A Avemo skrev:
Så man kan sticka in en skruvmejsel och trä på muttrarna på så att man kan hålla dem centrerade när man skruvar in huven.
Så talar en erfaren man! 👍😂
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja precis, och sitter det glas ivägen, så brukar jag krossa det innan jag kör med mejseltricket.
En elektrikerisolerad 3,5 mm flat brukar jag använda, man måste ju tänka på säkerheten! ;)
5 st M8 blir lagom.


edit:
Jag borde lagt till några smilyes så det framgår att det är ironi
😁😉😉😉😉😉
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Äh, va tusan. Man tar väl en redig spik för att rada upp muttrarna, på med gummistövlarna bara så borde man väl klara sig från en stöt 🙃
 
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte att hålla andan med 🙂
 
  • Haha
  • Gilla
MrJozk och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja precis, och sitter det glas ivägen, så brukar jag krossa det innan jag kör med mejseltricket.
En elektrikerisolerad 3,5 mm flat brukar jag använda, man måste ju tänka på säkerheten! ;)
5 st M8 blir lagom.


edit:
Jag borde lagt till några smilyes så det framgår att det är ironi
😁😉😉😉😉😉
Ja, vi fattar att du var ironisk; Det är klart att du aldrig skulle kosta på dig en isolerad skruvmejsel när en vanlig duger.
 
  • Haha
  • Gilla
Dede77 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja precis, och sitter det glas ivägen, så brukar jag krossa det innan jag kör med mejseltricket.
Dagens ungdom... Sprida glassplitter överallt och inte städa upp efter sig. Vet du inte att man bara sprätter bort låsringen med mejseln lite snabbt så ramlar glaset ut helt? ;)

Nej, allvarligt talat så var det faktiskt så vi gjorde på SAAB på 80-talet. Vi sprätte alla glas på säkringshuvarna så det skulle gå snabbare och bättre att mäta om den var hel. Detta var innan huvarna blev med separat mäthål, eller, de fanns iaf inte det på våra.

Och ja, centralerna stod "oåtkomliga."

Vi hade dessutom några svarvade säkringar i mässing för "svåra" fall. Men vår rutin när den användes var att en elektriker var tvungen att övervaka anläggningen på plats hela tiden den användes. Så vi hade incitament att laga felet isft för att fuska. Ibland, när det skulle tagit för lång tid, så fick man dock skjuta på reparationen tills produktionen hade stoppat för dagen.
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Inte starkström, men fotocellen som kabeln är kopplad till fungerade inte, fotocellsförstärkaren bränd.
[bild]
Den där kopplingen med Wago ser man titt som tätt nuförtiden. Det är som att många inte tänker att kabelinföringarna är förbundna, utan misstar den för en LK (ubåt).
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, allvarligt talat så var det faktiskt så vi gjorde på SAAB på 80-talet. Vi sprätte alla glas på säkringshuvarna så det skulle gå snabbare och bättre att mäta om den var hel. Detta var innan huvarna blev med separat mäthål, eller, de fanns iaf inte det på våra.
Känner igen det där från ett stålverk i slutet på 60-talet. "Om ni plockat bort glaset, så sätt inte tillbaka det" sade chefen.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Påminner om vikten av att inte lämna hälften av kardelerna utanför.
Närbild av en elektrisk koppling där kardelerna är felaktigt anslutna, med några utanför anslutningsboxen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.