richardtenggren richardtenggren skrev:
Känns lämpligt med EPS, du lär ju behöva nästan ~9 m3, sen flytspackel ovanpå detta.
Jag hittar dock inga priser på pumpade eps, men med säck blir det kanske runt 50 kkr(vilket bör vara högt räknat med tanke på säckpris?), sen flytspackling utöver det då.

Då skulle du ju få lite isolerat också :)

Bara betong skulle väl hamna runt 25-30 kkr?
Jag funderade lite på isolering eller ej också.. men kom inte fram till nått haha.

Det är nämligen ute i logen det handlar om, inte inne i vårt hus.. (är stensockel, bristfälliga träväggar med plåt på och betonggolv idag - ingen isolering varken vägg, tak eller golv) - vi har tänkt ha lite "pub" och middagsbord därute.. än så länge ingen större plan för värme (mer än ev en kamin för att kunna hålla plus de allra kallaste dagarna på vintern)

Vi har byggt upp med träreglar/golvspån innanför dörren och ett par m utåt idag... och funderade lite på om vi skulle fortsätta med det.. eller om det var mer värt att pumpa in betong o fylla upp med .. 🤔

Men som sagt.. hade lite dålig koll på vad betong kostade (med betongbil/pump) idag ..
 
richardtenggren
Ska ni inte ha varmt är kanske EPS onödigt då jag gissar att flytspacklet äter upp eventuell vinst med EPS mot betong. Men du får nog ringa runt och fråga efter eller hoppas på svar från någon insatt här :)

En sak är säker, flytspackel är rätt dyrt 🤓
Vi har säkert spacklat närmare 125 m2 av proffs och en mindre del själva😂
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ska ni inte ha varmt är kanske EPS onödigt då jag gissar att flytspacklet äter upp eventuell vinst med EPS mot betong. Men du får nog ringa runt och fråga efter eller hoppas på svar från någon insatt här :)

En sak är säker, flytspackel är rätt dyrt 🤓
Vi har säkert spacklat närmare 125 m2 av proffs och en mindre del själva😂
Måste man flytspackla? (Har för mig att man kan slipa betong? Eller är det flytspackel man slipar?)
 
richardtenggren
Snigla Snigla skrev:
Måste man flytspackla? (Har för mig att man kan slipa betong? Eller är det flytspackel man slipar?)
Nej, men EPS behöver det :)
Man kan ju ha slipad betong, men kräver mycket armering för att undvika sprickor som jag förstått :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
14 cm är onödigt tjockt, lägg några till cm makadam eller en 5a isolering och gjut ca 9-10cm betong istället.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
F fribygg skrev:
14 cm är onödigt tjockt, lägg några till cm makadam eller en 5a isolering och gjut ca 9-10cm betong istället.
Jo det är lite tjockt.. men samtidigt kändes det ju som "minst jobb".. OM man ändå hade pumpbil här så att säga. Om man skulle ha makadam, ska det forslas till gården.. och köras med skottkärror in.. och skyfflas ut.

Nån slags isolerskiva kan ju vara lättare att ha o göra med isf!

Hur tjockt lager betong behöver man för att det ska hm "hålla bra" ?
 
richardtenggren
F fribygg skrev:
14 cm är onödigt tjockt, lägg några till cm makadam eller en 5a isolering och gjut ca 9-10cm betong istället.
Ja beroende på vad hon ska ha kanske man kan lägga en 70 mm cellplast bara som utfyllnad?
Man vill väl ha ca 30 mm betong ovanför armeringen vilket borde bli lagom med 70 mm betong?

Har för mig jag sett att man använder lecakulor som utfyllnad också?
 
Blaha.. bara kände för att gnälla lite!

Det är jättevackert ute.. (bra klagomål?).. det gnistrar i snön och solen skiner..

MEN.. det kostar på att ha ett oisolerat lerstenshus i kalla.. skåne just nu!

Käkade lite frukost i vardagsrummet idag (det är öppet till nock där, så det är "värsta" kylhålet inomhus..) och när jag satte mig.. var det enligt termometern 15 grader.. sen när solen varit framme en stund (och jag började tro att första termometern var trasig.. så jag hämtade en till) visade den.

Digital termometer visar inomhustemperatur 21.8 °C och utomhustemperatur 5.6 °C mot bakgrund av hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök sovrum och passagerum.. är ungefär 1,5 grad varmare.. så det är lite mer normalt iaf (brukar vara ca 1 grad till överallt iaf..)

Men det är långt ifrån den temp mina leder behöver för att fungera hyggligt..

Det är en fascinerande skillnad på hur mycket vårt hus "drar" när det blir kallt.. och hur mycket det skiljer på varje grad kallare ute!

Tror jag har förstått varför tidigare ägare hade en l/l-värmepump även inne.. trots jordvärme.. jag tror den var där för att hjälpa till främst vid kallare temp.. få upp den sista graden på en rimligt sätt!

Senaste dagarna har gården förbrukat 200 kwh/dygnet.. :surprised: (den dyraste dagen .. en dag.. kostade oss 800 kr typ :surprised: )

Det tillhör inte det normala här heller (även om vi har hög förbrukning)!

Sedan vi skaffade Tibber har vi ju kunnat se lite mer om vår förbrukning och också kunnat jämföra oss med andra! Tills förra månaden hade vi lägra förbrukning än "standardhuset" .. (kors i taket).. och så blev det några minusgrader till.. och swooooch.. flög vi om dem och hamnade xx procent högre igen (dvs avsevärt dyrare än standardhuset)

---
Apropå förbrukning.. kan jag gladeligen annonsera högt o ljudligt att vår årliga förbrukning sjunkit med mer än 10 000 kwh senaste året 👍🔥 utan att vi eg gjort något.. mer än bytt ut en l/l pump och satt dit en ny l/l på ett ställe.. (sistnämnda värmdes upp till 10-12 grader via el-element innan på vintern). Vi har också (sensommaren..) bytt ut diskmaskin o kylskåp.. (men bägge dessa var bytta efter vi flyttat in också.. så de var också av det lite energisparande modeller)
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Förra året (2023) var vårt första hela år hos Tibber.. så nu börjar man kunna jämföra lite och se lite..

Detta blev vårt förra års förbrukning:

Tidslinje för 2022 till 2024, energiförbrukning på 23 768 kWh, kostnad 28 022 SEK för 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Pengarna i sig är "inte viktiga".. utan det jag "jagar" är mina kWh)

De flesta har nog sett mina inlägg om vår elförbrukning i andra trådar.. oavsett om de varit bra eller dåliga inlägg haha. Men ni vet då också att vår årliga förbrukningen var för ett par år sedan ca 36 000-39 000 kWh per år!

Är det någon som ser på min lilla bild däruppe *pekar*.. vad förra årets förbrukning blev.. 😳

För er som inte ser.. jag hjälper er :)

23 768 kWh

Och det är så stor skillnad att nu jagar jag varför det är så stor skillnad.. (det är eg fortfarande eltjuven jag letar efter.. antagligen) - även om jag är mycket glad och nöjd över förbrukningen!

Från 39 000 kWh -> 24000 kWh är ett rejält skutt = 15 000 kWh mindre (på 1,5 år ungefär).

Har funderat på vad som hänt 🤔 de senaste 2 åren..

Jo numero 1 är att vårt elavtal gick ut.. och elen blev dyr (till och från). Så beteendet ändrades lite.. MEN det var framförallt mest ekonomiskt, att man nyttjade de tiderna som hade lågt elpris! Det hade inget att göra med kWh egentligen.

Men visst, fortfarande lite beteende.. man duschade inte lika ofta eller lika länge (dvs varmvattnet behövdes inte värmas upp lika ofta/mycket).. lampor, tv, datorer/teknik, stereo osv de brydde vi oss inte om.

2. Vi sänkte temperaturen 1 (hmm 1,5?) grad inne i vårt hus ..på pannan (jordvärme)..
3. Min far avled och hans hushållsel försvann då praktiskt taget (har wifi-styrd belysning på där, samt nån tv på stand-by). Han var inte mycket för att laga mat direkt, men han duschade ju ett par gånger i veckan och jag hade ju mina misstankar om den där elpatronen i källaren.. som värmde hans varmvatten (tillsammans med solpaneler). Lgh är 15 grader varm (han hade en l/l innan, men den gick sönder så den är utbytt). Värmen brukar vara avstängd halva året.. (han hade 20 grader inne ungefär innan)
4. Vi satte in en l/l-värmepump i lgh 2.. som tidigare värmdes upp via 12-14 el-element (underhållsvärme 10-12 grader). Nu värms alla 120 m2 upp med pumpen och håller 14-15 grader (underhållsvärme). HÄR har vi nog gjort en bra investering.. även om pumpen inte är på året runt här heller.
5. Golvvärmen har alltid varit nedskruvad.. så vi haft ständigt utsug/ventilation i badrummet och ville inte elda för kråkorna (den har stått på 17 grader tror jag - men har nu stängt av fläkten och höjt en grad på golvvärmen.. men det har hänt senaste veckan då jag försöker få bättre temp i både badrum o hall nu när det är kallt).

Det är de sakerna som man kan sätta fingret på.. som hänt här!

I somras gick diskmaskinen sönder och byttes ut.. och i samma veva tog vi och bytte ut kylskåpet vi irriterat oss på. Men bägge dessa är utbytta innan av oss (sedan vi flyttade in) och var således "energisnåla" varianter redan innan (även om de säkert är snäppet bättre nu)

I övrigt har vi nog inte gjort något alls.. laddat lite mer batterier (verktyg) men använt lite mindre maskiner.. sånt som känns försumbart.

Vi har inte lagat något, eller stängt av något (så vitt vi vet!)

Vi upptäckte tom att elementet i garaget faktiskt stod på sedan förra året (står mest för att hålla plusgrader åt frysarna - så den sköter sig ju själv.. men vi hade glömt dragit ur det över sommaren).

Skumt och fascinerande..
(de har heller inte bytt elmätare, gjort elarbeten eller liknande här på ett tag)
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Förra året (2023) var vårt första hela år hos Tibber.. så nu börjar man kunna jämföra lite och se lite..

Detta blev vårt förra års förbrukning:

[bild]

(Pengarna i sig är "inte viktiga".. utan det jag "jagar" är mina kWh)

De flesta har nog sett mina inlägg om vår elförbrukning i andra trådar.. oavsett om de varit bra eller dåliga inlägg haha. Men ni vet då också att vår årliga förbrukningen var för ett par år sedan ca 36 000-39 000 kWh per år!

Är det någon som ser på min lilla bild däruppe *pekar*.. vad förra årets förbrukning blev.. 😳

För er som inte ser.. jag hjälper er :)

23 768 kWh

Och det är så stor skillnad att nu jagar jag varför det är så stor skillnad.. (det är eg fortfarande eltjuven jag letar efter.. antagligen) - även om jag är mycket glad och nöjd över förbrukningen!

Från 39 000 kWh -> 24000 kWh är ett rejält skutt = 15 000 kWh mindre (på 1,5 år ungefär).

Har funderat på vad som hänt 🤔 de senaste 2 åren..

Jo numero 1 är att vårt elavtal gick ut.. och elen blev dyr (till och från). Så beteendet ändrades lite.. MEN det var framförallt mest ekonomiskt, att man nyttjade de tiderna som hade lågt elpris! Det hade inget att göra med kWh egentligen.

Men visst, fortfarande lite beteende.. man duschade inte lika ofta eller lika länge (dvs varmvattnet behövdes inte värmas upp lika ofta/mycket).. lampor, tv, datorer/teknik, stereo osv de brydde vi oss inte om.

2. Vi sänkte temperaturen 1 (hmm 1,5?) grad inne i vårt hus ..på pannan (jordvärme)..
3. Min far avled och hans hushållsel försvann då praktiskt taget (har wifi-styrd belysning på där, samt nån tv på stand-by). Han var inte mycket för att laga mat direkt, men han duschade ju ett par gånger i veckan och jag hade ju mina misstankar om den där elpatronen i källaren.. som värmde hans varmvatten (tillsammans med solpaneler). Lgh är 15 grader varm (han hade en l/l innan, men den gick sönder så den är utbytt). Värmen brukar vara avstängd halva året.. (han hade 20 grader inne ungefär innan)
4. Vi satte in en l/l-värmepump i lgh 2.. som tidigare värmdes upp via 12-14 el-element (underhållsvärme 10-12 grader). Nu värms alla 120 m2 upp med pumpen och håller 14-15 grader (underhållsvärme). HÄR har vi nog gjort en bra investering.. även om pumpen inte är på året runt här heller.
5. Golvvärmen har alltid varit nedskruvad.. så vi haft ständigt utsug/ventilation i badrummet och ville inte elda för kråkorna (den har stått på 17 grader tror jag - men har nu stängt av fläkten och höjt en grad på golvvärmen.. men det har hänt senaste veckan då jag försöker få bättre temp i både badrum o hall nu när det är kallt).

Det är de sakerna som man kan sätta fingret på.. som hänt här!

I somras gick diskmaskinen sönder och byttes ut.. och i samma veva tog vi och bytte ut kylskåpet vi irriterat oss på. Men bägge dessa är utbytta innan av oss (sedan vi flyttade in) och var således "energisnåla" varianter redan innan (även om de säkert är snäppet bättre nu)

I övrigt har vi nog inte gjort något alls.. laddat lite mer batterier (verktyg) men använt lite mindre maskiner.. sånt som känns försumbart.

Vi har inte lagat något, eller stängt av något (så vitt vi vet!)

Vi upptäckte tom att elementet i garaget faktiskt stod på sedan förra året (står mest för att hålla plusgrader åt frysarna - så den sköter sig ju själv.. men vi hade glömt dragit ur det över sommaren).

Skumt och fascinerande..
(de har heller inte bytt elmätare, gjort elarbeten eller liknande här på ett tag)
Bra jobbat! Jag tycker inte det låter så skumt alls, du listar ett antal saker som påverkar elförbrukningen positivt. En sak till som kan vara bra att ha till hands när man jämför förbrukning år för år är lokal medeltemp under de månader som värmen är igång och här misstänker jag att hösten -23 var kallare än -22 även i skåne, så egentligen kanske din möjliga besparing är ännu lite större 🙂
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Bra jobbat! Jag tycker inte det låter så skumt alls, du listar ett antal saker som påverkar elförbrukningen positivt. En sak till som kan vara bra att ha till hands när man jämför förbrukning år för år är lokal medeltemp under de månader som värmen är igång och här misstänker jag att hösten -23 var kallare än -22 även i skåne, så egentligen kanske din möjliga besparing är ännu lite större 🙂
En stor skillnad (större än vi trodde) är nog l/l-pumpen i den större lgh .. som vi tidigare värmde upp med elelement.. även om det bara var "underhållsvärme".. det drog nog mer än man tänkte "när man bara skulle ha 10 grader".

Angende temperaturen förra året vet jag inte riktigt.. jag vet att september hade en värmebölja som hette duga (25 plus helt plötsligt) och jag antar att det var därför den månaden blev våran näst billigaste (i kWh) under 2023 :) och jag minns att vi hade en mild vinter (tack och lov, för det var ju då det var så dyr el).. MEN så fick vi snö ganska tidigt och lite svalare än normalt.. så antagligen jämnade de där "höst o vintermånaderna" på slutet ut sig.

Oavsett hade jag varit supernöjd med 30 000 kWh som årsförbrukning! Det var vad jag tyckte var "normalt" för en gård (som denna) när vi flyttade hit.. (vid 33-34 började jag leta eltjuvar..! För även om det skulle kunna vara ok.. så kändes det som om alla kWh bara ökade.. utan nått skäl.. vilket kändes fel!)

Kan ju bara jämföra med våra tidigare hus.. 26000 kWh i sundsvall (el-värme plus l/l) och första i skåne.. 40 000 kWh (!!!!!!!) när vi flyttade in med en gammal 70-talspanna (elpatron..och olja som inte användes).. det korrigerades snabbt med bergvärme 18-20 000 kWh. Så 30 kändes rimligt på en hel gård, med flera boenden.

Jag valde wifi-styrda l/l pumpar på bägge lgh .. och det ärväldigt skönt.. man får se både inomhus temp, utomhustemperaturen.. och förbrukningen för dagen 👍 så man ser skillnaden när man ändrar från underhållsvärmen till "vanlig rumstemperatur".. eller när det är normalkallt vs för kallt hehe.. oavsett vad siffrorna säger.. så vet jag iaf art är det kallt.. drar de 20 kWh per dygn bara på underhållsvärme 14 grader (bägge pumparna).. då kan man ju förvänta sig det på "räkningen" också..

Man har fått ökad förståelse för allt..
 
Principiellt så är det endast uppvärmning som drar några effekter att tala om, tom nu när elen är oacceptabelt dyr.

VV kan för familj med många barn/ungdomar, inkl föräldrar, som duschar/badar mkt och länge ha en viss betydelse också, men bara om uppvämningen är låg, typ <10000kWh/år.

Vi är två vuxna och använder VV < 1200 kWh/år. Ok, det är lågt, mer i linje med 1 persons hushåll, men ändå. Dessutom förändras inte VV-förbrukning nämnvärt från ett år till ett annat om inte förutsättningarna ändras. Såsom fler eller färre personer som ingår i hushållet.

Vad det kostar i form av kWh eller kr att värma upp en lokal beror på var i landet den ligger, isoleringstjocklek och ventilation. Platsen i landet är densamma om man jmfr samma lokal år från år så den kan bortses från vid förändringar över tid, men temperaturen behöver normalårskorrigeras.
Inomhustemperaturen påverkar mkt också.

Bor själv i en gammal Skånegård så en del generella likheter finns.
Bortsett från genomsnittstemperaturen så har även vinden en mkt stor betydelse. I vårt hus blir det kallare inne vid blåst och 0C än -15C och vindstilla, och som alla skåningar känner till så är 0C och blåst det normala på vintern.

Vårt hus drog tot ca 25000 kWh/år med direktverkande el. Ca 180 m2.
Efter byte till LLVP som iaf täcker ca 145 m2 sjönk förbrukningen till ca tot 21 000 kWh/år. Tror nog att minskningen hade varit lite större om vi inte hade passat på att öka temp ngn grad för komfortens skull.

I ett ekonomiutrymme finns en elradiator som håller ca 10C på ca 15 m2. Den drog 2023 knappt 500 kWh. Tidigare år har den dragit ca 1000 kWh, men då har den hållit 13-15C.
Dessa siffror har stor felmarginal, men ger ändå en fingervisning om vilken härad olika saker påverkar elförbrukningen (för gamla Skånegårdar).
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Principiellt så är det endast uppvärmning som drar några effekter att tala om, tom nu när elen är oacceptabelt dyr.

VV kan för familj med många barn/ungdomar, inkl föräldrar, som duschar/badar mkt och länge ha en viss betydelse också, men bara om uppvämningen är låg, typ <10000kWh/år.

Vi är två vuxna och använder VV < 1200 kWh/år. Ok, det är lågt, mer i linje med 1 persons hushåll, men ändå. Dessutom förändras inte VV-förbrukning nämnvärt från ett år till ett annat om inte förutsättningarna ändras. Såsom fler eller färre personer som ingår i hushållet.

Vad det kostar i form av kWh eller kr att värma upp en lokal beror på var i landet den ligger, isoleringstjocklek och ventilation. Platsen i landet är densamma om man jmfr samma lokal år från år så den kan bortses från vid förändringar över tid, men temperaturen behöver normalårskorrigeras.
Inomhustemperaturen påverkar mkt också.

Bor själv i en gammal Skånegård så en del generella likheter finns.
Bortsett från genomsnittstemperaturen så har även vinden en mkt stor betydelse. I vårt hus blir det kallare inne vid blåst och 0C än -15C och vindstilla, och som alla skåningar känner till så är 0C och blåst det normala på vintern.

Vårt hus drog tot ca 25000 kWh/år med direktverkande el. Ca 180 m2.
Efter byte till LLVP som iaf täcker ca 145 m2 sjönk förbrukningen till ca tot 21 000 kWh/år. Tror nog att minskningen hade varit lite större om vi inte hade passat på att öka temp ngn grad för komfortens skull.

I ett ekonomiutrymme finns en elradiator som håller ca 10C på ca 15 m2. Den drog 2023 knappt 500 kWh. Tidigare år har den dragit ca 1000 kWh, men då har den hållit 13-15C.
Dessa siffror har stor felmarginal, men ger ändå en fingervisning om vilken härad olika saker påverkar elförbrukningen (för gamla Skånegårdar).
Ja det blir dragit kring väggarna när det blåser.. och är mellan -5 och +5 typ (klassiskt skånevinter..) .. då är riktigt ruggigt inne! ÄVEN om inomhustemperaturen är samma som veckan innan när det var -10 och vindstilla...och man tyckte att det var "varmt och skönt". Irriterande o fascinerande på en gång..

Det satt som sagt en l/l-pump här i huset (mangårdsbyggnaden) när vi flyttade in.. vi trodde de haft den innan de satte in jordvärmen.. uteenheten såg tärd ut.. och när vi skulle putsa om den sidan av huset.. så rök den :surprised: .. det var nog ett kostsamt misstag på många vis.. (visste det inte då dock)

Vi tror numer att den faktiskt var ny.. tillsammans med jordvärmen.. och att den hjälpte till med värmefördelningen i huset, främst när det var kallt. Det är en jäkla skillnad på hur mycket jordvärmepumpen jobbar (drar i kwh) när minusgraderna ökar.. såg skillnader i år på 75-100 kWh per DAG... och ändå upplevde man att det var kallt inne. Hade man haft l/l-pumpen hade man kunnat fiffla till det lite så man upplevde en bekvämare värme inomhus.. till iaf samma kostnad.. (skulle säkert tom kunna tjäna in några korvören om man skruvade på pannan lite..)
 
Mästaren av att beställa "kul" saker på nätet.. har slagit till igen ;)

Jag lämnar flikar öppet på datorn/paddan kors och tvärs.. över saker jag funderar på att köpa.. (har flikar där som legat öppna ett par år..) medans jag funderar på om det är riktigt nödvändigt (eller om jag verkligen vill ha det) eller inte - nån.. eller ett par månader innan min födelsedag och julafton.. så kommer oftast några okynnesköp haha (då har man sparat ihop till sin egen julklapp/födelsedagspresent..) :D

Nu är den tiden inne.. denna fliken har varit öppen på datorn i några månader.. och nu kändes den "helt rätt".. så jag beställde..

BBQ-set / grillset / matlagninsset i gjutjärn!
Ett Dutch Oven-set för matlagning utomhus med gjutjärnsgrytor, stekpanna och grilltillbehör i en trälåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

La också till 6 st.. (och ett "putsmedel")

Stapel av svarta gjutjärnspannor på vit bakgrund. Robusta, köksredskap, traditionella, matlagning, hållbara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


😎

Det är bra och ha i min NÖDLÅDA om inte annat (japp, i'm a preppergirl..).. man kan laga mat både i krigstider, sjukdomstider, zombietider och när vi har strömlöst!

.. och man kan såklart använda det när man vill.. året om.. (om man nu har grejerna hemma). Fullkomligt nöjd med köpet och väntar spänt på att det ska komma..

Måste bara tala om att jag beställde dem igår kväll (hm, eller var det i lördags kväll? äh nu blev jag fundersam).. och småfaten och putsmedlet finns redan på utlämningstället att hämta nu (idag.. på morgonen...).. fortfarande.. förjäkla snabb levereras! ( amazon sverige).

Det stora/tunga paketet kommer lev i sista veckan i feb.
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Fick två svarta canvasdukar för ett par år sedan.. nu är de inte längre blanka 😊

Abstrakt konstverk med ordet "LOVE", blomformade mönster i rött och grönt, svart hjärta mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En abstrakt målning med ordet "LOVE" i svart, röda och gröna böljande former, och ett hjärta på svart canvas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Abstrakt målning med färgglada cirkelformer och ordet "PEACE" framträdande i svart mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Abstrakt målning, ordet "PEACE", färgstänk i neongul, röd, blå. Konstnärligt, ligger på bord inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Terapilladd!
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.