285 305 läst · 1 616 svar
285k läst
1,6k svar
Vår vackra lilla skånegård och jag ...
Minns ni tvättstugan?
..och mina planer för en löstagbar vägg?
Vi har nu fått den på plats!
Blev 70 reglar ist och nån extra.. (för säkerhetsskull)
Min lilla skiss jag hade gjort från början
Här kom dörren på plats i höstas (återanvändning av vår gamla badrumsdörr)
Här har ni min nya löstagbara vägg (dock omålad än) det blev panelspårad plywood som ytskikt..snabbt o enkelt (fyller sin funktion väl)
Lite kraftigare regelverk men principen densamma ändå, ramen med väggen (!) är fastskruvad med vinkeljärn på "baksidan" inne i "pannrummet". i stolparna som stod där från början (vi tror att de är bärande, så vi ville inte flytta något).
OM vi nu skulle behöva byta ut tankar/utrustning på insidan i "pannrummet".. så kan vi bara skruva loss vinkeljärnen och haka loss hela "väggen" ... och byta ut grejerna som är trasiga!
Är mycket nöjd med min lösning! 😊👍
Jag vet att jag valt att göra grejerna i bakvänd ordning, men jag vill känna o se förändringen nu direkt.. och jag har inte löst eller planerat alla delar därinne än.. så jag väljer att ta tag i en liten sak i taget bara (och vet att det troligen kommer komma tillbaka o bita mig i rumpan på nått vis i slutänden)
BONUSBILD:
Lilla "skitväggen" är på väg upp också..
..och mina planer för en löstagbar vägg?
Vi har nu fått den på plats!
Blev 70 reglar ist och nån extra.. (för säkerhetsskull)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min lilla skiss jag hade gjort från början
Logga in
Skapa konto
Här kom dörren på plats i höstas (återanvändning av vår gamla badrumsdörr)
Logga in
Skapa konto
Här har ni min nya löstagbara vägg (dock omålad än) det blev panelspårad plywood som ytskikt..snabbt o enkelt (fyller sin funktion väl)
Lite kraftigare regelverk men principen densamma ändå, ramen med väggen (!) är fastskruvad med vinkeljärn på "baksidan" inne i "pannrummet". i stolparna som stod där från början (vi tror att de är bärande, så vi ville inte flytta något).
OM vi nu skulle behöva byta ut tankar/utrustning på insidan i "pannrummet".. så kan vi bara skruva loss vinkeljärnen och haka loss hela "väggen" ... och byta ut grejerna som är trasiga!
Är mycket nöjd med min lösning! 😊👍
Jag vet att jag valt att göra grejerna i bakvänd ordning, men jag vill känna o se förändringen nu direkt.. och jag har inte löst eller planerat alla delar därinne än.. så jag väljer att ta tag i en liten sak i taget bara (och vet att det troligen kommer komma tillbaka o bita mig i rumpan på nått vis i slutänden)
BONUSBILD:
Logga in
Skapa konto
Lilla "skitväggen" är på väg upp också..
Det visste jag inte att man ska flytta om dom 🤔Snigla skrev:I år var det dags att byta ut den lite större brandsläckaren i huset..
Gäller att hålla koll på grejerna.. de har ett "utgångsdatum"..
[bild]
Man ska också komma ihåg att röra dem/flytta om dem lite.. (så innehållet rör sig) 1-2 ggr om året - själv håller jag reda på det genom att göra det när man ställer om klockan från sommar-vintertid och tvärtom..
Brandsäkerhet är viktigt!
Bra tidpunkt du har valt! Det ska jag ta till mig, tack för tips!
Hur funkar vedförvaringen?
Jag byggde mig en liten vedförvaring på hjul för ett antal år sen, som fungerar bra. Rullar den till köksdörren och fyller den med ved. Det får rum ca 2 stora kassar. Sen rull in till kakelugnen med hjälp av ett handtag på sidan av lådan.
Handtagen behövs så jag kan komma över trösklarna. Inte den vackraste lådan men fyller sin funktion
Mycket nöjd med mitt hittepå! 😉
Jag byggde mig en liten vedförvaring på hjul för ett antal år sen, som fungerar bra. Rullar den till köksdörren och fyller den med ved. Det får rum ca 2 stora kassar. Sen rull in till kakelugnen med hjälp av ett handtag på sidan av lådan.
Handtagen behövs så jag kan komma över trösklarna. Inte den vackraste lådan men fyller sin funktion
lite ranglig är den allt när man lägger stora vedklabbar i den.. men den verkar hålla (och stå kvar) iaf så den fyller sin funktion.. dvs man behöver inte springa ut i tid och otid och hämta mer ved 👍😊K Kakelugnen566 skrev:Hur funkar vedförvaringen?
(fast ska man vara ärlig så går det ju åt lika mycket ved, oavsett var den förvaras eller hur ofta man får hämta haha.. men det känns som det är lättare att springa "ut och in" och fylla på hyllan.. och sen vänta ett tag innan man behöver göra det igen.. vs att springa ut varje/varnannandag för att hämta..)
Håller med, allt för att underlätta!! 👍😀Snigla skrev:lite ranglig är den allt när man lägger stora vedklabbar i den.. men den verkar hålla (och stå kvar) iaf så den fyller sin funktion.. dvs man behöver inte springa ut i tid och otid och hämta mer ved 👍😊
(fast ska man vara ärlig så går det ju åt lika mycket ved, oavsett var den förvaras eller hur ofta man får hämta haha.. men det känns som det är lättare att springa "ut och in" och fylla på hyllan.. och sen vänta ett tag innan man behöver göra det igen.. vs att springa ut varje/varnannandag för att hämta..)
Om ni har ett typ verkstadsutrymme där ni svetsar eller kapar med vinkelslip så skaffa en kolsyresläckare att ha där, då behöver ni aldrig fundera på att använda släckaren om ni får en mindre brand.
Kolsyresläckaren kan användas utan att fundera på en sanering efteråt då den inte smutsar ner alls så som en pulversläckare gör, du kan tex använda den i ett motorutrymme utan att fundera på skador i motorn pga pulver eller om du får en brand i en sophink så är det bara att blåsa på utan att behöva städa hela huset sedan.
Kolsyresläckaren kan även laddas om efter användning och den kan användas i princip hur länge som helst ( har själv använt över 30år gamla släckare utan problem ) den enda kontroll som behöver göras är att väga dom på en vanlig badrumsvåg så du ser att det fortfarande är rätt mängd kolsyra kvar i den.
Kolsyresläckaren är lite dyrare i inköp men den räcker livet ut.
Pulversläckare är bäst om det brinner som fan för då kvittar det hur det ser ut sedan, bara det blir släckt.
Kolsyresläckaren är bäst till alla andra tillfällen då man kan behöva tänka på konsekvenserna av släckningen så man inte gör större skada än elden i sig, den funkar även perfekt till att släcka personbrand då den kyler och hämmar brännskador.
Ett tips till framförallt alla hemma mekaniker som svetsar på bilar.
Kolsyresläckaren kan användas utan att fundera på en sanering efteråt då den inte smutsar ner alls så som en pulversläckare gör, du kan tex använda den i ett motorutrymme utan att fundera på skador i motorn pga pulver eller om du får en brand i en sophink så är det bara att blåsa på utan att behöva städa hela huset sedan.
Kolsyresläckaren kan även laddas om efter användning och den kan användas i princip hur länge som helst ( har själv använt över 30år gamla släckare utan problem ) den enda kontroll som behöver göras är att väga dom på en vanlig badrumsvåg så du ser att det fortfarande är rätt mängd kolsyra kvar i den.
Kolsyresläckaren är lite dyrare i inköp men den räcker livet ut.
Pulversläckare är bäst om det brinner som fan för då kvittar det hur det ser ut sedan, bara det blir släckt.
Kolsyresläckaren är bäst till alla andra tillfällen då man kan behöva tänka på konsekvenserna av släckningen så man inte gör större skada än elden i sig, den funkar även perfekt till att släcka personbrand då den kyler och hämmar brännskador.
Ett tips till framförallt alla hemma mekaniker som svetsar på bilar.
Vår flyttas varje gång jag städar iom att den står på golvet så måste jag ju lyfta upp den för att damsuga 😄Snigla skrev:I år var det dags att byta ut den lite större brandsläckaren i huset..
Gäller att hålla koll på grejerna.. de har ett "utgångsdatum"..
[bild]
Man ska också komma ihåg att röra dem/flytta om dem lite.. (så innehållet rör sig) 1-2 ggr om året - själv håller jag reda på det genom att göra det när man ställer om klockan från sommar-vintertid och tvärtom..
Brandsäkerhet är viktigt!
Efter att en av våra förrådslänger från sekelskiftet 1800/1900 själantände (vi har inte hittat orsaken) så kan jag säga att antalet brandsläckare har ökat 4 dubbelt. Tog mig över en timme innan elden gav sig. Var ensam hemma och förrådslängan ligger en bit från huset utan indraget vatten så först sprang jag med hink efter hink med vatten från garaget men mellan varje hink blossade det upp igen. Hämtade sedan brandsläckaren och tömde den fullständigt och kvävde sedan med brandfilt. Så slut har jag nog aldrig varit och lungorna var nära att ge upp då jag i stunden inte hade så mycket mer än tröjan jag hade på mig att dra upp över mun och näsa.
Bränder är verkligen inte att leka med när man inte är förberedd.
Hade inte ens tid att ringa brandkåren då det enda jag ville var att förhindra att hela längan brann ner.
Visade sig att det var syllen som verkar ha legat och pyrt ett tag för att sedan antända säckväven på väggen. Men hur vet jag inte mer än en gissning på extremt torrt och dött gräs.
Så till alla Se till att era släckare är uppdaterade.
Bränder är verkligen inte att leka med när man inte är förberedd.
Hade inte ens tid att ringa brandkåren då det enda jag ville var att förhindra att hela längan brann ner.
Visade sig att det var syllen som verkar ha legat och pyrt ett tag för att sedan antända säckväven på väggen. Men hur vet jag inte mer än en gissning på extremt torrt och dött gräs.
Så till alla Se till att era släckare är uppdaterade.
Liknande trådar
-
Pallgafflar till Lilla BM söker även andra redskap
Köpes, Hyres & Bytes -
Dumt att riva bort tilläggsisolering i skånegård?
Isolering -
Ersätta Roslagsspisen lilla trekanten
Ved, Pellets, Flis -
Besiktningsman till Skånegård?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur går jag tillväga med min lilla renovering?
Färg, Måla & Tapetsera