I något av de fallen jag har läst om har man tappat mobilen i vattnet med inkopplad laddare. Många laddare är simpelt konstruerade och kan ha upp till nätspänning mellan ena polen och jord.

useless useless skrev:
I något av de fallen jag har läst om har man tappat mobilen i vattnet med inkopplad laddare. Många laddare är simpelt konstruerade och kan ha upp till nätspänning mellan ena polen och jord.
Det måste väl ha varit en gammal laddare, typ från nokia-tiden? En modern laddare har ju USB-anslutning, känns osannolikt att du skulle kunna få ut någon nätspänning ute vid telefonen då?

Det har då handlat om dåliga piratkopior.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Det måste väl ha varit en gammal laddare, typ från nokia-tiden? En modern laddare har ju USB-anslutning, känns osannolikt att du skulle kunna få ut någon nätspänning ute vid telefonen då?
Varför skulle kontakten i änden göra någon skillnad? Borde snarare vara mindre risk med en urgammal laddare med transformator.

Det fall jag läste om handlade om en iphone och förmodligen en billig piratladdare från valfri mindre nogräknad kinesisk tillverkare.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
MultiMan
Ja, det finns många livsfarliga kopior som redan från början kan ha 230V på USB-sidan, eller ha i princip noll skyddsavstånd på kretskorten, transformatorer där bara lacken på tråden separerar primär- och sekundärlindningar, använder väldigt ofta inte rätt klassade skyddskomponenter (X/Y-kondensatorer t ex) utan billigast möjliga.

Finns massor av underhållande video på Youtube om detta, t ex från Diodegonewild

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
Suck vad tråkig tråden har varit ett tag nu :confused:

• Gilla
JanneJanne123 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Suck vad tråkig tråden har varit ett tag nu :confused:
Ursäkta, det var mitt fel, skulle inte dragit upp morsans badrummsskåp och uttaget jag inte kopplade in utan jord.

• Haha
kulle
  • Laddar…
Hur vare nu då. Får man använda vita klammer med spik utomhus?

• Utsikt över ett tak med vita klammer och spik fästa på en mörk takbeläggning, med bakgrund av en gata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Immobil och 9 till
  • Laddar…
A
blackarrow blackarrow skrev:
Bara om man spikar igenom tätskiktet

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Huset ser högt ut, det kan inte vara en villa utan ser ut som ett bostadshus. Är detta därmed utfört av ett "proffs" och inte en glad amatör som bara hade en dålig dag...

Det där ser ut som en amatörmonterad koaxialkabel till en antenn på taket.

• Gilla
McHolm och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Den som spikar rakt genom takplåten på det viset ska helt klart få bekosta ett byte av takplåt från egen plånbok.
Jag blir upprörd så jag kokar när jag ser sånt där. :mad: :worried:

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den som spikar rakt genom takplåten på det viset ska helt klart få bekosta ett byte av takplåt från egen plånbok.
Jag blir upprörd så jag kokar när jag ser sånt där. :mad: :worried:
Precis! Alla vet ju att man använder smältlim!!!

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
JR-klammer borde gå pluggsvetsa ;)

• Älska
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
JR-klammer borde gå pluggsvetsa ;)
Och som alltid när man svetsar förzinkat så måste man akta sig för zinkfebern!

;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.