BALKONGEN:

Nu har vi skruvat fast trallen också.. sånär som yttersta och innersta plankan (innersta ska anpassas lite till huset och yttersta ska anpassas till staketstolpar) 😊

Nylagd trall på en balkong med en skruvdragare placerad på träplankorna. En trädgård och ett växthus syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en bild under skruvandets gång.. (nä vi har inte hål mitt i ;) )

Trall på en balkong under arbete med några träplankor och ett verktyg placerade ovanpå, omgiven av grönska och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I förrgår tog maken med sig sommargästerna till soptippen (för att kasta alla gamla pallkragar..) och sedan till byggvaruhuset för att köpa trä till räcket och färg..

Det blir la lite o-impregnerat trä till det (får se hur länge det står sig, men vi ville måla direkt).. men går det åt helskotta.. går det att byta ut längs vägen (och då kan man dessutom välja att ta impregnerat om man nu vill det då)

Till makens förtret vill jag ha stora stolpar hehe.. så nu står han o nyser o sågar ur/i stolparna (han kan ju välja att ha munskydd.. så jag tycker inge synd om honom!) så vi kan fästa dem på golvbjälkarna.. 😊

Målade träplankor torkar utomhus på stegar och bockar framför ett hus med röda väggar och vita fönster. Grön gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målade träplankor står på arbetsbockar utomhus framför ett rött hus med vita fönsterkarmar, omgivna av buskar och träd en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sommargästerna målar (tack tack tack) och plockar sopor till kärran från pallkragarna vi rev .. så gräsmattan kommer fram igen.. (träet/kragarna åkte de med häromdagen.. men nätdelar, ogräsduk, slangar osv är kvar)

Därför man serverar dem bra mat ;)
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
BALKONGENS BYGGE FORTLÖPER:

Massa sågande för spjälor och målande/oljande av ändknutar.. :)

Bild av en nybyggd balkong med utsikt över en grön trädgård med äppelträd, ett växthus och odlingsbäddar under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gillar utsikten :D
Dags att skruva fast stolparna!


Nybyggd balkong med träplankor, vita stolpar och verktyg på golvet, intill en röd fasad med vita fönster. Grönskande trädgård och blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Balkongbygge med trätrall, fyra vita stolpar på plats, verktyg synliga, grönt trädgårdsområde i bakgrunden med växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stolparna har kommit på plats nu.. och det kändes väldigt högt när man tänkte dit sig resten av staketet/räcket.. knappt så man ser över det (känns så). Fick mig att ta mig en titt till på boverkets regler kring höjd av altan/balkongräcken igen..

När höjden valdes (och stolparna sågades) så var det efter deras mått.. dvs 110 cm högt (stolparna är 120 fr de skulle sticka upp lite) - men efter lite mer googlande och tolkande så har jag nog kommit fram till att man inte behöver/måste ha just 110 cm.. utan att jag nog kan sänka allt till 100 cm istället (dvs stolparna kortas av 10 cm) och det skulle göra en hel del för "min utsikt" (är ju fortfarande högre än 90 cm som verkar vara mer "standard").

Närbild av nylagda trädäckbrädor på en balkong, 34 mm tjocka och 145 mm breda, med små springor mellan brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet känns bra, nöjd med valet av "springor".. första gången vi inte lägger dom utan mellanrum på en uteplats (de brukar ju dra ihop sig o skapa lagom springor ändå).

Jag ville ha "kraftigare" (rejälare?) golv än de vi har på de andra golven.. så detta är 34 mm tjockt och 145 mm brett (ja, varje golvbräda då hehe) och det är som sagt lagt med en liten glipa.. som redan nu ökat på sig lite!

Balkongen är i söderläge, så det är sol närapå hela dagen.

Vi får väl se hur det blir i framtiden..
Tror det blir toppenbra :)
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Hur långt från mark till trall? Inga lagkrav på räcke alls i ert fall skulle jag säga.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur långt från mark till trall? Inga lagkrav på räcke alls i ert fall skulle jag säga.
180 cm kanske.. och den enda ”höjdangivelsen” jag hittade/såg verkade vara vid 3 m (?)

Inte så att jag vill vara utan räcke .. men handledare på 110 cm blev förvånansvärt högt! Både för mig när jag satt därute .. och för utsikten ut genom fönstren (innefrån när man kikar ut..)

10 cm lägre gjorde mycket!
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
80-90 cm är lagom. Man får bygga efter sunt förnuft, dvs fallrisk, om det är en gräsmatta nedanför = låg risk för skador.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Vi sänkte till 100 iaf.. som jag sa kändes 10 cm mycket när vi "testkollade".. har för mig stolsryggen på fåtöljerna iaf är däromkring.. så de kommer väl skymma mer än handledaren/staketet!

Det kommer vara stående ribbor nertill och kryss upptill.. (japp, det blev likadant som överallt här.. får kalla det för vår röda tråd på gården.. både balkongen på det andra huset har sådant räcke och lusthusets "väggar/sidor" som står 10-15 m nedanför balkongerna..)

Nyligen byggd träveranda med vitmålade stolpar för räcke, omgiven av en grönskande trädgård. Verktyg och byggmaterial ligger på verandans golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon ska vi nog börja skruva lite ribbor.. 👍😊

Maken målade ett par extra långisar ikväll.. ifall vi behöver såga fler ribbor (lite oklart hur många som faktiskt kommer att gå åt.. de platsbyggs ju och det skiljer lite i facken)

Jag passade på att lasta på mina grenar på kärran samtidigt som han målade.. och plocka upp en halv säck med äppelkart som fallit :)
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Vi kom av oss.. blev inga spjälor igår.. blev ditsättande av den undre snedsågade hm "ramkanten" (vad ska man kalla den? maken blir tokig när jag kallar allt för pinnar o plankor.. haha.. men det är oftast inte så svårt att lista ut vad jag menar.. förutom om man är min make då!).. iaf är det den "pinnen" som spjälorna ska vila på..

Målade brädor med urtag ligger på en ställning utomhus, två stegar och en trappa kan ses i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan lite sågande av "mittenstolpar" och målande av dessas ändar/uttag.. (de är... liksom kommande spjälor.. snedsågade i botten så vattnet ska rinna av - plus att de har "halv-om-halv-uttag på mitten till andra ramkanten.. som ska markera kryssfönstret).

Nästan färdig byggnation av en altan med vita stommar och trätrall. En hammare och en gul förpackning med skruvar ligger på altangolvet. Grönskande trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Altan med träplankor under konstruktion, med verktyg och material utplacerade. Balkongräcke syns i bild tillsammans med en stor grön trädgård och blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(måttade in lite hur stort fönstret till kryssen ska vara.. vi sänkte lite mer efter en stunds funderande..)

Nybyggd altan med vitmålat räcke, omgiven av grönska och åkrar i bakgrunden. Verktyg ligger på trädäcket för pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär blev facken iaf tillslut! 😊👍

Det var varmt.. och vi skulle åka ut till tippen en sväng.. så vi beslöt oss för att skjuta upp sågningen av spjälorna - det är ändå 64 st som ska sågas till (och snedsågas i botten) och målas.. innan de ska skruvas dit!

Sågning kanske sker imorgon (dvs idag.. nu när det regnar).. annars blir det nog på måndag.
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Parallellt med annat skruvande...
Så skruvas det lite bord också!

Jysk har ju haft sin rea på utemöbler.. och vi behövde ju lite möbler.. så jag var ju tvungen att åka dit.. 2 ggr och hm.. jag måste dit nästa vecka för att hämta resten som anländer på butiken (beställningsvara) 😎

Köpte både reavaror. utförsäljningsvaror, visningsex.. *pust* blev lite mer än planerat..

Här skruvas 2 små sidobord.. (förutom att man behöver microfingrar och helst några extra fingrar.. så var de simpla att sätta ihop)

Ihopmonteringsdelar för utemöbler från Jysk, inklusive träplankor och metallskruvar, packade i plast på ett rutigt bord med grill i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterad bas av ett sidobord placerad på en svartvit-rutig duk, med två insexnycklar framför, omgiven av en veranda och en röd staketbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En person skruvar ihop ett runt trädgårdsbord från Jysk med ett träställ på en randig duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Litet sidobord i trä monterat på en veranda med trallbrädor, intill ett fönster på ett hus med tegelröd fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär ser de ut (två stycken likadana, ett till maken och ett till mig haha)

Sedan köptes det ett större matbord i samma anda / design.. det var betydligt tyngre o hålla på med.. men samma konstruktion typ.. och det gick väl efter lite svärande ok.. MEN två "hylsor" var felaktiga/trasiga (ena felgängad.. och den andra hade metallsplitter i sig.. så den gick inte att hålla fast när man försökte skruva).. så de två skruvarna måste lösas..

Men börjar sätta ihop det lite iaf..

Handtruck lutad mot stor kartong med texten "Jutlandia Garden Table" på gräsmatta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rundskena av trä lutar mot en pergola i en trädgård med rödhus i bakgrunden. I förgrunden syns en krukväxt med gröna blad och blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två små sidobord i trä under montering står lutade mot ett träräcke på en uteplats, omgivna av andra utemöbler och en matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett halvmonterat runt träbord med vertikala ribbor står utomhus på en altan. En gul pirra syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker inte sätta dit skivan innan vi skruvat de sista skruvarna .. plus att vi nog passar på att olja in bordets delar innan! :)

Men blir nog fint.. när det är klart!
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
MÖBLERNA DYKER UPP!

Har inte blivit någon inoljning.. 😳 .. men bordet blev ihopsatt ändå! För många projekt på en gång.. men det hinns med sen det med.. just nu packar vi upp grejer och kastar sopor (utöver snickrandet o trädgårsarbeten..)

Runt träbord med spjälformad botten på en altan med trägolv och vita räcken. Gröna träd och en klarblå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev fint iaf.. och matchar sidoborden (eller vice versa).. dock sa jag till maken att vi kommer nog inte kunna sitta rakt över och spela spel/kort.. för man når ju knappt över hehe (120 cm diameter). Men vi får plats med många byttor och skålar om vi vill äta mat där! :)

IDAG KOM MINA BESTÄLLDA VAROR också..
Så vi tog en sväng förbi soptippen för att tömma vagnen (wellpapp, plast, gammalt skrutt från förråd och garage.. ) och sedan åkte vi till Jysk och hämtade möblerna.

Rostfärgad rottingfåtölj med grå dyna står utomhus på en gräsmatta. I bakgrunden syns ett släp med möbler och avfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyra fåtöljer och ett bord (men bordet ska vi ha till utesoffan är tanken (den vi hämtade förra veckan).. vi hoppas att träbordet vi skruvat ihop.. ska funka med fåtöljerna (två av dem iaf.. vi har bara räknat med att använda två vid matbordet och två som "sidomöbler" förutom när det kommer nån gäst kanske..)

Tror iaf att fåtöljerna var precis likadana i storlek osv.. som de två vi redan har på en annan uteplats (i en annan färg.. dem ena är väl 4 år och den andra 5 år gammal) 👍 det är bra.. svårt när de inte har dem som visningsmöbler.. (okej.. de fanns på två ställen i sverige.. inte direkt i närheten - köpte lite grisen i säcken.. men eftersom jag hade två äldre varianter av den.. så vågade jag)

Uppsatta gråa ryggkuddar och sittdynor till möbler, samt matchande korgar i en verkstad eller garage, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utesoffan tar semester inne i logen tillsvidare.. borde försöka få lite "skydd" där den ska stå ute.. innan vi tar ut den.. men jaja vi får se vad vi hittar på (soffa var inte ett planerat köp eg.. så ja.. inte helt genomtänkt hur den ska placeras just nu..)

BALKONG UPDATE:

Nu är spjälorna på plats.. allihopa.. :) jättefint.. nu saknas bara kryssen (vissa tycker vi skulle ha facken öppna, men tror inte det blir så.. vi har en röd tråd på de andra räckena och där är det kryss) och sedan dekoration kring stolparna!

Ska ha både "fötter" och "hatt" 😍

Nyt byggd altan med träräcke och trätrall, belägen intill ett hus med rödmålad fasad och vita fönster. I hörnet står ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så blev det med spjälorna..

Vitmålat staket på en veranda under konstruktion i ett rött hus, med spjälor på plats och kryssdetaljer som testas. Verktyg syns ovanpå och under verandan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här rekas det med kryss..

Glömde: Sista trallbrädan på golvet ska på plats också.. som ska rama in stolparna och golvet allmänt.. hm kallas det fris måntro? :)

(kjol och projekt dölja-saker-och-ting.. kanske blir ett projekt för nästa år.. beror på hur snäll/varm hösten är och hur mycket tid, ork o lust vi har.. det finns en del inneprojekt också.. plus alla pallkragarna och det andra uteplatsgolvet som ska förlängas o lagas)
 
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
BALKONG UPDATE:

Kryssen färdig-gjorda..

Nyligen målade träkryssdelar ligger på vita bockar i en trädgård med gräsmatta; byggmaterial och en stol syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nerplockade ... och målade/oljade på "sågytan".. nu ska de bara tillbaka upp i rätt fack hehe

Vit balkongräcke med korsdetaljer och trätrall på en solig dag, omgiven av trädkronor och blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit räckskapell från balkong med X-formade dekorationer, träd i bakgrunden och grönskande landskap, samt del av parasoll synligt ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitmålat balkongräcke med korsmönster, omgiven av gröna träd och marker i bakgrunden. Ett litet växthus syns i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har de hamnat i rätt fack.. de sitter ganska bra som det är.. men de ska skruvas fast också! Man vet aldrig när någon "puttar" på dem/lutar sig/trycker.. och kryssen ramlar ut.. kryssen i sig gör ju inget (bara plocka upp igen och sätta tillbaka) men man kan göra sig illa.. och det vill vi inte!

Vi ska ändå "fylla igen" några andra små hål och måla på.. så några skruvhål till gör inget..

Balkong med vit trägrind, ett uppsatt vitt parasoll i en sandfylld fot och ett rundat trädgårdsbord i trä med utsikt över en grönskande äng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår monterades parasollet upp också :D och "foten" fylldes med sand.. vilket var ett helt projekt i sig.. sanden var fuktig som vi köpt.. och var aningen kompakt och klistrad där den låg... dvs man fick skopa upp allt.. och försöka få ner det i hålet på foten.. och "skaka det rätt" (lättare i början...) tror inte de är helt fyllda.. men tillräckligt tungt just nu!
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
och "foten" fylldes med sand..
Vatten var inte ett alternativ?
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Vatten var inte ett alternativ?
Jo.. det var vad vi tänkte först.. men sen kom vi på vad som hänt med våra tunnor vi haft ute.. och glömt dem med vatten i (sprack.). och tänkte då att sand är nog bättre.. vet inte om det var fel tänkt eg (om nått är mer fördelaktigt än det andra?)

:)
 
Smyger in en bild till :D

Terrass med vita trästaket, rottingfåtöljer med kuddar, runt träbord och stor öppen parasoll, omgiven av grönskande träd och landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 12 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jo.. det var vad vi tänkte först.. men sen kom vi på vad som hänt med våra tunnor vi haft ute.. och glömt dem med vatten i (sprack.). och tänkte då att sand är nog bättre.. vet inte om det var fel tänkt eg (om nått är mer fördelaktigt än det andra?)

:)
Egentligen är det väl ingen skillnad vilket du använder, men om du har behov att ibland flytta parasollet (eller ta in det inför vintern) är det behändigt att bara tappa ur vattnet. Men, som du nämner, man skall ju komma ihåg att göra det...🙄
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
richardtenggren
Fyll det med sprit! 🍹
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.