Saab härvan hade så många problem så man vet inte var man ska börja. Byråkrati, onödigt krångel etc. Etc. Ett under att det höll på så länge som det gjorde

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jaha, inte mina. Den äldsta Philips skäggtrimmern är runt 20 år och den andra hårtrimmern med vridbart huvud 10-12 år kanske. Klipper lika bra som när de var nya (trots originalblad), men då rengör och smörjer jag regelbundet som man alltid bör göra.
Haren hår skägg trimmer från Gilett batteriet är lätt utbytbart men plast mekanismen mellan motoraxel och skär är så sliten att den bara kuggar över. Väldigt synd för den har varit riktig bra med alla tillbehören.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nya iPhone kommer det inte att gå att byta skärm på:
Riktigt så står det väl inte i artikeln?

"Du kommer att se notifikationen på din låsta skärm de första fyra dagarna som du använder din mobil"

Om dom hade lagt in mjukvara som omöjliggör användning om man byter till en 'piratskärm' hade dom inte fått sälja telefonen på många marknader på grund av konkurrenslagstiftningen.

• Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Riktigt så står det väl inte i artikeln?

"Du kommer att se notifikationen på din låsta skärm de första fyra dagarna som du använder din mobil"

Om dom hade lagt in mjukvara som omöjliggör användning om man byter till en 'piratskärm' hade dom inte fått sälja telefonen på många marknader på grund av konkurrenslagstiftningen.
Missade den blå delen när jag läste.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Mer från artikeln:

"Noterar Apple att telefonen har en skärm som har bytts ut hos en tredjepartsverkstad kommer varken Applecare eller garantin gälla de utbytta komponenterna, medan övriga komponenter fortfarande täcks."

Lite förvånande tycker jag...så om detta stämmer måste Apple ha lite beröm. Många andra tillverkare av diverse grejer säger ju att om någon annan än deras auktoriserade reparatörer ens öppnat grejen är all garanti förverkad.

• Gilla
0rbitt
  • Laddar…
Tänkte det kunde behövas lite positivt om att laga själv. Jag länkade ju tidigare till de kurser som hålls i Lund och Malmö om att laga själv. Jag har inte gått på någon sådan träff än.
Jag kan nöjt konstatera att jag (hemma) lyckades byta skärm på vår Garmin GPS. Har ingenting att göra med att den skulle byggts för att gå sönder, någon hade GPSen i bakfickan och satte sig på en bänk... Så skärmen sprack.

En ny GPS kostar väl runt 1500-2000 men jag beställde skärm via AliExpress. Totalt kostade det 260 kr med avgifter.
Jag tycker det köps för mycket onödig skit via Wish och Ali (som att köpa verktyg man inte behöver eller tror på men de kostar ju bara ett par tior så det kan vara värt att testa...) men nu har vi en fungerande GPS.

Inte alls svårt att laga även om det var lite pilligt att ansluta den tunna kontakten.
Öppnad Garmin GPS och verktyg på ett bord, med synlig skärm, kretskort och batteri vid sidan om en uppsättning skruvmejslar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybytt skärm på en Garmin GPS som visar kartan och meddelande om att den tar emot satellitdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Aha. Tack för trådtipset.

kisumisu
[QUOTE="Fario, post: 3453191, member: 160269"
En ny GPS kostar väl runt 1500-2000 men jag beställde skärm via AliExpress. Totalt kostade det 260 kr med avgifter.
Jag tycker det köps för mycket onödig skit via Wish och Ali (som att köpa verktyg man inte behöver eller tror på men de kostar ju bara ett par tior så det kan vara värt att testa...) men nu har vi en fungerande GPS.
[/QUOTE]

Japp du är en miljöhjälte (y)

Och det här inte ironi, utan fakta till dessa som tycker aliexpress, wish osv bara är onödigt skräp på.

Det är rena himlen till oss som är elektronikintresserade och vill laga saker till en vettig peng! ;)

Dessa som gnäller på Ali och Wish kan lika gärna gnälla på Rusta, Biltema, Jula, tom på Ica och Coop. För dom säljer ju också blandad kvalite dvs bra saker, mindre bra saker och ren skräp.....

Vi kan även diskutera om tv för 1000-2000kr från Ica är tillverkad i goda arbetsförhållanden eller inte...

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag lagar all våra mobiler paddor mm. med delar från mest Ebay det mesta kinesisk tillverkning men billigt o säkert.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Å Åkeson1 skrev:
Jag lagar all våra mobiler paddor mm. med delar från mest Ebay det mesta kinesisk tillverkning men billigt o säkert.
Det mesta görs ju i Kina iaf. På gott och ont.
Tror inte man idag hittar någon teknikprodukt som inte har i sig någon del från Kina :thinking:

kisumisu kisumisu skrev:
Och det här inte ironi, utan fakta till dessa som tycker aliexpress, wish osv bara är onödigt skräp på.

Det är rena himlen till oss som är elektronikintresserade och vill laga saker till en vettig peng! ;)

Dessa som gnäller på Ali och Wish kan lika gärna gnälla på Rusta, Biltema, Jula, tom på Ica och Coop. För dom säljer ju också blandad kvalite dvs bra saker, mindre bra saker och ren skräp.....
Njae, det är inte allt som är onödigt skräp, eller ens skräp för den delen heller. MEN man vill ändå höja ett varningens finger för "direkt från Kina" som källa för elektronik-komponenter för reparation. Det är nämligen ganska svårt att veta vad man får. Ibland (tom ofta, beroende på vad man köper) får man bra grejjor, ibland får man fusk-komponenter som iaf fungerar, och inte sällan så får man fusk-komponenter som knappt gör sitt jobb, eller tom är farliga.

Ett exempel är de piratkopierade kontaktlösa reläerna man kan köpa som det står 40A på på lådan. Och originalet är märkt det och klarar den lasten. Tar man isär Kina-kopian så ser man dock att den iofs inte är någon direkt dålig konstruktion, men triacen de satte i klarar 12A max. Vilket är ganska långtifrån 40A... Så vet man vad man skall ha den till så kan den vara en fungerande ersättning, men annars så kan den tom utgöra en brandrisk.

Särskilt om man köper komponenter som vinns i olika varianter med högre eller lägre prestanda där priset skiljer (allt från minnen med olika hastighet, till som sagt triac med olika belastningsförmåga) så skall man vara direkt skeptisk från direkt från Kina. Det är mycket vanligt att man köper upp och märker om komponenter med bättre egenskaper än de de egentligen har och återförsäljer dem som den bättre, dyrare komponenten. Det är snarare regel än undantag.

Så skall man laga med Kina-komponenter så bör man veta vad man håller på med, och om det man gör blir populärt; då kommer pirat-delarna som ett brev på posten. Gubben på youtube som gjorde det första gången, han fick rätt del (eller iaf en likvärdig), men när man ser att ordrarna ökar då vädrar piraterna morgonluft, och så kommer skräpet som ett (dyrt, pga PostNord) brev på posten.

(Jag kommer ihåg när jag skulle köpa en speciell laddare. De fanns i drivor från Kina och inte en enda var riktigt, och inte en enda uppfyllde spec. Det slutade med att jag fick beställa från England, förty jag är inte intresserad av några LiIon-bränder. De är trista...)

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
kisumisu
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det är inte allt som är onödigt skräp, eller ens skräp för den delen heller. MEN man vill ändå höja ett varningens finger för "direkt från Kina" som källa för elektronik-komponenter för reparation. Det är nämligen ganska svårt att veta vad man får. Ibland (tom ofta, beroende på vad man köper) får man bra grejjor, ibland får man fusk-komponenter som iaf fungerar, och inte sällan så får man fusk-komponenter som knappt gör sitt jobb, eller tom är farliga.

Ett exempel är de piratkopierade kontaktlösa reläerna man kan köpa som det står 40A på på lådan. Och originalet är märkt det och klarar den lasten. Tar man isär Kina-kopian så ser man dock att den iofs inte är någon direkt dålig konstruktion, men triacen de satte i klarar 12A max. Vilket är ganska långtifrån 40A... Så vet man vad man skall ha den till så kan den vara en fungerande ersättning, men annars så kan den tom utgöra en brandrisk.

Särskilt om man köper komponenter som vinns i olika varianter med högre eller lägre prestanda där priset skiljer (allt från minnen med olika hastighet, till som sagt triac med olika belastningsförmåga) så skall man vara direkt skeptisk från direkt från Kina. Det är mycket vanligt att man köper upp och märker om komponenter med bättre egenskaper än de de egentligen har och återförsäljer dem som den bättre, dyrare komponenten. Det är snarare regel än undantag.

Så skall man laga med Kina-komponenter så bör man veta vad man håller på med, och om det man gör blir populärt; då kommer pirat-delarna som ett brev på posten. Gubben på youtube som gjorde det första gången, han fick rätt del (eller iaf en likvärdig), men när man ser att ordrarna ökar då vädrar piraterna morgonluft, och så kommer skräpet som ett (dyrt, pga PostNord) brev på posten.

(Jag kommer ihåg när jag skulle köpa en speciell laddare. De fanns i drivor från Kina och inte en enda var riktigt, och inte en enda uppfyllde spec. Det slutade med att jag fick beställa från England, förty jag är inte intresserad av några LiIon-bränder. De är trista...)

Det har du helt rätt och man tar ju en chansning.

Tyvärr gäller det vissa saker även i svenska butiker.
Beställde själv t ex en laddkabel från cdon som var helt undermålig. Kändes från första början att den var dålig även om den fungerade.

Bara en sådan sak kan ju skapa brand om man har otur att den kortsluts pga dåliga kontakter.

Det här att man lurar folk är också tyvärr vanligt och man kör metoder att ge bra till andra och dålugt till andra som du nämner.

Har själv blivit lurad en gång också.
Oftast får man tillbaka pengarna från tex paypal.

Men här har vi svensk lagdtiftning på bedragarnas sida.
För att få tillbaka pengar krävde i mitt fall att jag hade polisanmält. Hade jag nu gjort det hade jag själv säkerligen fått böter för att det är ju olagligt köpa piratkopior.

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Nya iPhone kommer det inte att gå att byta skärm på:
- [länk]

Jag lagar ofta min familjs telefoner själv, men då har de inte ett äpple på baksidan... :cool:

Jag rekommenderar att man läser omdömena på iFixIt innan man köper en telefon, utifall att den skulle behöva repareras.
Ja, det är en stor möjlgihet att stävja dessa dumheter, ser fram emot den dag folk som funderar på att köpa bilar inte bara läser nåt test i nån blaska utan även kollar upp modellen i fråga gällande hur mkt jobb det är att tex byta en halvljuslampa eller en kamrem. (Vet ej om det finns någon site för detta på bilsidan ännu)
Tillverkare som tänker på användarna av produkterna skulle direkt då få en fördel (och kan ta lite mer betalt för sina bilar) relativt skittillverkare som tex Renault, där det inte är ovanligt med flera timmars jobb för båda sakerna, om ens kamremsbyte är möjligt utan motorlyft...

• Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.