richardtenggren richardtenggren skrev:
Fyll det med sprit! 🍹
Va säger du.. vilket slöseri!
Ska man sitta där med sugrör sen? ;)

Jaha.. du menade kanske inte SÅN sprit... :p
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Egentligen är det väl ingen skillnad vilket du använder, men om du har behov att ibland flytta parasollet (eller ta in det inför vintern) är det behändigt att bara tappa ur vattnet. Men, som du nämner, man skall ju komma ihåg att göra det...🙄
Vikten på det hela var lite skrämmande.. MEN jag får ge dem de.. att de var lite smarta iaf.. foten är tvådelad.. så om vi behöver flytta parasollet.. så kan man ta en halva i taget! :)

(ja.. det där med komihåget.. är det lite sisådär med ibland .. 🙄 )
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
richardtenggren
Snigla Snigla skrev:
Va säger du.. vilket slöseri!
Ska man sitta där med sugrör sen? ;)

Jaha.. du menade kanske inte SÅN sprit... :p
Du får montera tappkran 😅

Nä men lite glykol eller något kanske är billigare, men undvik att dricka 😅

En annan fördel med sand är väl också att densiteten är högre, typ dubbla 👌
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Känner mig lite "stolt".. var tillräckligt pigg för att ta mig ut i stormbyarna igår och klippa de där två buskarna som fått växa lite för fritt i några år..

Kanske inte var det bästa val av dag... men det blev ganska bra om jag får säga det själv :D

Före- och efterbilder av två buskar som har blivit klippta framför ett hus med röd fasad och vita fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag får jag väl kratta ihop skruttet under/runt..
 
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 8 till
  • Laddar…
Sista trallbrädan satt..

Nybyggd balkong med ljusa trallbrädor och vitt, kryssformat räcke i trä. Solen skiner genom räcket och skapar skuggmönster på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(utsidan av stolparna/runt stolparna)

Bilden visar ett hörn av en balkong med trallbrädor och en utskjutande bärlina, fotograferat ovanifrån. Marken nedanför balkongen är delvis täckt av gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ville bestämt ha "hörn".. ;)

Trallbrädor och vita räckesstolpar på en balkong med en vy över gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nöjd och glad :)

Det vi planerat att hinna i sommar, är nu klart.. sedan är ju inte allt riktigt färdigt för det! Men om det blir något mer gjort i höst.. får tiden/vädret och orken styra.. (okej okej, några bärlinor sticker ut, de SKA sågas av i år)

Antagligen kommer ett dörrbleck komma på plats vid dörren.. vi måste bara botanisera ute i förrådet om vi har någon i rimlig storlek (längd). Vi hittade en litet bleck.. som vi testade med.. och hittar vi bara en längre sådan.. är vi nöjda med det .. (ska täcka en glipa mot dörren.. och lite fall framåt så vatten/snö rinner från glipan vid dörren)

Men allmänt i övrigt ..kvar.. är dekorationer kring alla fötter och huvud.. (räckets stolpar).. vill ha liten profilfot typ.. så de ska fräsas o målas och monteras (så småningom).. likaså "hattar" på stolparna.. när jag vet vilken sorts hatt de vill ha... :)

Sedan är ju "projekt dölja undersidan" kvar på listan.. håller på och rekar lite.. maken fnyser åt mina tujatankar haha.. men jag gillar ju sånt (även sockertoppsgranar hehe).. man måste ha en grön bas för att blommor ska blir som vackrast :) Jag älskar grönt och blad.. och blommor hehe.. så det är inte lätt!

Dessutom är det söderläge.. så risken är stor att jag kommer ta död på mycket innan jag hittar det som klarar miljön och samtidigt är fint och täcker bra..

Funderade på några färdigt höga tujor och klätterrosor.. och ett nät bakom.. ev vita spaljéer.. med lite snickarglädje på hörnen.. (ev armeringsnät) ja.. hmm.. tåls o tänka på.. lite höjd ska allt ha iaf!

Första radererna under golvet (för att täcka golvbjäkarna..) kommer nog bli liggande/målad trä.. innan växtlighet o ev nät börjar..

Svårt det där.. men som sagt.. har tid o tänka :)

Nybyggd balkong med vitt räcke på ett rött hus, ett äppelträd i förgrunden och en solstol på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har vi dock en balkong och möbler - och vi kan använda den bäst vi vill.. utan att trilla ner :) och framförallt.. trillar vi inte ner bara vi öppnar dörren... (fanns ju inget där när vi flyttade in!)

Myspysigt! 😍
 
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 19 till
  • Laddar…
richardtenggren
Ni kommer inte göra en trappa ner? Gissar att du fått frågan eller skrivit om det tidigare men inget jag minns nu :)

Fint blev det! Tror det blir bra med grönt där under, en kjol av tryckt skulle nog inte se så roligt ut 🤓
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ni kommer inte göra en trappa ner? Gissar att du fått frågan eller skrivit om det tidigare men inget jag minns nu :)

Fint blev det! Tror det blir bra med grönt där under, en kjol av tryckt skulle nog inte se så roligt ut 🤓
Tror faktiskt inte jag sagt något om saken i tråden 🤔 (även om man skulle orka läsa igenom hehe). Men trapp.. ja, vi har funderat på det både kors och tvärs.. och det föll på "nej" efter mycket om och men!

Det är två skäl som fallit tungt i beslutet.. (framförallt nr 1)

1. Den skulle bli GIGANTISK.. och gå ut väldigt långt (drygt 180 cm upp till golvet vid huset, sen lutar det.. så det är minst 190 cm som ska ha trappsteg ner.. det är (blir) ganska många trappsteg 😳 .. oavsett hur man vinklar den.. och det skulle ta över så mycket (rent estetiskt)

2. Vi har inget direkt behov av att gå ner där, förutom när ev möbler skulle bäras upp o ner hehe. Vi använder inte baksidan på det viset.. därför var balkongen så viktig.. vi älskar utsikten.. både vyn över vår trädgård och vidare ut över nejden.. så vi ville liksom kunna sitta därute o fika, äta frukost.. (i övrigt är det för varmt på dagarna / direkt sol/söderläge). Bara för "oss" :) och såklart.. jag ser fram emot att kunna avhärda lite plantor på vårkanten! Det är rena döden (för mina leder) att springa igenom hela huset och ut på andra sidan med varje enskild planta... (ärligt talat brukar jag kasta ut de flesta att härda sig själva.. direkt.. men de får ju gärna massa solskador osv.. och tar en liten stund för dem att återhämta sig)

En trädgård med stora träd, gröna gräsmattor och en odlingslåda i förgrunden, samt ett litet växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lugnande / avstressande utsikt..

Jo växtlighet blir nog bra.. i nån form under/runt.. vill in i det längsta försöka undvika att få en "låde-look" på balkongen.. vilket det gärna skulle bli om man tog trä hela vägen ner.. tanken från början var en vit träspalje bakom (dvs inte helt tätt) typ vita rutor.. och sedan några tujor/liknande och så klätterrosor emellan.. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Kanske ingen nydanande bild.. men idag var första dagen det inte blåste (än) så jag kunde för första gången fälla ut (hissa..?) parasollet själv.. :D (det var på håret att jag nådde hahahaha, vem hade kunnat tro att man var tvungen att "putta upp det" så högt..) :p

Altan i solljus med uppfällt parasoll, två rottingfåtöljer med dynor och ett runt träbord. Grönskande trädgård i bakgrunden och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har satt ut dynorna i två av fåtöljerna (de vid matbordet) och hade tänkt att jag nog ska hinna med och sitta ner o njuta lite en stund där sen.. (just nu bakar jag äppelkaka, sen ska jag dra upp massa grenar jag klippt..)

Men det ska bli varmt sägs det.. 24-25 idag och 26-27 imorgon :surprised:
Antagligen sista "riktiga sommardagarna" i år, sen hoppas vi på en skön lagom varm och solig höst!
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 9 till
  • Laddar…
R
Snigla Snigla skrev:
Kanske ingen nydanande bild.. men idag var första dagen det inte blåste (än) så jag kunde för första gången fälla ut (hissa..?) parasollet själv.. :D (det var på håret att jag nådde hahahaha, vem hade kunnat tro att man var tvungen att "putta upp det" så högt..) :p

[bild]

Har satt ut dynorna i två av fåtöljerna (de vid matbordet) och hade tänkt att jag nog ska hinna med och sitta ner o njuta lite en stund där sen.. (just nu bakar jag äppelkaka, sen ska jag dra upp massa grenar jag klippt..)

Men det ska bli varmt sägs det.. 24-25 idag och 26-27 imorgon :surprised:
Antagligen sista "riktiga sommardagarna" i år, sen hoppas vi på en skön lagom varm och solig höst!
Riktig mysigt och snyggt har det blivit..
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Riktig mysigt och snyggt har det blivit..
Tack.. ❤️

Vänta bara tills jag skaffat en duk och en blomma som kan blåsa bort på en dag... ;) och ett par kuddar och ett par filtar o "sätta" på stolarna! Sen måste jag ha en matta också.. (men den kommer iaf inte blåsa bort, för bordet kommer stå på den!) :)

Jag tror dock inte att jag tänker ställa ut de matchande "blomkrukorna" (köpt tidigare) i år .. känns lite för sent för det.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
R
Snigla Snigla skrev:
Tack.. ❤️

Vänta bara tills jag skaffat en duk och en blomma som kan blåsa bort på en dag... ;) och ett par kuddar och ett par filtar o "sätta" på stolarna! Sen måste jag ha en matta också.. (men den kommer iaf inte blåsa bort, för bordet kommer stå på den!) :)

Jag tror dock inte att jag tänker ställa ut de matchande "blomkrukorna" (köpt tidigare) i år .. känns lite för sent för det.
Vad du orkar o plocka in o ut med det vädret vi har i detta land😉
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Imorgon får vi besök av en takläggare och en snickare..

Vi ska få en offert på ett takbyte.. många år sedan vi bett om någon offert på något (de flesta jobbar på timme här hos oss, vi har haft samtliga här flera gånger och ingen har misskött sig med tider/inköp/kvitton osv).. de gånger vi bett om offert innan.. har alltid gått åt pipan iaf.. för jag är ettrig (har aldrig betalat det som offerten sagt.. så därför blev det ointressant med sådana..!)

Men nu så är det dags! Har inte en susning om prisbilden.. och jag vill att de två olika aktörerna är vana att samarbeta.. så det flyter på och inte drar ut på tiden.

Ska blir lite spännande och se vad de säger.. nu har man chansen att fråga lite också..

Var ute efter "gammal look".. väldigt förtjust i shingel.. men har även sneglat en hel del på papptak med listtäckning.. - och det är det sistnämnda som offerten gäller!

Spännande värre..

Jag vet att det inte passar alla med sånt.. men jag kan inte hjälpa att jag gillar det! Och det känns på nått vis rätt till huset (fråga mig inte varför..) - men vi får väl se vad de säger imorgon!

(idag har vi ett relativt ungt plåttak som ser ut som tegel.. ett sånt blir det iaf inte igen! och tegel/betong är för tungt)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad du orkar o plocka in o ut med det vädret vi har i detta land😉
Jag hann ha parasollet uppe i 45 min.. innan jag fick fälla ihop det igen pga blåst.. :( jag är dock så glad över min balkong att det är värt att pyssla lite trots den annalkande hösten (läs: BLÅST i skåne..).. därför jag ska ha en filt.. så jag kan sitta ute ändå ett tag till.. i höst! :)

(jag tycker det är skittrist o plocka saker in o ut... men har inte löst det problemet än!.. temporärt har jag beställt "möbelöverdrag" till det mesta..så det kanske ger mig lite mindre "släptid" men mer "plasta in tid" hehe - så det kanske eg är på ett ut hmm...)
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Hittade fd ägarnas plan för "balkongen" och tänkte dela med mig..

Svartvitt ritning av ett hus med en inglasad utbyggnad planerad på ena sidan och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fanns en till bild, som jag inte fick med.. men de hade tänkt bygga en trapp ner med sittytor och växter på olika "sidor" i utbyggnaden ner.. (dvs inte trappsteg över hela utrymmet)

Bild av en inglasad balkongutbyggnad på en vit husvägg, med glastak och stora glasfönster. Möbelgrupp och växt på marken utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tydligen i stil med denna inglasning (ej min bild och vet ej varifrån den kommer, jag fotade fräckt av den.. för att visa vad som låg i "mappen" - credits till org fotograf)

Dvs de skulle inte ha något öppet.. utan inglasat hela vägen ner.. lite "orangeri-a-la-trapp" stil sådär)

Lite udda och intressant idé :) .. men jag är helt nöjd med min mer standardbalkong! Jag vill ju sitta ute och fika/äta/mysa..
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Kanske ingen nydanande bild.. men idag var första dagen det inte blåste (än) så jag kunde för första gången fälla ut (hissa..?) parasollet själv.. :D (det var på håret att jag nådde hahahaha, vem hade kunnat tro att man var tvungen att "putta upp det" så högt..) :p

[bild]

Har satt ut dynorna i två av fåtöljerna (de vid matbordet) och hade tänkt att jag nog ska hinna med och sitta ner o njuta lite en stund där sen.. (just nu bakar jag äppelkaka, sen ska jag dra upp massa grenar jag klippt..)

Men det ska bli varmt sägs det.. 24-25 idag och 26-27 imorgon :surprised:
Antagligen sista "riktiga sommardagarna" i år, sen hoppas vi på en skön lagom varm och solig höst!
Riktig fint! 👍
 
  • Älska
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.