blir det brand tillslut om man har otur.
Edit:
Detta har hänt mig och med originalladdare och original sladd från LG.
Inte brand, men var nog ibte långt ifrån.
Det började lukta bränd elektronik en speciell lukt.
Laddaren satt i kontakten och sladden hängde på golvet. Barnen hade spillt vatten och själva microusb kontakten var alltså kortsluten. Den ändan var helt svart och laddaren var så varm att jag brände mig på den.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 105 inlägg
Har kört mina Kinadiskar i flera år för fotobackup utan problem. Har även laptops med kinassd utan problem. Och minneskort till kameran, både SanDisk och Toshiba och no name. Allt från Kina fungerar om man köper de dyrare märkena.
Sedan den där myten om att allt produceras under dåliga villkor. Glöm det, det är moderna fabriker som gäller idag. Det är för dyrt att producera elektronik i fabriker med stampat jordgolv. Man använder moderna maskiner.
Det finns många brister i Kina men mycket har blivit bättre på tio år. Husbyggnad är ett exempel där de ligger enormt mycket efter.
Sedan den där myten om att allt produceras under dåliga villkor. Glöm det, det är moderna fabriker som gäller idag. Det är för dyrt att producera elektronik i fabriker med stampat jordgolv. Man använder moderna maskiner.
Det finns många brister i Kina men mycket har blivit bättre på tio år. Husbyggnad är ett exempel där de ligger enormt mycket efter.
De där håller jag med.A Anders_Nilsson skrev:Har kört mina Kinadiskar i flera år för fotobackup utan problem. Har även laptops med kinassd utan problem. Och minneskort till kameran, både SanDisk och Toshiba och no name. Allt från Kina fungerar om man köper de dyrare märkena.
Är mycket svammel om dåliga arbetsvillkor. Jag tror dock på det men det gäller väl 99% av vad som importeras därifrån! Dvs i den härvan har allt från Apple, Samsung, Sony till diverse noname!
Finns ju en anledning varför sakerna görs i kina
Billig arbetskraft och mycket få regler.
Det kan tom vara tvärtom att vissa rena kinaprodukter tjänar kinesen mer på än alla dessa mellanhänder som roffar åt sig vinsten!
Skulle det vara samma krav på säkerhet, löner, arbetstider etc så skulle faktist våra kära märken som Ericsson göras i Sverige!
Vi skulle ha kvar märken som Luxor och Electrolux.