37 981 läst · 446 svar
38k läst
446 svar
Våra teknikprylar byggs för att gå sönder
Jag kan inte påstå att jag alltid håller med Alex Schulman, men i hans senaste krönika i Expressen ställer han en väldigt berättigad fråga:
https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/hur-kan-vi-finna-oss-i-denna-totala-galenskap/
TL;DR: Hur kan vi så slentrianmässigt bara acceptera att prylar (i det här fallet väldigt dyra smartphones) tillverkas på ett sätt som gör de så känsliga att det första vi måste göra, innan vi ens börjar använda dem, är att köpa en massa skydd till dem?
https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/hur-kan-vi-finna-oss-i-denna-totala-galenskap/
TL;DR: Hur kan vi så slentrianmässigt bara acceptera att prylar (i det här fallet väldigt dyra smartphones) tillverkas på ett sätt som gör de så känsliga att det första vi måste göra, innan vi ens börjar använda dem, är att köpa en massa skydd till dem?
Insanely stupid.P Paxman skrev:Jag kan inte påstå att jag alltid håller med Alex Schulman, men i hans senaste krönika i Expressen ställer han en väldigt berättigad fråga:
[länk]
Jag köper aldrig skydd till mina och de håller ändå. Andra familjemedlemmar har massor av skydd och de håller inte trots detta...P Paxman skrev:Jag kan inte påstå att jag alltid håller med Alex Schulman, men i hans senaste krönika i Expressen ställer han en väldigt berättigad fråga:
[länk]
Jag har heller inte haft sönder någon smartphone, men det är ju inte det som är poängen. Uppenbarligen tillhör du och jag undantagen. Blocket är fullt med smartphones med trasiga skärmar och service/eftermarknadsbranchen går som tåget, så visst måste men anse att smartphones är för känsliga för normal användning, vilket säkerligen är högst medvetet från tillverkarnas sida.pacman42 skrev:
Smartphone mobilerna är någon slags mode-status-symbol och social allt-i-ett-pryl som vi inte kan vara utan.
Tunnare, smartare, mer megapixel, fler kameror, fräcka appar, nya emojis, säljer bra.
Hållbarheten spelar inte så stor roll även om priset är högt.
När det kommer en ny modell kan barnen få den gamla.
Vissa barn offrar halva studiebidraget för en ny iPhone.
Billigare är sämre, men dyrare är inte bättre.
Jag har en skrotlåda med Apple prylar som antingen gått sönder strax efter garantin gått ut, inte är värda att laga pga hög reparations kostnad, eller att Apple vägrar support pga mitt originalkvitto inte godkänds av supporten.
Snittlivslängd 2.5 år, nypris för skrotet 7500kr
tja, jag har väl kommit riktigt billigt undan för jag har har vägrat iPhone till mig själv, men det är ju penga i sjön...
Tunnare, smartare, mer megapixel, fler kameror, fräcka appar, nya emojis, säljer bra.
Hållbarheten spelar inte så stor roll även om priset är högt.
När det kommer en ny modell kan barnen få den gamla.
Vissa barn offrar halva studiebidraget för en ny iPhone.
Billigare är sämre, men dyrare är inte bättre.
Jag har en skrotlåda med Apple prylar som antingen gått sönder strax efter garantin gått ut, inte är värda att laga pga hög reparations kostnad, eller att Apple vägrar support pga mitt originalkvitto inte godkänds av supporten.
Snittlivslängd 2.5 år, nypris för skrotet 7500kr
tja, jag har väl kommit riktigt billigt undan för jag har har vägrat iPhone till mig själv, men det är ju penga i sjön...
Jag vet inte riktigt om jag håller med. De trasiga i min familj har blivit överkörda av bil (en), tappade skärm ned på stenar när de haft skalet öppet (3st), knäckts i bakfickan (2st, hur man kan tänka sig att ha telefonen i bakfickan utan att räkna med att den går sönder är en gåta, särskilt efter att den första gick sönder).P Paxman skrev:Jag har heller inte haft sönder någon smartphone, men det är ju inte det som är poängen. Uppenbarligen tillhör du och jag undantagen. Blocket är fullt med smartphones med trasiga skärmar och service/eftermarknadsbranchen går som tåget, så visst måste men anse att smartphones är för känsliga för normal användning, vilket säkerligen är högst medvetet från tillverkarnas sida.
Sonen som är 15 har inte heller han haft sönder en enda telefon. Kvinnorna i familjen är dock otroliga på detta och de har inte ens iPhones. Dotterns kompisar som har iPhone har ännu högre frekvens på trasiga telefoner än vad hon har.
Många (de flesta) Android telefoner som tillverkades för ca 3 år sedan med 8GB minne var självförstörande.
Jag uppskattar livslängden till mellan 3 till 12 månader vid snällt användande och 2h om man ger den i present till en 11-åring systerdotter...
Ja, det var snikmodellen då för 2000kr eller 1700kr på rea.
Feldesignen låg i att man laddat dem med för nytt och stort AndroidOS som tog i stort sett hela minnet så att inte ens lite appar som tex en 11-åring vill använda fick plats.
Om man inte använde smarttelefon som smart-phone så ”dog” den ändå av uppdateringar på ca ett år.
Borde aldrig fått säljas, tycker jag.
Jag uppskattar livslängden till mellan 3 till 12 månader vid snällt användande och 2h om man ger den i present till en 11-åring systerdotter...
Feldesignen låg i att man laddat dem med för nytt och stort AndroidOS som tog i stort sett hela minnet så att inte ens lite appar som tex en 11-åring vill använda fick plats.
Om man inte använde smarttelefon som smart-phone så ”dog” den ändå av uppdateringar på ca ett år.
Köper bara telefoner som har Specs på minnesim ligger i högre delen av det som säljs. Det är alltid minne som tar slut i telefoner och surfplattor. Inte alltid pga uppdateringar av OS, utan minst lika ofta pga att appar numera ofta är på 100MB och att de äter internminne när de används, dvs apputvecklarna bryr sig inte om att optimera dem...
Sedan dör även apparna pga att de slutar att uppgraderas till nyare OS.
Jag skulle aldrig våga köpa den nya Volvon med Android i. Vem tar ansvar för att apparna fungerar till de om tio år? Vem tar ansvar för att OSet har säkerhetsuppdateringar om tio år?
Jag skulle aldrig våga köpa den nya Volvon med Android i. Vem tar ansvar för att apparna fungerar till de om tio år? Vem tar ansvar för att OSet har säkerhetsuppdateringar om tio år?
Ja det var ju två typer.blackarrow skrev:Många (de flesta) Android telefoner som tillverkades för ca 3 år sedan med 8GB minne var självförstörande.
8 gig minne utbytbart batteri.
16+ gb minne inbyggd batteri.
I båda fallen dör mobilen eller blir betydligt sämre inom 2år.
8Gig modellen av platsbrist och 16+ av att batteriet dör och blir sämre.
Förvånansvärt få budget telefoner som ens har 32gb idag.
Min första smartphone Nokia N900 hade 32gb rom redan 2009!
Den är ju "obsolete" sedan flera år tillbaka. Men man blir förvånad hur mycket det snålas med lagring även i dyra lurar.
När man nu jämför med en 10år gammal lur borde väl dagens norm vara 512Gb rom eller kanske tom 1TB (då det nyligen kommit sd kort i den storleken).
Det är väl värre om det inte skulle vara Android i nya bilar, med dagens mjukvaruinnehåll är ju allt annat sämre sett ur långsiktighet. Tänk ett Nokia-OS, eller Windows mobile.. i dagens mobiler...pacman42 skrev:Köper bara telefoner som har Specs på minnesim ligger i högre delen av det som säljs. Det är alltid minne som tar slut i telefoner och surfplattor. Inte alltid pga uppdateringar av OS, utan minst lika ofta pga att appar numera ofta är på 100MB och att de äter internminne när de används, dvs apputvecklarna bryr sig inte om att optimera dem...
Jag har inte råkat ut för att batteriet blir så dåligt inom 2 år att telefonen blir oanvändbar. Förr-förra telefonen var en Nokia som jag hade i 4 år med originalbatteri. Det var inte batteriet som dödade den.kisumisu skrev:
Förra var en Sony Z3 som jag också hade i 4 år. Efter 2 år och 11 månader dog den och jag fick en utbytestelefon på garanti. Batteriet var inte som nytt varken före eller efter utbytet, men iallafall fullt fungerande.
Nuvarande telefon har jag bara haft ett år, så jag vet inte hur länge det batteriet kommer att hålla...
Jag har hellre en vanlig FM-radio och en 3,5mm plugg för externa ljudkällor, samt ev. Bluetooth än inbyggda Spotify-appar mm som är beroende av cloudtjänster som man inte ens vet om de finns om ett eller två år.K karlmb skrev:
Tror du verkligen att Spotify kommer att uppgradera sin app i Volvon i tio år? API:erna för cloudtjänsten för appen kommer inte att se likadana ut om tio år!
Hur blir det med GPS? Nog för att dagens GPSer har gamla kartor efter ett tag, men en Google Maps är ju helt värdelöst om det inte fungerar alls pga inkompatibla APIer.
Jag roade mig ett tag med att göra nummerupplysning på alla inkommande telefonsamtal till IP-telefonin för några år sedan, men jag gav upp då APIerna ändrade sig flera gånger per år...
Jag har en Android-baserad TV-box hemma, i princip inga appar fungerar då alla APIerna på cloudsidan uppdaterats och då man slutat uppdatera klienten till en så gammal Androidversion. Den fungerar dock alldeles utmärkt för att streama piratkopierat material...
Medlem
· Halland
· 4 105 inlägg
Tips för alla som gnäller på Kina - köp inte det billigaste. Köp de dyrare märkena så fungerar det. Det där med triac på 12A I ett relä märkt 40A får man just i de billigaste märkena. När det gäller Li-Ion köper jag bara pirat till mina kameror. Två batterier med matchad laddare kostar 200 kr. Har ungefär 80% kapacitet jämfört med original. Det laddar inte över med matchad laddare vilket de stora märkena erbjuder. Köper du en laddare gäför 9.90 RMB så skyll dig själv.
Har själv en Huawei P20 Pro, modellen är väl 2 år gammal men går som tåget med sin Kirin Kinaprocessor och 6+256vGb minne. Allt Android/Google fungerar efter att man meckar lite vilket man får göra på Kina modeller.
Har även fullt med pirat kinesladdare till mina laptops men byggkvaliteten är modell industri, troligen OEM. Likadant med nät sladdar, finns mängder av bra om du betalar lite.
Köp kvalitet och betala lite mer så blir ni nöjda.
Har själv en Huawei P20 Pro, modellen är väl 2 år gammal men går som tåget med sin Kirin Kinaprocessor och 6+256vGb minne. Allt Android/Google fungerar efter att man meckar lite vilket man får göra på Kina modeller.
Har även fullt med pirat kinesladdare till mina laptops men byggkvaliteten är modell industri, troligen OEM. Likadant med nät sladdar, finns mängder av bra om du betalar lite.
Köp kvalitet och betala lite mer så blir ni nöjda.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 939 inlägg
Njae. Vad gäller reläerna så är de samtliga en piratkopia av ett känt märke. Det finns helt enkelt inga riktiga att få tag på från Kina. Iaf inte till priser som gör det värt besväret. Då är det bättre att köpa originalet.A Anders_Nilsson skrev:Tips för alla som gnäller på Kina - köp inte det billigaste. Köp de dyrare märkena så fungerar det. Det där med triac på 12A I ett relä märkt 40A får man just i de billigaste märkena. När det gäller Li-Ion köper jag bara pirat till mina kameror. Två batterier med matchad laddare kostar 200 kr. Har ungefär 80% kapacitet jämfört med original. Det laddar inte över med matchad laddare vilket de stora märkena erbjuder. Köper du en laddare gäför 9.90 RMB så skyll dig själv.
Vad gällde min laddare, så är det ingen vanlig laddare med matchande batterier, utan en tredjepartsladdare till li-ion, li-po osv. batterier, med lastbalansering. Samtliga som fanns från Kina är piratkopior originalmodellen, alltså inga OEM står att finna, och ingen uppfyllde som sagt spec. (Li-po batterier vill man inte överladda, de blir lätt väldigt kinkiga då.) Jag fick till slut köpa den från HobbyKing UK för att vara säker på att få ett original. Och den mäter rätt. (Då var fö inte Kinakopiorna så mycket billigare heller. Bara sämre.)
Sedan så har jag visst lyckats köpa grejjor från Kina både original och kopior, som det inte var något (större) fel på. En (solcellsregulator) fick jag tom lagad när den gick sönder. Men den var naturligtvis inte extremt mycket billigare i Kina än här, bara precis så att det var värt besväret (även efter returfrakten). Där var det helt enkelt så att jag köpte ett "lunch-exemplar" eller OEM/OEM-överproduktion.
Men skall man handla från Kina så krävs det lite fingertoppskänsla helt klart. Där man lyckas bäst är om man hittar OEM-produkten rakt av, och den inte är populär nog att piratkopiera (men då är den i gengäld ofta inte så fantastiskt billig.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 494 inlägg