283 016 läst · 1 609 svar
283k läst
1,6k svar
Vår vackra lilla skånegård och jag ...
Kan man kalka på den andra väggen med? även om den inte är kalkad från början? (finns det nått sätt att veta om NÅN av dem eg är kalkad?)Åsa Lund skrev:
Kan man ha andra färger på kalket..? (om man inte vill ha vitt menar jag)
Problemet där är eg att jag skulle velat haft en "slät vägg".. det fastnar o lägger sig så mycket "dynga" (damm o smuts) på stenarnas små utbuktningar.. och vi har spara en annan stenvägg synlig om vi vill se (måste bara säga att jag funderat på att göra rent stenarna.. se till o fogen sitter någorlunda.. och sedan sätta glas/plexi framför och lite belysning innanför.. på stenarna) .
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 332 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 332 inlägg
Sannolikheten för att det är kalk är kanske inte så stor, men det är rätt enkelt att kolla. Om du tar en blöt trasa så ska den färgas vit, och om du fortsätter ta med blöt trasa ska den hela tiden färgas vit.
Är det kalkfärg är det svårt att få något annat att fästa ovanpå.
Om den blöta trasan först färgas vit, men efter en stund slutar färga av sig är det troligen bara gammal "vanlig" färg. Då bör det räcka med utspädd målartvätt för att få bort allt som smetar av sig så fäster sedan vanlig färg igen.
För att bli av med den oregelbundna ytan får man putsa upp hela ytan, eller täcka med en skiva. Men håller med att man fort får ett smutsigt utseende på källarväggarna. däremot tycker jag att om man bara har fått på ny färg så är det enkelt at sopa av det lösa damm som blir.
(förutom i pannrummet, det feta dammet från sot är svårare att få bort).
Om den blöta trasan först färgas vit, men efter en stund slutar färga av sig är det troligen bara gammal "vanlig" färg. Då bör det räcka med utspädd målartvätt för att få bort allt som smetar av sig så fäster sedan vanlig färg igen.
För att bli av med den oregelbundna ytan får man putsa upp hela ytan, eller täcka med en skiva. Men håller med att man fort får ett smutsigt utseende på källarväggarna. däremot tycker jag att om man bara har fått på ny färg så är det enkelt at sopa av det lösa damm som blir.
Får undersöka.. tackT trycklös skrev:Sannolikheten för att det är kalk är kanske inte så stor, men det är rätt enkelt att kolla. Om du tar en blöt trasa så ska den färgas vit, och om du fortsätter ta med blöt trasa ska den hela tiden färgas vit.
Idag kom (igår) rabattkanten/dammkanten.. ja den där grejen jag beställde iaf hehe
Insåg redan när jag beställde den att den troligen var vass om kanterna.. då det är plåt (och vi har plåtkanter som sticker fram runt vissa fönster.. som också går att skära sig på!)..
Insåg att det var en dålig dag och skruva ihop den på (blåser!)
Men ville visa vad som låg på topp i kartongen..
Ett par små stickade små vantar hehe
Inte säker på att det hindrar skärsåren eller så.. men det var ju ganska charmigt på nått vis!
Insåg redan när jag beställde den att den troligen var vass om kanterna.. då det är plåt (och vi har plåtkanter som sticker fram runt vissa fönster.. som också går att skära sig på!)..
Insåg att det var en dålig dag och skruva ihop den på (blåser!)
Men ville visa vad som låg på topp i kartongen..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett par små stickade små vantar hehe
Inte säker på att det hindrar skärsåren eller så.. men det var ju ganska charmigt på nått vis!
Nya gasolgrillen har anlänt (var nog i Gottetråden jag annonserade så fint att det beställts en ny grill till hushållet) och igår monterades det för fullt..
Den lilla kartongen, med de ännu mindre kartongerna i...
Tillbehören var lätta att packa upp:
- Röklåda
- Smältkåpa
- Smasher..
Stekbordet kommer dock i efterhand, då det var slut i lagret och väntades inte in förrän om ett par veckor.
Många kartonger, kändes som den här "ryska dockan" där det ligger en mindre docka i varje docka.. tills man har bara en pyttedocka kvar i handen hehe.
Själva baljan med brännare osv kommer iaf färdigt ihopsatt!
Mest att man ska montera bordet, sidoborden, droppbord.. slangar osv.
Vi fick ihop den..
Vi har numer en ny grill på plats
Får bli till o provgrilla helgen till ära..
Logga in
Skapa konto
Den lilla kartongen, med de ännu mindre kartongerna i...
Logga in
Skapa konto
Tillbehören var lätta att packa upp:
- Röklåda
- Smältkåpa
- Smasher..
Stekbordet kommer dock i efterhand, då det var slut i lagret och väntades inte in förrän om ett par veckor.
Logga in
Skapa konto
Många kartonger, kändes som den här "ryska dockan" där det ligger en mindre docka i varje docka.. tills man har bara en pyttedocka kvar i handen hehe.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Själva baljan med brännare osv kommer iaf färdigt ihopsatt!
Mest att man ska montera bordet, sidoborden, droppbord.. slangar osv.
Logga in
Skapa konto
Vi fick ihop den..
Logga in
Skapa konto
Vi har numer en ny grill på plats
Får bli till o provgrilla helgen till ära..
Jag vet att vissa tycker det är ljusföroreningar och ser skit ut med allt vad belysningar heter.. jag är inte en av dem! Givetvis ska det finnas lite måtta på saker och ting.. (inomhus gillar jag inte taklampor.. till makens stora förtret). Men periodvis gillar jag pyntbelysning (som jag inte har tänd hela tiden)
Nu har jag letat efter "små glödlampor" på slinga i mer än ett år och antingen har de varit för dyra i mina ögon eller så har de gått på solcell.. vilket jag specifikt inte ville ha (vill kunna tända och släcka när de ska användas, välja själv).
För några veckor sedan hade Jula en slinga på rea i lagom prisklass.. så jag "slog till".. (dock kan jag inte sätta upp den än ute, då det måste till lite eldragning först.. MEN man måste ju prova slingan iaf..)
Blir nog perfekt! Inte så starkt sken, lagom mysbelysning
Nu har jag letat efter "små glödlampor" på slinga i mer än ett år och antingen har de varit för dyra i mina ögon eller så har de gått på solcell.. vilket jag specifikt inte ville ha (vill kunna tända och släcka när de ska användas, välja själv).
För några veckor sedan hade Jula en slinga på rea i lagom prisklass.. så jag "slog till".. (dock kan jag inte sätta upp den än ute, då det måste till lite eldragning först.. MEN man måste ju prova slingan iaf..)
Blir nog perfekt! Inte så starkt sken, lagom mysbelysning
Min mor o särbo har varit ner på oförhappandes besök.. (de har eg semester inplanerat här i slutet av sommaren) för att hjälpa till lite och hålla mig sällskap.. blev till att rensa lite i pappas lgh och samla ihop sopor från trädgården (gamla säckar, vår gamla grill osv).
Eller, i lgh är det jag som rensar.. och de bär ut/bär bort och plockar fram
.. och vi kör till återvinningen..
De trodde nog inte att lgh skulle vara representabel till slutet av sommaren då inte bara de kommer utan bror med familj också kommer.. (och de ska husera i den lgh)
Det har gått bra iaf.
Har fått bort en hel del! Nu ska jag boka in en storstädning av lgh till i juli.. (då har jag ett datum att sträva efter.. för sista rensningen). Ev renovering blir inte förrän efter alla besök är avklarade.. (troligen inte förrän nästa år, men vi får se).
Just nu så brakade diskmaskinen i vårt hus och jag måste hitta en ny. Den går troligen att laga, igen (styrenhet eller cirkulationspump) men den är också 8 år.. så om vi inte vill göra det själva.. så är det inte riktigt värt att ta hit någon för att laga.
Eller, i lgh är det jag som rensar.. och de bär ut/bär bort och plockar fram
.. och vi kör till återvinningen..
Logga in
Skapa konto
De trodde nog inte att lgh skulle vara representabel till slutet av sommaren då inte bara de kommer utan bror med familj också kommer.. (och de ska husera i den lgh)
Det har gått bra iaf.
Har fått bort en hel del! Nu ska jag boka in en storstädning av lgh till i juli.. (då har jag ett datum att sträva efter.. för sista rensningen). Ev renovering blir inte förrän efter alla besök är avklarade.. (troligen inte förrän nästa år, men vi får se).
Just nu så brakade diskmaskinen i vårt hus och jag måste hitta en ny. Den går troligen att laga, igen (styrenhet eller cirkulationspump) men den är också 8 år.. så om vi inte vill göra det själva.. så är det inte riktigt värt att ta hit någon för att laga.
" R a b a t t k a n t e n " som jag fick levererad för några veckor sedan.. var det nu dags att skruva ihop.. (har ju blåst närapå varje dag senaste tiden..) - hann precis innan vinden tilltog igen! Men ha.. nu var den iaf i ett stycke
Kom i sådana här bitar, ganska behändigt litet paket att få levererat i (ni såg det tidigare i tråden, när jag visade att jag fått små vantar till hehe)
Man skulle börja med att skruva ihop dem två och två..
Sedan blev det att koppla ihop tvåorna.. och ja.. det var en himla massa små puttefnaskiga skruvar (för och inte tala om de små muttrarna). Två ligger nog spårlöst försvunna i gruset nånstans.. (skruvar, inte muttrar..). Men de hade gett lite extra..
När de sista skulle ihop fick maken skruva några.. då arbetsplatsen var tvungen att flytta och arbetsställningen på nya stället blev lite lurig för mig. Men.. nu kan han ju säga att han också har skruvat några..
Sådär blev den i slutänden.. 140 cm rakt över.. och vi provsatte ner dammbaljan på mitten (den är hm 80 el 85 cm på diagonalen har jag för mig).
Ser finfint ut! Blev lagom med avstånd till kanterna för blommor el dekoration (eller båda). Lägger lite duk i botten när vi rätat upp dammbaljan.. och fyller med jord runt om (ska försöka dölja sladden till pumpen i jorden också.. och dra den nere i gruset in mot uteplatsen.. där den ska ha en av o på-knapp)
Logga in
Skapa konto
Kom i sådana här bitar, ganska behändigt litet paket att få levererat i (ni såg det tidigare i tråden, när jag visade att jag fått små vantar till hehe)
Logga in
Skapa konto
Man skulle börja med att skruva ihop dem två och två..
Logga in
Skapa konto
Sedan blev det att koppla ihop tvåorna.. och ja.. det var en himla massa små puttefnaskiga skruvar (för och inte tala om de små muttrarna). Två ligger nog spårlöst försvunna i gruset nånstans.. (skruvar, inte muttrar..). Men de hade gett lite extra..
Logga in
Skapa konto
När de sista skulle ihop fick maken skruva några.. då arbetsplatsen var tvungen att flytta och arbetsställningen på nya stället blev lite lurig för mig. Men.. nu kan han ju säga att han också har skruvat några..
Logga in
Skapa konto
Sådär blev den i slutänden.. 140 cm rakt över.. och vi provsatte ner dammbaljan på mitten (den är hm 80 el 85 cm på diagonalen har jag för mig).
Ser finfint ut! Blev lagom med avstånd till kanterna för blommor el dekoration (eller båda). Lägger lite duk i botten när vi rätat upp dammbaljan.. och fyller med jord runt om (ska försöka dölja sladden till pumpen i jorden också.. och dra den nere i gruset in mot uteplatsen.. där den ska ha en av o på-knapp)
STEKBORDET har ankommit och packats upp..
Ena sidan..
Andra sidan..
Kommer bli perfekt, är nöjd med köpet!
Trots att det inte var "det riktiga" stekbordet till vår grill
Nu ska det bara värmas upp o oljas in.. sen ska vi smasha hamburgare.. (till att börja med)
Logga in
Skapa konto
Ena sidan..
Logga in
Skapa konto
Andra sidan..
Kommer bli perfekt, är nöjd med köpet!
Trots att det inte var "det riktiga" stekbordet till vår grill
Nu ska det bara värmas upp o oljas in.. sen ska vi smasha hamburgare.. (till att börja med)
F O N T Ä N (pump) på plats..
*pust* den fungerade.. var lite nervös! Den har legat några år i min låda.. väntandes på att dammbaljan skulle hitta sin plats! Lådan var oöppnad och det kunde ju lika gärna ha saknats något.. (man kan ju inte komma några år efter och säga att det saknas en plastmoj.. det borde man ju sett tidigare.. det hade varit lite pinsamt haha)
*pust* den fungerade.. var lite nervös! Den har legat några år i min låda.. väntandes på att dammbaljan skulle hitta sin plats! Lådan var oöppnad och det kunde ju lika gärna ha saknats något.. (man kan ju inte komma några år efter och säga att det saknas en plastmoj.. det borde man ju sett tidigare.. det hade varit lite pinsamt haha)
Harkel.. ibland får man lära sig "tha hard way" ..
Det har ju varit väldigt blåsigt här senaste veckan (uppåt 15-16 m/s i byarna) och vatten är lätt.. dvs.. swoosh så försvann nästan allt vatten ur min dammbalja (den stod på en natt och en halv dag i blåst).. de små dropparna spreds som frö i vinden...
Irriterande..
*tänkte inte på det*
Det har ju varit väldigt blåsigt här senaste veckan (uppåt 15-16 m/s i byarna) och vatten är lätt.. dvs.. swoosh så försvann nästan allt vatten ur min dammbalja (den stod på en natt och en halv dag i blåst).. de små dropparna spreds som frö i vinden...
Logga in
Skapa konto
Irriterande..
*tänkte inte på det*