På mitt jobb går jag igenom och dokumenterar allt som inte står rätt till med elen. Den tidigare ledningen (Grundaren) är milt sagt utkastad och hans kumpaner inte längre välkomna på området. Mycket av elen har utförts av "hemma fixare" med en behörig elektriker som av fysiska skäl inte är kapabel att inspektera om allt är som det skall och som dessutom inte är uppdaterad på ändringar sedan 80-talet och som inte verkar ha brytt sig heller.

Utgående kablar ur Huvudströmbrytaren i en av centralerna.
Elkablar anslutna till huvudströmbrytare i en elcentral med delvis exponerade koppartrådar och närbild på äldre installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad gör man inte när det drar in på kontoret via uttagen, jo, man fyller dem med fog skum...
Eluttag med skumisolering och bristfällig installation i en träpanel, visar tecken på felaktigt utfört elektriskt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inkopplat ovanför en bar, undrar varför just det uttaget förstörde det man kopplade in.
Öppen kopplingsdosa med oskyddade elledningar i flera färger, monterad på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
GK100 och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Lite fredags skoj från Facebook.
Postat av en Anonym person som hävdar att det är en pågående renovering med eldragning av en svensk elektriker o Stockholm.

[bild]
[bild]

Frågan var om installationen var okay?
Får man göra så?
Ja som några varit inne på, inget egentligt fel.
Bara kolla om kabeltillverkaren har angivit "under puts" som tillåtet monteringssätt, vilket de allra flesta "vita kablar" är.

Sen blir det såklart inte möjligt att byta/dra om, utan att förstöra ytskikt, men det är en helt separat fråga, som kanske inte är speciellt tung eller viktig här.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja som några varit inne på, inget egentligt fel.
Bara kolla om kabeltillverkaren har angivit "under puts" som tillåtet monteringssätt, vilket de allra flesta "vita kablar" är.

Sen blir det såklart inte möjligt att byta/dra om, utan att förstöra ytskikt, men det är en helt separat fråga, som kanske inte är speciellt tung eller viktig här.
Mina tankar går lite som så här…
Vi vet inte hur många grupper man dragit fram här men det förefaller vara många kablar som ”går förbi”.
Vi vet inte hur tjock väggen är men om den är tunn så kan det nog kännas skönt att inte riskera bila av väggen horisontellt. 😳
Med tanke på möjlig ålder och färg kan det vara ett lättbetongsliknande material men från tidevarv långt före lättbetongens tid som är baserat på porös slagg som var en billig råvara.

Så under omständigheterna kan detta vara ett bra alternativ till utanpåliggande el.
Sen hade nog en skicklig elektriker som gillar utanpåliggande installation inte behövt dra så mycket kabel och inte kors och tvärs.

På första bilden hade det väl varit lämpligt med en kopplingsdosa innan man drar ner kablar till strömbrytarna.

På andra bilden blir jag väl lite fundersam över kabelplaceringen mitt på vägg, lite diagonalt och den övre borde gått närmre taket. Åtminstone min fru kan spika, borra och sätta tavlor och andra väggprydnader ganska högt ibland.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.