283 464 läst · 1 612 svar
283k läst
1,6k svar
Vår vackra lilla skånegård och jag ...
Så länge som luften faktiskt kan röra sig, är det okej.. MEN såklart så blir det säkerligen lite "förluster" om man har möbler för, gardiner över.. elementskydd framför osvF Fideliox skrev:
Det ultimata är väl att det står på mitten helt fritt från allt
Oavsett, det viktiga är som sagt att luften (värmen) kan cirkulera och ta sig ut i rummet.
VP:n ställer du ju in själv...den bryr sig inte så mycket om vad som händer övrigt. Alla termostater står fullt öppna och fryser man får man ju höja temp (men kurvorna är ju redan inställda "för ens egna hus".. i vårt förra hus, hade vi inga speciella inställningar.. bara höjde o sänkte till den temp vi Vile ha inne - i detta hus fick vi justera kurvorna.. för huset blev extremt kallt mellan -2 grader och + 5 ute..)
Problemet är locket ovan radiatorn som gör att luften inte cirkulerar så bra och kommer att stänga om du inte kan justera upp den ordentligt eller helt enkelt plocka av denSnigla skrev:Köpte ett plockepinn.. så vi såg hur vi inte skule konstruera våra kommande elementskydd
Skämt å sido.. ville ha något i hallen, som både skyddade/dolde elementet.. samt att man kunde ställa ifrån sig saker.. ha nån lampa och sedan sätta upp en spegel på väggen ovanför (lite hemtrevligt sådär)..
Problemet var att där är en dörröppning (pardörr)... så 40 cm djup på ett bord/bänk/skänk (som de flesta möblerna verkar vara).. hade varit för djupt / i vägen för dörröppningen.
Så det stod mellan elementskydd.. fönsterbrädor.. egenbyggda sidobord osv..
Tillslut föll varlet (och tiden) på ett elementskydd.
[bild]
Var mer än en skruv i det paketet kan jag tala om, tror det var 80 st på den där lilla "fjanten"
Förutom att vi fick ett prakt ex med kvisthål på fel ställe (nej orkade inte tjafsa, då jag inte skruvade ihop produkten direkt.. utan lät den stå ett tag för alla sommargäster.. och det känns lite fånigt o komma "några månader senare" och säga att det var kvisthål på fel ställe..)... så är jag nöjd.
(kvisthålen går att åtgärda om man vill / om jag vill / stör mig tillräckligt)
Men hela grejen med ett elementskydd - blev jag väldigt nöjd med! Det blev en lagom storlek och är inte "vägen" direkt om man vill öppna båda dörrar.. osv
Spegel står på radarn nu.. hade hela tiden siktat in mig på en större med guldram.. men jag tror jag har en lantlig vit någonstans i uthuset.. som jag också måste ta in och prova med (den är dock inte så bred som jag önskar och kan tyvärr också vara för hög.. meeeeen ska iaf hitta den o testa tänkte jag)
Det är dock samma problem med alla jäkla fönsterbrädor som nån fått för sig ska sitta över var och varannan radiator!W weddmark skrev:
Man får väl montera en tyst fläkt någonstans i konstruktionen som flyttar lite luft.
Finns ventilerade fönsterbrädor. Hos oss är det en ganska stor springa mellan brädan och väggen för att luft ska kunna passera bakom.S Skyscraper skrev:
Precis, lite sämre rotation på luften blir det, men inte nämnbar skillnad i rummet. Det enda som bråkar med värmen därinne.. är ytterdörren! Därför vi har gardin framför den...W weddmark skrev:
Jo, men inte många har sådana.F Fideliox skrev:
Glipan du talar om på "vanliga" fönsterbrädor är ju extremt olika. I vårt förrförra hus var det kanske 4 mm springa.. på vårt förra hus hade de kanske 1 cm.. lgh jag bodde i hade 3 cm. 😳
Ja det brukar vara springa för att ta kallraset från fönstret vilket i sig driver ventilationen och luftrörelsen bättreSnigla skrev:
Fint!
Det jag måste säga är att det alltid finns folk som har massa synpunkter på lösningar som de inte har en aning om
Den mest förvirrade åsikten som cirkulerar måste vara "Elementskydd hindrar värmen!!!"
Får känslan att de som har alla dessa tokiga åsikter aldrig bygger nått själva....
Har plan att bygga elementskydd på alla kvarvarande element och det där var jättefint.
I byggväg skulle jag många gånger säga att det bästa projektet är det som blir av och slutförs
Det jag måste säga är att det alltid finns folk som har massa synpunkter på lösningar som de inte har en aning om
Den mest förvirrade åsikten som cirkulerar måste vara "Elementskydd hindrar värmen!!!"
Får känslan att de som har alla dessa tokiga åsikter aldrig bygger nått själva....
Har plan att bygga elementskydd på alla kvarvarande element och det där var jättefint.
I byggväg skulle jag många gånger säga att det bästa projektet är det som blir av och slutförs
Byggde elementskydd i min förra lägenhet, främst för att storleken och placeringen på elementet i köket såg helt bananas ut. Använde en MDF-skiva, avloppsrör och högtalarduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mycket tjusigt!J Joxalatorn skrev:
Och det blidde lite springor upptill för stigande värme också 👍
Jag håller med dig, elementets storlek.. och placering.. var lite märklig 😳
Edit: Tror det hade sett helt okej ut, även utan högtalarduk.. så länge det var enfärgat bakom.
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Fast det är inte samma radiator i bild 1 och 2?J Joxalatorn skrev:
Bild 1 matning från vänster
Bild 2 matning från höger
Redigerat:
En snabb fråga i förbifarten..
Vad kan det kosta att fylla upp 70 m2 golv med betong (tanken var pumpbil..), för att höja det ... 14 cm?
Vad är motsvarande pris för att bygga upp det med träreglar osv?
(det är oisolerad betong där idag)
🤔🙂
Vad kan det kosta att fylla upp 70 m2 golv med betong (tanken var pumpbil..), för att höja det ... 14 cm?
Vad är motsvarande pris för att bygga upp det med träreglar osv?
(det är oisolerad betong där idag)
🤔🙂
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Känns lämpligt med EPS, du lär ju behöva nästan ~9 m3, sen flytspackel ovanpå detta.
Jag hittar dock inga priser på pumpade eps, men med säck blir det kanske runt 50 kkr(vilket bör vara högt räknat med tanke på säckpris?), sen flytspackling utöver det då.
Då skulle du ju få lite isolerat också
Bara betong skulle väl hamna runt 25-30 kkr?
Jag hittar dock inga priser på pumpade eps, men med säck blir det kanske runt 50 kkr(vilket bör vara högt räknat med tanke på säckpris?), sen flytspackling utöver det då.
Då skulle du ju få lite isolerat också
Bara betong skulle väl hamna runt 25-30 kkr?