3 300 914 läst · 11 222 svar
3301k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Jag tror inte på någon som bara påstår något hipp som happ utan att kunna visa på en relevant källa.D Daniel 109 skrev:
Om det finns en regel borde det väl stå i SS 436 40 00 och jag hittar inget om det där (men jag kanske letat dåligt) och det verkar som att den är hemlig för jag har aldrig hört talas om den eller sett den.
I Elinstallationsreglerna står det att man ska följa tillverkarens anvisningar.D Dilato skrev:Jag tror inte på någon som bara påstår något hipp som happ utan att kunna visa på en relevant källa.
Om det finns en regel borde det väl stå i SS 436 40 00 och jag hittar inget om det där (men jag kanske letat dåligt) och det verkar som att den är hemlig för jag har aldrig hört talas om den eller sett den.
Hur en produkt ska konstrueras framgår av produktstandarder.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 493 inlägg
Jag har en näve jordade lamputtag från schneider och de hade alla anvisning på var fas resp nolla skulle vara.
Vill dra till minnes att även de märkeslösa lamputtagen (utan krok) hade en anvisning.
Vill dra till minnes att även de märkeslösa lamputtagen (utan krok) hade en anvisning.
Ok, jag ger mig, Daniel har säkert rätt.
Detverkar vara SS 428 08 34 utgåva 3 (inkl. tillägg T1 2018), SS 428 08 31 utgåva 4 eller SS-EN 50 075 utgåva 1 som gäller.
Så där står det antar jag vilken pinne som är fas och vilken som är nolla i en takkontakt ?
Av vilken anledning är det relevant för en lampa tro?
Hur får en vanlig dödlig reda på den informationen (så man kan koppla stickkontakten på lampan rätt) utan att köpa standard för flera tusen?
Detverkar vara SS 428 08 34 utgåva 3 (inkl. tillägg T1 2018), SS 428 08 31 utgåva 4 eller SS-EN 50 075 utgåva 1 som gäller.
Så där står det antar jag vilken pinne som är fas och vilken som är nolla i en takkontakt ?
Av vilken anledning är det relevant för en lampa tro?
Hur får en vanlig dödlig reda på den informationen (så man kan koppla stickkontakten på lampan rätt) utan att köpa standard för flera tusen?
Jag gick ner i källaren och rotade fram en kontakt och en kabel och kollade det.Demmpa skrev:
Gissa vad?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakten hade en markering N
Logga in
Skapa konto
Som jag mätte med en Ikea koppla kabel
Logga in
Skapa konto
Och tro det eller ej, men N i kontakten är brun på koppla.
Ignorera mätvärdet, batteriet är slut i mätaren.
Fantastiskt standard 😄😄
Ikea koppla är väl sålt i miljontals exemplar.Demmpa skrev:
Ingen har upptäckt detta förrän nu?
Eller är det för att det inte har någon betydelse ..
https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-lamppropp-med-kabel-jordad-vit-60057710/
Tillägg: jag har den jordade koppla, där borde det väl vara extra viktigt att det är rätt kopplat?
Redigerat:
Tanken är att fasen ska hamna i bottenkontakten i lamphållaren och nollan på själva gängan. Det för att minska risken för elchock när man skruvar i lampan eller kommer för nära en tom sockel med fingrarna.D Dilato skrev:
Om Edisonsockeln uppfunnits idag hade den fått säljförbud omgående...
På nya lamphållare finns ingen anslutning på sockelns gänga. Båda polerna är i botten, så de är säkrare än de äldre.