3 346 707 läst · 11 254 svar
3347k läst
11,3k svar
Värsta elkopplingen?
Det är ju inget problem i strömbrytaren, ingen kommer att tro att det där är en skyddsjord det är helt uppenbart en tändtråd.
Om det är ett reelt problem beror på hur det ser ut i andra änden.
Som sagt, en krympslang på som byter färgen hade varit bra.
Om det är ett reelt problem beror på hur det ser ut i andra änden.
Som sagt, en krympslang på som byter färgen hade varit bra.
Om man nu får föreslå lösningar i den här tråden, kan jag tipsa om att man kan dra ur en ledare i Nexans EQLQ light och dra in en av lämpligare färg. Kanske går det med andra kabelfabrikat också, det vet jag inte.
Det fungerar väl på typ max 20cm lång kabel, väldigt omständigt göra det på flera meter lång kabel genom böjar och svängar😂mattiasp skrev:
Draka EQLQ Tube pure är också en sån där kabel som mest är ett rör med EK-ledare i.
Dessa kablar går mycket lätt att skala upp långa längder (och därför älskar jag dessa vid installationer som slutar i apparatskåp och ledarna ska ofta skalas fram minst 50 cm).
Det går nog ganska lätt att byta en part i kabeln, åtminstone innan man börjat böja den.
Dessa kablar går mycket lätt att skala upp långa längder (och därför älskar jag dessa vid installationer som slutar i apparatskåp och ledarna ska ofta skalas fram minst 50 cm).
Det går nog ganska lätt att byta en part i kabeln, åtminstone innan man börjat böja den.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 217 inlägg
EXLQ funkar fint att byta ledare i också, åtminstone dryga metern. Det räddade mig en gång när jag behövde fas och fyra tändtrådar.
Det ska kanske nämnas att det idag finns en del kablar där sånt här är möjligt, men även kablar där det är stört omöjligt.Mikael_L skrev:
Draka EQLQ Tube pure är också en sån där kabel som mest är ett rör med EK-ledare i.
Den jag nämnde här, Draka EQLQ Tube Pure har ledare som är väldigt lösa i "röret" som är utgör kabelmantel.
Men systerkabeln Draka EQLQ Filled har kabelutfyllnad, och den går det absolut knappt att dra ut en ledare ur, om det är mer än ett par dm.
Så det är helt enkelt ett designval som kabeltillverkarna har gjort, och t.ex. Draka har båda varianterna i sortimentet.
Varför?
Jag den med kabelutfyllnad är det självklara valet om man ska klamra snyggt i t.ex. ett hem, då det går att få hyggligt snygga böjar, Tube blir det bara ett veck på om man inte är otroligt noggrann och säker på handen.
Tube är inte heller godkänd i EX-miljöer, då gaser passerar längs genom kabeln, där måste Filled användas.
Men å andra sidan, installationer där man vill skala upp kabeln en lång sträcka så är Tube perfekt, dvs passar mig perfekt när jag gör en installation som ska sluta i ett apparatskåp.