tommib tommib skrev:
Ja, jag gör så när jag ska lägga upp en bild från telefonen men inte vill skriva på den
Inte för att det spelar någon större roll, men du kan ladda upp bilden från telefonen, klistra in den i ett svar, stänga svaret och sen öppna det på datorn och då ha bilden där.

• Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Den här vackra Jugend-lampan köpte min son och hans flickvän på ett PMU nyligen, glad att den enligt skylten är testad så att jag kan känna mig lugn för deras säkerhet...

Närbild av den elektriska ledningen och etiketten "Testad" på en Jugend-lampa köpt second hand på PMU.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av elektriska komponenter och kablar på baksidan av en Jugend-lampa köpt på PMU.
Skapa konto

Närbild av undersidan på en Jugend-lampa med synliga elkablar och en etikett som visar att den är testad, på ett bord.
Skapa konto

• Wow
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 11 till
  • Laddar…
Hur f-n är jorderiet kopplat?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lampan nog avsedd att kopplas till kronomkopplare, välja 2 eller 3 lampor och är inte jordad.
sladdstump med jordledare använd som tändtråd.

/Höghus

Fotografen Fotografen skrev:
Hur f-n är jorderiet kopplat?
Den lär vara kopplad tsm med N i stickpropp, frågan är vad N är kopplad till

Höghus Höghus skrev:
Lampan nog avsedd att kopplas till kronomkopplare, välja 2 eller 3 lampor och är inte jordad.
sladdstump med jordledare använd som tändtråd.

/Höghus
Sitter fel typ av kontakt för det, ska vara sån med 3 pinnar

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det går att få den att lysa (utom en lampa som sitter mellan noll & jord) om den sitter i jordad takkontakt och ingen JFB och fas är på "rätt" pinne (bruna sladdarna i mitten på sockerbiten) 🤔

Jo, men ska det där fungera så krävs ett felkopplat uttag.

Kontakten har haft 3 stift men jordstiftet är borttaget, hade tyvärr inte tid att kolla närmare men ett strikt förbud från mig att använda den. Blir väl jag som ska få ordning på den då det är en väldigt vacker lampa, tillika blytung i vad det verkar tjock koppar och en jättelik glaskupa.
Kreativ koppling är bara förnamnet, undrar också var den duktige elkunnige personen på PMU som testat den ligger på för avdelning, kanske behöver en After Eight.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Nej, i ett jordat uttag (utan JFB) lyser antingen en eller fyra lampor beroende på var fas ligger.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Men den är ju testad😂 Den är sannolikt inte korrekt kopplad i lampkontakt

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Kontakten har haft 3 stift men jordstiftet är borttaget,
Jord på en sådan kontakt är inget stift utan ett hål, jorden i taket är ett stift.
Vit stickkontakt med två stift och ett hål för jordning, 6A 250V märkning.
Skapa konto

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej, i ett jordat uttag (utan JFB) lyser antingen en eller fyra lampor beroende på var fas ligger.
Mja, ska krontändningen fungera...

D Dilato skrev:
Jord på en sådan kontakt är inget stift utan ett hål, jorden i taket är ett stift.
[bild]
Det har du förstås rätt, tänkte inte på det...
Men jag får inte in i skallen hur den funkar, om den funkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.