3 291 948 läst · 11 174 svar
3292k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 985 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 327 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 327 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bjuder på den här godbiten. Det är inte riktigt så rubbat som det ser ut men vackert är det inte.
Inkommande från höger, utgående till övriga byggnader. Avklippt på mitten och dosat i den rubinröda dosan (för att jag inte fick tag på faluröd sprayfärg). Vidare till en tillfällig central som används ibland till typ sånt här, därav att kabeln (N1XV) inte är anpassad i längd. Kablaget som går vidare in i huset dosat och matat via stickpropp. Det är två kablar eftersom det både är matningen och vidarematningen men vidarematningen är urkopplad inomhus i centralen där. Den är bara instucken i dosan för att det ska se bättre ut.
Vad är vitsen med hela eländet då? Hela innanmätet på huset där detta sitter ska rivas ut, inkl el. Nu görs huset enkelt strömlöst genom att koppla ur handsken och elen kan rivas. Dessutom får byggarna 3x16 A till sin byggväska. Övriga byggnader blir inte strömlösa under byggtiden.
EKKJ 4x6+6 är för övrigt rätt tråkig att brottas med i -5 grader.
Redigerat:
Det där ser typiskt ut som någon slags tillfällig byggström.
Jag har satt upp och sen tagit ner tiotals liknande snygga "installationer". Man lägger självklart minsta möjliga tid, bara så säkerheten är någorlunda tillgodosedd, sen räcker det.
edit:
Och medan jag skrev så editerade tommib, jag skrev när det fortfarande bara var en bild, inte en enda bokstav till förklaring.
Jag har satt upp och sen tagit ner tiotals liknande snygga "installationer". Man lägger självklart minsta möjliga tid, bara så säkerheten är någorlunda tillgodosedd, sen räcker det.
edit:
Och medan jag skrev så editerade tommib, jag skrev när det fortfarande bara var en bild, inte en enda bokstav till förklaring.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 327 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 327 inlägg
Säkert är det givetvis, allt annat vore oacceptabelt. Bättre nu än innan då man hade fuskat och plockat nolla från PE i vidarematningen för att man inte hade tänkt på att man behövde en nollplint eller att nolledaren skulle behövt vara 2 dm längre för att kunna skarvas på JFBs ingångssida. Liten grej men ändå onödig, sannolikt pga slarv.
Det enda som blir kvar när det är klart är röda dosan. Tills dess har jag förhoppningsvis fått tag på matt RAL3009 och inte blank RAL 3003
Edit: Ja, jag gör så när jag ska lägga upp en bild från telefonen men inte vill skriva på den
Edit 2: Ska kanske tillägga att kapslingen sitter på ca 2 m, men hålen som syns i underkant pluggades efter bilden ändå. Vill inte ha någon fågel som bygger bo därinne.
Det enda som blir kvar när det är klart är röda dosan. Tills dess har jag förhoppningsvis fått tag på matt RAL3009 och inte blank RAL 3003
Edit: Ja, jag gör så när jag ska lägga upp en bild från telefonen men inte vill skriva på den
Edit 2: Ska kanske tillägga att kapslingen sitter på ca 2 m, men hålen som syns i underkant pluggades efter bilden ändå. Vill inte ha någon fågel som bygger bo därinne.
Redigerat: