3 272 365 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Äger tyvärr ingen hårtork.
Jag vet mycket väl hur en hårfön normalt är konstruerad. Men det är förstås fullt möjligt att isolera värmeelementen om man vill. Fungerar ganska bra i varmvattenberedare, vattenkokare, etc.NICHOLAS J skrev:
Jag rekommenderade inte, så vitt jag kan se, att testa något över huvud taget, ens i teorin.
Exakt vad i mitt inlägg hade du problem med, eller ville du bara förtydliga att inte testa? Det är lite oklart.
Det kommer inte att lösa säkringen, men inte osannolikt jordfelsbrytaren.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Mythbusters testade det rätt tidigt, googlade fram 2004, men är inte säker. Har dock sett avsnittet: https://mythresults.com/episode19L Leif i Skåne skrev:Det skulle vara ett intressant experiment att prova.
Troligen ingenting så länge karet är av porslin eller plast och ingen del är i kontakt med jord.
Då rent vatten H2O är en isolator så leder det ingen ström, men där finns alltid några typ saltjoner och då får man en viss ström men löser det säkringen det är frågan.
Någon som kan testa?
Potentiellt dödligt utan jordfelsbrytare.
Sök på nätet så hittar Du articklar om dödsfall i badkar när människor tappat nätdrivna elprylar inklusive mobilladdare. I flera fall har människor drunknat av kramper. Du får muskelkramp vid strömmar över 10 mA dvs innan eventuell JFB löser ut. Försök och ta dig ur ett badkar med båda fötter samtidigt om badkaret är isolerar...
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
Hade för en tid sen glömt en grendosa ute när det regnade jfb löste inte men säkringen stack, nu vet jag inte hur blött det blev i dosan men regnvatten leder duktigtL Leif i Skåne skrev:Det skulle vara ett intressant experiment att prova.
Troligen ingenting så länge karet är av porslin eller plast och ingen del är i kontakt med jord.
Då rent vatten H2O är en isolator så leder det ingen ström, men där finns alltid några typ saltjoner och då får man en viss ström men löser det säkringen det är frågan.
Någon som kan testa?
Jag har en gång hittat änden på en skarvsladd hängande ner i riddarfjärden sedan en okänd tid tillbaka. Stickproppen var ansluten i andra änden. Det var uppenbart ett bra sätt att förstöra en schuko-hona då den var extremt korroderad. Men säkringen hade inte löst.
Det är svårt att isolera värmeelementen då luft har väldigt dålig förmåga att leda värme jämfört med vatten. Testa att köra en doppvärmare utan vatten så ser du vad som händer...R RoAd skrev:Jag vet mycket väl hur en hårfön normalt är konstruerad. Men det är förstås fullt möjligt att isolera värmeelementen om man vill. Fungerar ganska bra i varmvattenberedare, vattenkokare, etc.
Jag rekommenderade inte, så vitt jag kan se, att testa något över huvud taget, ens i teorin.
Exakt vad i mitt inlägg hade du problem med, eller ville du bara förtydliga att inte testa? Det är lite oklart.
Ditt inlägg gav sken av man kan klara sig oskadd från att tappa en spänningssatt hårtork i badkaret när man badar, om än i teorin. Jag är helt säker på att det är livsfarligt, både i praktik och teori!
Ptja, jag har ju en ugn också och den fungerar utmärkt med isolerade värmeelement. Var menar du att värmen skulle ta vägen om inte ut i luften?NICHOLAS J skrev:
Kör man en doppvärmare utan vatten och termostat så har man sannolikt en grilltändare, vad är din poäng?
Fördelarna med oisolerade värmeslingor är en snabbare uppvärmning eftersom det är mindre massa som ska värmas upp innan ytan som har kontakt med luften blir varm. Och så blir förstås tillverkningskostnaden lägre.
Jag ändrar mig bara för att du är skitjobbig. Jag hävdar nu att man kan klara sig både i teorin och i praktiken om hårtorkens elektronik är konstruerad för att kunna sänkas ner i vatten.NICHOLAS J skrev:
Nu släpper jag detta. Hårtorkar är förstås inte konstruerade för att vara vattentäta, de ska inte badas med, och något annat har jag inte påstått.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Trodde denna myt om att man enkelt kan begå själmord genom att släppa brödrostar eller hårföner i badkaret var avklarad.NICHOLAS J skrev:Det är svårt att isolera värmeelementen då luft har väldigt dålig förmåga att leda värme jämfört med vatten. Testa att köra en doppvärmare utan vatten så ser du vad som händer...
Ditt inlägg gav sken av man kan klara sig oskadd från att tappa en spänningssatt hårtork i badkaret när man badar, om än i teorin. Jag är helt säker på att det är livsfarligt, både i praktik och teori!
Google translate:
Jag hade en patient som utan framgång försökte begå självmord genom att göra detta som inte ens fick en elektrisk stöt. Man blir bara elektrocuterad när människokroppen slutför en elektrisk krets. I badet, om man inte badar i destillerat vatten, är badvattnet mer ledande än människokroppen och strömmen skulle flyta från hårtorken till marken genom vattnet.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/ar...e on electrical,bath is not necessarily fatal.
Nej, kroppen leder definitivt el bättre än badvatten. Men varför ska elen lämna brödrosten?
110V kan ju göra skillnad (har sett en amerikansk video där de kör in 110V i varsin ände på en saltgurka och den lyser... har sett britter göra samma sak med 230V inte lika roligt)Jonas Persson skrev:Trodde denna myt om att man enkelt kan begå själmord genom att släppa brödrostar eller hårföner i badkaret var avklarad.
Google translate:
Jag hade en patient som utan framgång försökte begå självmord genom att göra detta som inte ens fick en elektrisk stöt. Man blir bara elektrocuterad när människokroppen slutför en elektrisk krets. I badet, om man inte badar i destillerat vatten, är badvattnet mer ledande än människokroppen och strömmen skulle flyta från hårtorken till marken genom vattnet.
[länk] his article on electrical,bath is not necessarily fatal.