38 022 läst · 446 svar
38k läst
446 svar
Våra teknikprylar byggs för att gå sönder
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 365 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 365 inlägg
Yepp
Appen fungerar inte på den här enheten, blir resultatet när man försöker ladda ner byggahusappen
Men det är lika illa med swish och bankid mm
Så jag var tvungen att skaffa en ny telefon
Appen fungerar inte på den här enheten, blir resultatet när man försöker ladda ner byggahusappen
Men det är lika illa med swish och bankid mm
Så jag var tvungen att skaffa en ny telefon
Själva OS har inte så mycket med implementation av SSL inuti en webbläsare. Jag rekommenderar att du hittar en gammal version av Firefox, Chrome eller Opera i APK format avsedd för Android 2.3 och lägger i denna. Alternativt, spenderar några hundralappar på en nyare lur trots att den fungerar hårdvarumässigt... Ett annat alternativt är att låsa upp bootloader och ladda in en nyare ROM, Samsung är dock kända att inte vara så roliga att göra medhsd skrev:
Som sagt, jag hoppas du kan Android och förstår koncept som ADB och sideloading så kommer du långt med din Gingerbread-lur. Som i många andra fall, vill man att något skall hålla längre måste man veta hur man förlänger dess levnadstid - antingen via mjukvara eller hårdvara. Har själv kvar min Ericsson T39 med batteritid på 1 vecka som jag använder under semesterhsd skrev:
Nä kanske inte så dåligt.useless skrev:Jag har inte råkat ut för att batteriet blir så dåligt inom 2 år att telefonen blir oanvändbar. Förr-förra telefonen var en Nokia som jag hade i 4 år med originalbatteri. Det var inte batteriet som dödade den.
Förra var en Sony Z3 som jag också hade i 4 år. Efter 2 år och 11 månader dog den och jag fick en utbytestelefon på garanti. Batteriet var inte som nytt varken före eller efter utbytet, men iallafall fullt fungerande.
Nuvarande telefon har jag bara haft ett år, så jag vet inte hur länge det batteriet kommer att hålla...
Men du måste ladda oftare och bla Samsung verkar ha som Apple att när batteriet börjar knaka blir mobilen slöare annars också.
Trodde det var bara skitsnack. Men lustigt nog blev en gammal Samsung som ny vid batteribyte.
Någon annan kan förklara kanske, men verkar som även telefoner hamnar i nån "limb mode" som bilar kan göra dvs förlorar styrka.
Batteri är ju en förbrukningsvara och det beror ju på hur ofta du laddar den, hur du laddar den, hur mycket du givetvis använder telefonen.
Använder man lite facebook och ringer med den kanske man inte märker nån försämring.
Jag skulle i alla fall aldrig mer köpa begagnat mobil då man vet ej vilket skick just batteriet är på. Inte heller laga en telefon som har 1-2 år på nacken pga att man vet att batteriet är det nästa som "dör".
Dessutom finns en fördel att du kan ha reservbatteri. Bara byta och få en fulladdad mobil på en gång än att gå runt med en powerbank.
Redigerat:
Precis.useless skrev:
Bara man kan ha en vettig webbläsare t ex Firefox så funkar det mesta och utan att man behöver onödiga appar som drar 200-500mb styck.
Sedan finns det sidor som t ex facebook som tvingar dig använda app.
Där kan du gå runt med problemet att "request desktop site" är ibockad, då tror hemsidan att du använder en vanlig dator.
Heter säkert något annat på svenska men jag har mobilen på engelska.
Ironiskt också när vi började smarta telefoner så tvingar man folk på appar helt i onödan.
Kommer så väl ihåg slutet av 90 talet när java mm kom att man just skulle slippa ha en massa program förutom webbläsare i datorn
Mycket fint!Bo.Siltberg skrev:
Har du köpt den från nätet?
Problemet är dock om man är klumpig o råkar tappa mobilen från handen.Så kvaddade jag en mobil. Dagens mobiler är ju så smala så det svårt hålla dem i handen utan fodral...
Kan bara hålla med digblackarrow skrev:Smartphone mobilerna är någon slags mode-status-symbol och social allt-i-ett-pryl som vi inte kan vara utan.
Tunnare, smartare, mer megapixel, fler kameror, fräcka appar, nya emojis, säljer bra.
Hållbarheten spelar inte så stor roll även om priset är högt.
När det kommer en ny modell kan barnen få den gamla.
Vissa barn offrar halva studiebidraget för en ny iPhone.
Billigare är sämre, men dyrare är inte bättre.
Jag har en skrotlåda med Apple prylar som antingen gått sönder strax efter garantin gått ut, inte är värda att laga pga hög reparations kostnad, eller att Apple vägrar support pga mitt originalkvitto inte godkänds av supporten.
Snittlivslängd 2.5 år, nypris för skrotet 7500kr
tja, jag har väl kommit riktigt billigt undan för jag har har vägrat iPhone till mig själv, men det är ju penga i sjön...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 512 inlägg