J JohanLun skrev:
Har för mig jag sett en sån europlugg med skruvkåpa på Jula eller Biltema, har till och med nåt vagt minne att jag köpt ett par... Vet dock ej var de tagit vägen...

Men dessa?

[länk]
Står tom "max 2,5 A"...
Produktinformation: intensitet 2.5A, kontakt Eurokontakt 900002, spänning 250V, hög kvalitet, återvinningsalternativ.
 
En bekant har köpt hus, hittade denna i vardagsrummet:
Vägguttag, vit sladd upprullad på golv, tapet, trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
mrmlz och 8 till
  • Laddar…
Jag gissar att det är matningen till uttaget. Dvs en väggfast förlängningsladd.
 
  • Gilla
  • Haha
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har för mig jag sett en sån europlugg med skruvkåpa på Jula eller Biltema, har till och med nåt vagt minne att jag köpt ett par... Vet dock ej var de tagit vägen...

Men dessa?

[länk]

Ja, dom går att köpa. Men det behöver ju inte betyda att dom är godkända...

Så här står det i EN 50075 (ursäkta dålig kvalitet, men standarder är dyra...):


Textutdrag om konstruktion av icke-omkopplingsbara kontakter enligt viss standard; snören och verktyg nämns.

Textutdrag om anslutningskrav för pluggar, lödda, svetsade eller crimpare; förbud mot skruvade/snap-on-anslutningar.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En adapter som fixar designmissen som gör att man inte kan använda alla elprylar överallt var man tvungen att ha, framförallt förr i tiden.

Själv har jag minst en som har tappats bort i någon gömma.

Då jag senaste året varit med och tagit hand om två olika dödsbon så poppar dom fram, bilden här är från den sista rensningen, där jag hittade tre st, denna var mest avancerad.
Dom rensades bort så det inte hamnade hos Erikshjälpen.
[bild]

Don’t worry, såna har han massvis av :D

Det finns säkert minst 15st liggandes till salu just nu på hans permanentloppis. Har även behövt konfiskera runt 10+ Semko 17 don totalt som han försökt sälja :crysmile:

Finger vid eluttag, plåster, termometer, nedkladdad del, laddare, kontakter, skada, blod. (Delar av bilden är maskerade.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skadad strömadapter med brutna kontakter ligger på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att det är matningen till uttaget. Dvs en väggfast förlängningsladd.
Nja, isf går det även matning vidare, för det kommer en kabel inifrån väggen också.
 
  • Wow
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, isf går det även matning vidare, för det kommer en kabel inifrån väggen också.
Slicka på stiften och känn om det är någon spänning dät.
 
  • Haha
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Slicka på stiften och känn om det är någon spänning dät.
Jag må vara korkad, men inte så korkad. :)
 
Tommty
useless useless skrev:
Slicka på stiften och känn om det är någon spänning dät.
med foppatofflor och båda stiften måste ha kontakt med tungan.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
En bekant har köpt hus, hittade denna i vardagsrummet:
[bild]
Det är såklart för att ansluta det portabla elverket och gå off-grid.

/Höghus
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var den huvudsakliga huvudspänningen i Sverige förut, som under 40 och 50-talet (och säkert en del 60-tal också) ganska raskt byttes ut mot 380/220V, och denna blev sen smyghöjd till 400/230V som en EU-anpassning runt år 2000.[...]
Det fanns 220/127V på KTH också i acceleratorhallen*, elkraftslabbet m.fl. ställen. Troligen var hela byggnaden (H och Alfvenlab) från början matad på det sättet men allt eftersom vid ombyggnader har matningen lagts om till 400/230V.

Bifogad bild är från 2022 när acceleratorhallen tömdes. Observera röda handskar med 220V trefas som troligen från början var Semko 17. Detta ledde till spännande doft en gång då en vakuumpump lånades upp till ett annat labb och anslöts till 400V...

Detta nät stängdes ned under 2022 och ledde till besvär då det fanns viss utrustning (t.ex. en ugn för vakuumlödning) som behövde 220V trefas och ca 10 kW. Detta fick lösas med transformator från det moderna 400V-nätet.

* Det finns en video på Youtube som visar lokalerna och maskinerna som fanns i acceleratorhallen:
.
 
  • Gammal elcentral full av knappar, vred och uttag i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
M megajocke skrev:
Det fanns 220/127V på KTH också i acceleratorhallen*, elkraftslabbet m.fl. ställen.
Det var samma i labsalarna i E-huset på Chalmers så sent som början på nittiotalet. Men där var inte hela byggnaden ordnad så. Istället så stod det stora transformatorer utanför labsalarna. Problemet var att de var från innan IP-klassning ansågs så viktig och de var bekväma att lägga block med stiftpennor på. Det ledde till ett och annat stift i transformatorn, men spännande ljud, ljus och luktfenomen.

Men iom att jordfelsbrytaren blev allmänt tillgänglig så försvann de genom normala renoveringar och uppfräschningar.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Just i skolornas labsalar så har IT-nät med 220V huvudspänning varit väldigt vanlig, som säkerhetsåtgärd.

Jag tror att det även finns och har installerats åtminstone till rätt nyligt i när man byggt kommersiella labbmiljöer.
Jag har fått för mig att biomedicinsk centrum i Uppsala har ett sådant IT-nät.

En elektriker jag snackat med en del, som varit där och härjat, har berättat att de har 3 parallella elförsörjningar i huset.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Just i skolornas labsalar så har IT-nät med 220V huvudspänning varit väldigt vanlig, som säkerhetsåtgärd.
När jag gick i högstadiet fanns det ett vägguttag framme vid katedern i labsalarna som var märkt "220V mellan faser utan nolla". Jag minns att jag frågade vad detta innebar och vad det var bra för utan att förstå svaret. Kanske för att läraren jag frågade inte heller förstod.
 
Justja, det var faktiskt TN-nät här, men jag vet att det i andra byggnader fanns rätt moderna labbsalar som hade egen trafo för att få 230 V huvudspänning. Jag vet dock inte om dessa var IT-nät eller TN med jordfelsbrytare.

På kopplingstavlan på bilden finns fyra schuko och en av de fyra har 127 V :) Även belysningen i acceleratorhallen matades av 220 V huvudspänningsnätet.

Har för mig det var IT-nät med nollspänningsrelä i både högsstadiets och gymnasiets fysiksalar dock (ganska gammla byggnader).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.