38 017 läst · 446 svar
38k läst
446 svar
Våra teknikprylar byggs för att gå sönder
En möjlig förklaringMultiMan skrev:Exakt, som när jag köpte en massa WD Elements 2TB när de kostade 600kr för typ 15 år sedan. De kunde innehålla allt från billigaste Green-diskar till dyraste RE2 Enterprise-diskar som normalt kostade 4-5ggr så mycket. Uppenbart att WD stoppade i diskar från olika linjer som inte uppfyllde deras krav, såsom 5 års garanti t ex. Elements hade bara 1år och kunde dessutom förutsättas inte användas alls lika hårt som i en server.
Då kanske det ibland bättre betala överpris på dessa då Bara stirra blint på garantin, gjorde så med min bärbara dator som fungerat utan problem i 3år nu
O den förra höll 10år (fungerar fortfarande förutom bateriet, men för slö).
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 587 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 587 inlägg
USB-stickor och SD-kort är två saker man aldrig ska köpa hos okända butiker eller butiker som skickar från länder som är kända för att piratkopiera. Det vill jag påstå är välkänt. Har personligen aldrig köpt sådant från andra ställen är Komplett och Dustin och inte haft enda enda felaktig produkt på runt 20 år. Visst kostar det lite mer, men hur skönt är det inte att slippa försvunna bilder eller allmänt krångel?kisumisu skrev:Hur piratkopierar man allt övrigt?
Kineserna är inte dumma, men många oärliga tyvärr.
Fått själv erfara det klassiska usb minne bedrägeriet. Man sålde en sticka som var 4GB som 128GB.
Hade dom nu sålt den som 4GB hade det ändå varit billigt. Men kineserna hade moddat den så att den visades som 128GB.
Trodde först det var någon enkel hack...men när allt från Windows till Linux trodde det var 128.
Partionerade om den till 4GB....då gick den använda, men den höll inte särskilt länge ändå.
Har dock varit med om micro sd som paijat.
Dessa var köpta i Sverige för billig peng (64GB för 149kr 4år sedan).
En höll 1.5år i mobilen. Köpt i Finland samma kort till en annan mobil för nästan 30€ den fungerar fortfarande.
Antingen var det en piratkopia eller så var det andra eller tredje sortering.
Oavsett vad men då lärde jag mig att inte köpa sandisk.
Har nu haft en också dyrare kort av märket Toshiba som i mycket hårdare bruk hållt snart 2år.
Och priset är en stor indikator på hur det står till med äktheten.
Fejk stickan köpte jag någong gång 2008-2009. Gjorde det mest i utforskningssyfte aldrig förlorat data med den.MultiMan skrev:USB-stickor och SD-kort är två saker man aldrig ska köpa hos okända butiker eller butiker som skickar från länder som är kända för att piratkopiera. Det vill jag påstå är välkänt. Har personligen aldrig köpt sådant från andra ställen är Komplett och Dustin och inte haft enda enda felaktig produkt. Visst kostar det lite mer, men hur skönt är det inte att slippa försvunna bilder eller allmänt krångel?
Och priset är en stor indikator på hur det står till med äktheten.
Sd minnet till mobilen var det värre, köpte den från cdon.
Jag har beställt uppemot 200 gånger från Kina, och visst, kvaliteten kan variera, men för de priserna så spelar det ingen roll. Jag kan köpa 30 laddkablar för priset av 3 i Sverige, skit samma att de bara håller hälften så länge. Minsta köpet var fem vingmuttrar för några kronor, största var en CNC-laserskärare för ungefär 20kkr (plus import/frakt).
Mitt knep är att titta på samma produkt hos flera handlare och jämföra specifikationerna, och sedan tro på den spec som lovar minst.
Enda viktiga problemet är, föga förvånande, PostNord. Deras totala idioti när de lade på mer avgifter, samtidigt som de orsaker mer arbete för mig och en två veckor långsammare leverans. Någon som vet hur det gick med alla anmälningar som gjordes mot dem i samband med det? Det börjar bli tröttsamt att terrorbalansa med en GDPR-request varje gång de kräver extra ersättning...
Mitt knep är att titta på samma produkt hos flera handlare och jämföra specifikationerna, och sedan tro på den spec som lovar minst.
Enda viktiga problemet är, föga förvånande, PostNord. Deras totala idioti när de lade på mer avgifter, samtidigt som de orsaker mer arbete för mig och en två veckor långsammare leverans. Någon som vet hur det gick med alla anmälningar som gjordes mot dem i samband med det? Det börjar bli tröttsamt att terrorbalansa med en GDPR-request varje gång de kräver extra ersättning...
Ja det får man. Dottern är vansinnig över att hon inte kan importera smink från USA till vettiga priser...kisumisu skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 587 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 587 inlägg
Just gällande kablar är det ofta precis samma kablar fast du betalar 10ggr så mycket i Sverige för den pga alla mellanhänder. Tyvärr. Väldigt, väldigt mycket kommer från Kina idag.useless skrev:
Kollar man upp produkterna i Sverige och beställer dem direkt från källan så blir det oftast bra. Har dock många gånger fått reklamera då det de levererat inte är det som visas upp på bilderna och då blir det ju inte så bra för miljön. Men undviker man de billigaste säljarna av produkten och går på de som är ca 20% dyrare så går det oftast bra. Sedan kan man ju köpa av europeiska säljare som importerar från Kina och säljer moms-fritt till Sverige. Dessa levererar nästan alltid bra produkter (men kolla noga så att paketet sänds från Europa innan du beställer).useless skrev:
Men hur kul är det på en skala hålla på köpa köpa köpa och byta byta byta...T Troberg skrev:Jag har beställt uppemot 200 gånger från Kina, och visst, kvaliteten kan variera, men för de priserna så spelar det ingen roll. Jag kan köpa 30 laddkablar för priset av 3 i Sverige, skit samma att de bara håller hälften så länge. Minsta köpet var fem vingmuttrar för några kronor, största var en CNC-laserskärare för ungefär 20kkr (plus import/frakt).
Jag vill i alla fall att mina saker ska hålla så länge som möjligt!
Frågat detta många personer men inte fått annat svar än att de sparar pengar.
Men hur mycket pengar spar man t ex att köpa en ny diskmaskin varje år.
Frakta gamla skiten ur, frakta den nya hem. Koppla ur gamla in med nya.....
Jag förstår att en laddkabel är inte så krångligt byta men ändå.
Om inte annat riskerar du brand med skitgrejor....
Hur kul är det tvingas köra diverse återställningsprogram mm pga felande diskar? Förlora data etc...
Men det jag håller med att allt från Kina är inte skit och idag tillverkas det mesta ändå där.
Fy fanuseless skrev:
Det bölades om Kinapaket från både folk och postnord.
Men inte fasiken finns fri frakt från t ex USA Och hur är det från Mexico? Ingen fri frakt?
Jag förstår momsen men dom där extra avgifterna för att behandla moms är så fel