Hittade den här fina adaptern när jag vandrade omkring lite hos morfar :rolleyes:


Den sitter för övrigt i ett jordat uttag utomhus, JFB finns ej :crysmile:
 
  • Termometer visar under noll grader, röd trädörr, vit flagnande målarfärg, person håller ringklocka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en demonterad europlugg och kontakt framför en träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
  • Wow
pacman42 och 6 till
  • Laddar…
Vi lite äldre lider inte av den moderna trygghetsnakomanin som nästan alla i dom yngre åldrarna drabbats av.;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anonymiserad 358496 och 6 till
  • Laddar…
Uppenbarligen inte småtjejerna i stallet heller iofs…
 
Mikael_L
En adapter som fixar designmissen som gör att man inte kan använda alla elprylar överallt var man tvungen att ha, framförallt förr i tiden.

Själv har jag minst en som har tappats bort i någon gömma.

Då jag senaste året varit med och tagit hand om två olika dödsbon så poppar dom fram, bilden här är från den sista rensningen, där jag hittade tre st, denna var mest avancerad.
Dom rensades bort så det inte hamnade hos Erikshjälpen.
Vit fyrfaldig eluttagsgren med sladd och Europlugg på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
optimum och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En adapter som fixar designmissen som gör att man inte kan använda alla elprylar överallt var man tvungen att ha, framförallt förr i tiden.

Själv har jag minst en som har tappats bort i någon gömma.

Då jag senaste året varit med och tagit hand om två olika dödsbon så poppar dom fram, bilden här är från den sista rensningen, där jag hittade tre st, denna var mest avancerad.
Dom rensades bort så det inte hamnade hos Erikshjälpen.
[bild]
Jag har många gånger velat ha en som har en platt eurokontakt i ena änden och ett uttag med flera platta eurokontakter på andra sidan. Har funderat på att bygga en sån själv. Är det att Eurokontakterna är specade med tunnare kablar som gör att sådana inte finns att köpa i handeln?

assetstream.aspx
assetstream.aspx
 
En europlugg tål bara 2,5 A, så ett grenuttag blir per definition för mycket.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
En europlugg tål bara 2,5 A, så ett grenuttag blir per definition för mycket.
Japp, det är anledningen till att det saknas 1st euro -> flera st euro.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, det är anledningen till att det saknas 1st euro -> flera st euro.
Skumt, då stiften ju är lika, måste vara en "specfråga" - borde gå att köpa en lös europlug och sätta på på samma kabel som på grenuttaget ovan utan någon fara?
 
tommib
Nej, lösa europluggar får inte säljas (men det gör de). Dubbelisolerade apparater ska vara försedda med helgjuten stickpropp som sitter fast eller så ska det vara intag modell C8 som matas med ett sladdställ med C7 kontakt (eller är det tvärt om, minns aldrig vilken som är hane och vilken som är hona).

Däremot finns det grendosor med flera eurouttag som är försedda med en CEE 7/17 stickpropp.

Stiften är inte lika på europluggar som på CEE 7/17 eller Schuko. Om du tittar noga så ser du att de böjer svagt inåt och är klenare, det är för att de ska passa i alla uttag trots att de har lite olika c/c-avstånd mellan hålen. Kontaktstiften trycks då in mot mitten på uttaget och får sämre kontakt än de grövre runda stiften på en normal stickpropp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Europlug
 
  • Gilla
Magnus E K och 5 till
  • Laddar…
Nu har väl inprincip allt gjutna kontakter, men varför skulle det vara ett krav?
 
tommib
För att du inte ska kunna montera det på en apparat som inte är dubbelisolerad.

Det enkla svaret är också att standarden helt enkelt kräver det.

Sen är det som vanligt så att fiffiga människor ser till att det finns pluggar för sånt här bruk ändå, även om det inte är tillåtet enligt standarden.
 
Det finns ju andra sätt än helgjutet för att förhindra att den går att öppna och montera på något annat. Men visst kan man skriva så i en standard om man vill. Men det blir ju inte ett krav i formell mening. Jag tycker att det låter som ett utta krav för att hindra folk att göra fel. Det finns ju gått om andra fel man kan göra.
 
J JohanLun skrev:
Skumt, då stiften ju är lika, måste vara en "specfråga" - borde gå att köpa en lös europlug och sätta på på samma kabel som på grenuttaget ovan utan någon fara?
Och för att fylla i. Stiften är inte lika. Euro-pluggen är en kompromiss där man hittade på en stickpropp som skulle fungera så-bra-det-går i många europeiska uttag. Så det är därför som stiften är lutade in emot mitten och är lite fjädrande (samt tunnare). De gör hyffsad kontakt, men inte på samma sätt (garanterat) som exv. schuko-kontakt i schuko-uttag.

Bara som exempel så är schuko-stiften 4,8mm i diameter, men europluggen bara 4mm, osv.
 
  • Gilla
Solvskaftet och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har för mig jag sett en sån europlugg med skruvkåpa på Jula eller Biltema, har till och med nåt vagt minne att jag köpt ett par... Vet dock ej var de tagit vägen...

Men dessa?

[länk]

Bachman har flera modeller, har köpt såna och haft när jag renoverat dubbelisolerade lampor men inte velat använda färdiga sladdställ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.