P Paxman skrev:
Ja, alltså det här att folk har någon slags inställning att allt från Kina är skit, och det är bara "Made in Sweden" (eller för jänkarna i ännu högre utsträckning "Made in USA") är ju bara fånigt. Kina producerar prylar till allt, från billiga skitstroppar som säljs billigt på Jula till högteknologiska saker till rymdindustrin. Mao en pryl märkt "Made in China" kan ha extremt hög kvalité medan en annan kanske inte ens fungerar första gången den ska användas. Precis som Isakares bekant säger; har du hög kvalitetsspecifikation så får du hög kvalité...men då få du också betala för det. Kineserna fixar allt, det är kanske det som är deras största styrka.
Njae, tro inte att det går att leverera direkt från fabrik från Kina även om du betalar för det. Det handlar om att bygga relation och veta vem man handlar med där med. Eller rättare, i synnerhet där.

Som så många påpekat så byggs det både bra och dåliga grejjor i Kina, men det är inte skillnaden. Den är istället att man inte har någon egentlig kvalitetskultur. (Man är inte Japan.) Tvärtom så är man affärsmän. Punkt. Det är pengarna som är det centrala, inte något annat. Så Japanerna byggde förvisso "skräp" direkt efter kriget för att kunna jobba sig upp på den nivå man ville vara på ("Härtill är jag nödd och tvungen"). Och sedan så var det (naturligtvis i generella termer) slut med det. Sedan dess så, liksom exv. tyskarna, "vägrar" man att göra skit. Man accepterar helt enkelt inte de anbud som skulle leda till att man hamnade i den situationen. Med hänvisning till exv. att det skulle skada varumärket eller dylikt. Men det är inte egentligen problemet (för det gick ju i så fall att gå runt) utan att man helt enkelt inte vill sänka sig till den nivån.

Så ej i Kina. Det tankesättet är främmande. Där finns det ingen botten. (Vad vi här kanske lite slarvigt kanske skulle kalla "yrkesstolthet"). Man är inte i "bilbranschen", eller "fyrhjulingsbranschen" eller "elektronikbranschen". Man är i "tjäna-pengar-branschen" oavsett vad det är man gör. Punkt. Betalar någon för skräp, då får de skräp. Det är inte kinesernas problem.

Om man som svensk (vi är ju lika extrema som Japaner eller Tyskar därvidlag) inte förstår denna skillnad, då blir det många missar i kommunikationen och dyrt i slutändan.

Man kan i Kina få både det värsta skräpet, eller en iPhone tillverkad. Men räkna inte med att den kinesiska företagskulturen skall hjälpa dig så värst att få det rätt. Det är helt upp till dig. (Du måste t ex vara beredd på att hantera rent och skärt fusk/bedrägeri. Går-det-så-går-det är en utbredd inställning.)

Ja, ovanstående innehåller naturligtvis förenklingar och generaliseringar (jag har inte lust att skriva någon bok; läs någon av alla de böcker som skrivits i ämnet istället vet ja), men vad jag vill ha sagt är att det finns ganska fundamentala och vitt spridda skillnader i företagskultur mellan det stora lander i Öster, och många andra, oss själva inräknade, som vi är mera vana att göra affärer med. Caveat emptor osv.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Ett annat problem med Kina är den obefintliga tilltron till någonting. Begrepp som varimärkesbyggande, service, reservdelar och eftermarknad är relativt okänt. Kundrelationer startar när du kliver in i butiken och upphör när du lämnat över pengarna, oavsett om du fått varan eller ej. Den som blir lurad anses vara en idiot och får skäll.

Fanns det mer tilltro skulle man börja bygga varumärken men som det nu är tar man hellre 10 kronor i vinst idag än 10000 kronor om ett år. Gällde det bara kunnande och produktion skulle Kina vara mycket starkare än de är idag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ett annat problem med Kina är den obefintliga tilltron till någonting. Begrepp som varimärkesbyggande, service, reservdelar och eftermarknad är relativt okänt. Kundrelationer startar när du kliver in i butiken och upphör när du lämnat över pengarna, oavsett om du fått varan eller ej. Den som blir lurad anses vara en idiot och får skäll.
Jag håller inte med. De gånger jag har haft problem så har de varit extremt hjälpsamma, om än med en viss språkförvirring, då min kinesiska är lika dålig som deras svenska, och deras engelska bara har varit halvdan.

Grejen är att folk sitter kvar i hur det var att handla med Kina för 10-20 år sedan. Idag är de professionella, trevliga och kunniga. Sedan, de tillverkar den kvalitet man betalar för, så köper man billigt så får man därefter, betalar man lite mer så får man kanonfina saker. Det där är något som vi i väst är dåliga på, att hålla RÄTT kvalitet, vilket långt ifrån alltid är samma som HÖG kvalitet.

T Troberg skrev:
Jag håller inte med. De gånger jag har haft problem så har de varit extremt hjälpsamma, om än med en viss språkförvirring, då min kinesiska är lika dålig som deras svenska, och deras engelska bara har varit halvdan.

Grejen är att folk sitter kvar i hur det var att handla med Kina för 10-20 år sedan. Idag är de professionella, trevliga och kunniga. Sedan, de tillverkar den kvalitet man betalar för, så köper man billigt så får man därefter, betalar man lite mer så får man kanonfina saker. Det där är något som vi i väst är dåliga på, att hålla RÄTT kvalitet, vilket långt ifrån alltid är samma som HÖG kvalitet.
Du pratar B2B, jag menade i detaljistledet. Många som inte kan ett dugg om det de säljer och skiter totalt i hur kunden upplever situationen. I o f sig inte så annorlunda mot Sverige idag. Vid B2B är det ofta annorlunda ja, men det beror på hur de uppfattar dig, om det kan blir mer affärer inom kort är de hjälpsamma.

Engelska tycker jag är det minsta problemet, finns alltid någon/några som kan engelska och kan tolka.

Bara att konstatera att olika personer kan ha olika uppfattningar. Men jag håller med dig om att du måste kunna marknaden och priserna för att göra affärer i Kina. Det finns liksom ingen nedre skamgräns för hur dåligt det får bli. Där är ju Japan helt annorlunda. Många tror att Japan är ett dyrt land. Det är det inte, men de marknadsför inte de lägsta kvaliteterna. Det går utmärkt att köpa de enklaste kvaliteterna i Japan (numera viss varningför det sämsta Kinaskräpet) för de är ofta på vad vi skulle kalla helt ok nivå.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Grejen är att folk sitter kvar i hur det var att handla med Kina för 10-20 år sedan. Idag är de professionella, trevliga och kunniga.
Återigen. Kina är så stort att du hittar allt där. Både varor, inställningar osv. Även idag. Och det är svårt att veta i förväg vad det är du får eller möter. Så kommer det antagligen att fortsätta vara under lång tid.

Man ändrar inte en affärskultur på bara tio år. Det tar minst trettio. Det är nämligen vad det tar för kulturella, eller andra, förändringar att slå igenom.

Precis. Jag var i Warszawa häromåret. Man märkte tydligt vilka som vuxit upp efter att muren fallit och innan. Markant skillnad på folk och folk. Man måste växa upp med saken för att den skall bli allmänt vedertagen.

Detta säger också kompisarna som bott i Kina. Många av de anställda de hade var extremt duktiga, men de kunde inte omsätta kunskapen till de produkter de tillverkade. De visste inte hur. De yngre var mycket bättre på detta. Men nu har mina kompisar varit lokalanställda chefer...

En jag känner tillverkade fritidskläder i Sverige i riktigt bra kvalité.
Ett par byxor kostade då säg 800:- och Kina importen kostade 4-500:-
De svensktillverkade höll åt en annan bekant i närmare 10år och då var det nästan daglig användning, Kina höll väl nåt år om man använde dom sparsamt, blixtlås som gick sönder, sömmar som sprack osv...

Då känns det ju självklart som konsument att köpa svenskt men många ser ju bara till vad det kostar...
det andra problem som uppstår är ju att man kan inte tillverka saker som håller 10år, det blir ingen ekonomi i det för företaget. Man kan inte tillverka hållbara grejer där det finns en begränsad marknad då biter man sig själv i arslet

A Anders_Nilsson skrev:
Du pratar B2B, jag menade i detaljistledet.
Nej, jag menade mot mig som slutkund.

A Anders_Nilsson skrev:
Men jag håller med dig om att du måste kunna marknaden och priserna för att göra affärer i Kina. Det finns liksom ingen nedre skamgräns för hur dåligt det får bli.
...och det är så jag vill ha det. Vissa saker ska jag kanske bara använda en gång (halloweenutstyrsel), och då skiter jag i om de bara håller att använda fem gånger. Vissa saker spelar kvalitet ingen större roll på (tex som när jag beställde fem vingmuttrar). Vissa saker kan jag fixa om de går sönder. Vissa saker är så billiga att det inte spelar roll om jag måste beställa fem åt gången, när jag kan köpa fem för priset av en i Sverige.

Det är som när man köper verktyg. Köper jag en skruvdragare köper jag dyrt, köper jag en tumstock så köper jag billigaste, för det är ändå en förbrukningsvara och det som har sönder den är olyckor, inte slitage.

Vill jag ha bättre kvalitet, då shoppar jag efter det, med högre pris. Jag gillar att ha hela spannet till mitt förfogande.

T Troberg skrev:
Nej, jag menade mot mig som slutkund.

...och det är så jag vill ha det. Vissa saker ska jag kanske bara använda en gång (halloweenutstyrsel), och då skiter jag i om de bara håller att använda fem gånger. Vissa saker spelar kvalitet ingen större roll på (tex som när jag beställde fem vingmuttrar). Vissa saker kan jag fixa om de går sönder. Vissa saker är så billiga att det inte spelar roll om jag måste beställa fem åt gången, när jag kan köpa fem för priset av en i Sverige.

Det är som när man köper verktyg. Köper jag en skruvdragare köper jag dyrt, köper jag en tumstock så köper jag billigaste, för det är ändå en förbrukningsvara och det som har sönder den är olyckor, inte slitage.

Vill jag ha bättre kvalitet, då shoppar jag efter det, med högre pris. Jag gillar att ha hela spannet till mitt förfogande.
Just fastsättare hade jag inte resonerat så med. Antingen håller de eller så håller de inte. Jobbigt om något ramlar loss och orsakar skador. Likadant med tumstockat, jag vill ha verktyg som man kan använda för tillsågning.

Men jag håller med dig om halloweenkostymer. Även miniräknare och klockor för tio kronor (ok, RMB) duger utmärkt att använda.

Och är man inne på att leka med elektronik finns det oändligt med färdiglödda kort med MCU:n och krongkretsar för ett par tior.

Dessutom är just fastsättare av god kvalitet mycket billigt, rostfria skrivar och muttrar som håller köper man på Taobao för några kronor i tiopack om vi snackar M5-M6-M8.

A Anders_Nilsson skrev:
Just fastsättare hade jag inte resonerat så med. Antingen håller de eller så håller de inte. Jobbigt om något ramlar loss och orsakar skador. Likadant med tumstockat, jag vill ha verktyg som man kan använda för tillsågning.

Men jag håller med dig om halloweenkostymer. Även miniräknare och klockor för tio kronor (ok, RMB) duger utmärkt att använda.

Och är man inne på att leka med elektronik finns det oändligt med färdiglödda kort med MCU:n och krongkretsar för ett par tior.

Dessutom är just fastsättare av god kvalitet mycket billigt, rostfria skrivar och muttrar som håller köper man på Taobao för några kronor i tiopack om vi snackar M5-M6-M8.
Vingmuttrarna behövde inte ta någon last att tala om, jag behövde bara stora för att det skulle vara enkla att hantera. Anledningen till att jag köpte från Kina var att det var svårt att hitta M12 när man bara behövde några stycken i Sverige.

Tumstockar för mig är inte precisionsmätning (och för snickeri, så är precisionen i dem plenty enough, kina eller inte). De är slit och släng.

När det gäller elektronik så har jag över 20 Arduinos i olika varianter på väg in, plus en massa kringstuff till dem. Mycket, mycket billigare, och garanterat samma som om jag hade köpt dem på, säg, Kjell.

Allt handlar om RÄTT kvalitet, och ibland är låg kvalitet rätt.

T Troberg skrev:
Vingmuttrarna behövde inte ta någon last att tala om, jag behövde bara stora för att det skulle vara enkla att hantera. Anledningen till att jag köpte från Kina var att det var svårt att hitta M12 när man bara behövde några stycken i Sverige.

Tumstockar för mig är inte precisionsmätning (och för snickeri, så är precisionen i dem plenty enough, kina eller inte). De är slit och släng.

När det gäller elektronik så har jag över 20 Arduinos i olika varianter på väg in, plus en massa kringstuff till dem. Mycket, mycket billigare, och garanterat samma som om jag hade köpt dem på, säg, Kjell.

Allt handlar om RÄTT kvalitet, och ibland är låg kvalitet rätt.
Just Fejkduino (Arduino är ett varumärke så de får kalla kopiorna Trobergino och liknande namn), STM8, STM32 och STC8 är ju extrembilligt, runt 10-20 RMB styck och som du säger fungerar dom bra även om dom ibland ser rätt handlödda ut eller kontakterna sitter snett. Misstänker att Taobao säljer av rejects från större batcher men de fungerar som sagt.

Även Modbus-prylar är billigt och äkta kopior på gamla Mitsubishi FX2N PLC.

Tidigare i tråden diskuterades Braun eltandborstar, där några ink mig själv vittnade om lång hållbarhet, och andra om motsatsen.
Igår pratade jag med min mor som klagade på sin tandborste "Måste ladda varje kväll, köpte den 2002"

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.