38 021 läst · 446 svar
38k läst
446 svar
Våra teknikprylar byggs för att gå sönder
Ja de håller enormt länge!Isakare skrev:Nån skrev tidigare (hittar inte inlägget) om slöseriet med elektrisk tandborste, och batterier som inte gick att byta.
För min del är just elektriska tandborsten en av det hållbaraste apparaterna jag ägt.
Den första fick vi i present, mins inte exakta året, men det var före 1991 och den användes av familjen på 4 personer. Batteriet blev dåligt 2009, och då köpte jag den jag nöter på idag. Laddaren var bättre på den gamla, så den använder jag fortfarande.
Nu finns det kanske andra märken än Braun ?? Jag har inte haft anledning att prova nått annat.
De äldre modellerna har jag för mig går att öppna för att plocka ut batteriet före skrotning, men jag har aldrig gjort det...(tror den ligger i nån låda sedan jag köpte en ny) Men då har kanske sönder hela höljet?P Paxman skrev:Min tandborste står aldrig på konstant laddning...men nu när batteriet visar tecken på att tröttna funderar jag på att börja med det. Om inte för annat bara för att Braun inte ska få sälja ett till exemplar av sina produkter som inte går att byta batteri på.
Det måste bli ett slut på det här att man tvingas slänga fullt fungerande saker pga att tillverkarna omöjliggör byte av förbrukningsdelar.
Har en sån, men det var faktiskt inga problem att bryta upp det för byte av batteri när den knappt tog laddning längre efter många år. Med bonusen att den nya batteriet har mycket bättre kapacitet (och säkert mindre självurladdning) än originalet. Nu behöver jag nästan aldrig ladda den.hsd skrev:
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Nu är det ju så att byte av generator är en reparation, inte underhåll, och då kan man ställa krav på att folk skall läsa verkdtadshandboken. Men visst är Volvo traditionellt ett föredöme här. Det var ju dock snällt av dom att sätta dit en lucka, det kostar faktiskt pengar i produktion.lars_stefan_axelsson skrev:Jag var med och svor när vi bytte generator i en Citroen för många, många år sedan. Men det visade sig att det bara var vi som inte tänkte som fransoser. Klart som korvspad att man skall ta bort en täcklucka i sparklådan på passagerarplatsen (alltså inne i bilen) för att komma åt. Det fattar ju vem som helst!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 587 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 587 inlägg
Min senaste Oral-B (8000) har löstagbar botten (silikonpackning med flera läppar) och åtkomligt batteri utan att bryta sönder något. Vill minnas att det såg ut som ett laddningsbart CR123 i storlek. Tidigare jag haft har varit limmade om jag minns rätt och locket gick inte att sätta tillbaka efter källsortering för återvinning. Köpte just denna modell eftersom det var den första med litium-batteri, som både laddar fortare och håller längre.
Jag har bytt batterier i flera Philips trimmers, inga problem, fungerar med sina nya batterier efter mer än 15 år, kanske ännu mer. Bästa sättet att återbruka är att byta batterier i laddningsbara prylar.
Jag har bytt batterier i flera Philips trimmers, inga problem, fungerar med sina nya batterier efter mer än 15 år, kanske ännu mer. Bästa sättet att återbruka är att byta batterier i laddningsbara prylar.
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Problemet med just hårtrimners är att skäret slits och kostar för mycket för att reparation skall vara meningsfullt.MultiMan skrev:Min senaste Oral-B (8000) har löstagbar botten (silikonpackning med flera läppar) och åtkomligt batteri utan att bryta sönder något. Vill minnas att det såg ut som ett laddningsbart CR123 i storlek. Tidigare jag haft har varit limmade om jag minns rätt och locket gick inte att sätta tillbaka efter källsortering för återvinning. Köpte just denna modell eftersom det var den första med litium-batteri, som både laddar fortare och håller längre.
Jag har bytt batterier i flera Philips trimmers, inga problem, fungerar med sina nya batterier efter mer än 15 år, kanske ännu mer. Bästa sättet att återbruka är att byta batterier i laddningsbara prylar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 587 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 587 inlägg
Jaha, inte mina. Den äldsta Philips skäggtrimmern är runt 20 år och den andra hårtrimmern med vridbart huvud 10-12 år kanske. Klipper lika bra som när de var nya (trots originalblad), men då rengör och smörjer jag regelbundet som man alltid bör göra.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 942 inlägg
Nej inte då. Detta var innan internet. Verkstadshandboken (om man kunde fått tag på en) kostade mer än bilen var värd. (Nåja, en stor del av bilens värde iaf. )A Anders_Nilsson skrev:
Och de hade inte bara satt dit en lucka, det fanns skenor för generatorn att glida på.
När det kommer till rent underhåll då så är den värsta historia jag hört från en stor svensk biltillverkare (ja det fanns två då, så jag säger inte vilken) där man seriöst ställde frågan till eftermarknadssidan om det ändå inte var OK att behöva lyfta motorn för att kunna byta oljefilter. Man fick ett blankt "nej" som svar, med ett "hur tänker ni?!" och försvarade sig med att det ju inte rörde sig om ett helt lyft, utan att man bara skulle behöva lossa ena sidan och tippa motorn lite... Svaret var fortfarande "NEJ"! Men att frågan ens kom upp är ju lite beklämmande.
(Värst är dock min båt, alla kategorier. Där får man byta oljefilter liggande platt med utsträckt arm, underifrån, blindt. Man kan röra oljefiltertången kanske 5 cm åt gången. Men det är ju snarare varvets än Pentas fel...)
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 255 inlägg
@lars_stefan_axelsson Jag har en känsla av vilket märke det var
Om det var Saab så misstänker jag att det var gm eller Opel som vägrade ändra någon detalj ägd av dem eller sa nej till kostnaden. Har kontaktat med endel som jobbat på Saab och som jag förstår det var det inte ingenjörerna utan de högst upp i bolaget som gjorde de tokiga besluten...lars_stefan_axelsson skrev:Nej inte då. Detta var innan internet. Verkstadshandboken (om man kunde fått tag på en) kostade mer än bilen var värd. (Nåja, en stor del av bilens värde iaf. )
Och de hade inte bara satt dit en lucka, det fanns skenor för generatorn att glida på.
När det kommer till rent underhåll då så är den värsta historia jag hört från en stor svensk biltillverkare (ja det fanns två då, så jag säger inte vilken) där man seriöst ställde frågan till eftermarknadssidan om det ändå inte var OK att behöva lyfta motorn för att kunna byta oljefilter. Man fick ett blankt "nej" som svar, med ett "hur tänker ni?!" och försvarade sig med att det ju inte rörde sig om ett helt lyft, utan att man bara skulle behöva lossa ena sidan och tippa motorn lite... Svaret var fortfarande "NEJ"! Men att frågan ens kom upp är ju lite beklämmande.
(Värst är dock min båt, alla kategorier. Där får man byta oljefilter liggande platt med utsträckt arm, underifrån, blindt. Man kan röra oljefiltertången kanske 5 cm åt gången. Men det är ju snarare varvets än Pentas fel...)
Hur ska man säga, det var inte någon av ingenjörer eller tekniker varken i Göteborg, Skövde, Köping, Trollhättan, Södertälje som tyckte att deras ägares byråkrati eller dess inställning till inköp var något att jubla över.J JohanLun skrev:
Inköpsorder från Detroit för att köpa 200 bläckpennor.....
En kaross som är nästan omöjlig att få pressad till ett rakt skick.... (längden på höger sidan vs vä skiljer sig 4 mm.) Karossritningar där teknikerna i båda bolagen skriver ändringsbeskrivningar på sitt eget språk i sk ändringsblad... sedan ska någon som har ett annat språk som modersmål läsa detta eller få det översatt....