3 272 598 läst · 11 080 svar
3273k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Många gånger när Apple blivit utpekade har det visats sig vara piratkopior.
Jo jag tänkte faktiskt på Apple när jag skrev, men eftersom de i vår familj kallas Craple tänkte jag det var bäst att utelämna dem.S SCB skrev:
Nu är ju iofs Apple ca 10-100% bättre på att återkalla och byta laddare (när de väl blir tvungna) än en slumpvis Kina-fabrik, där även om de importeras via svensk ÅF så är chansen att dåliga produkter uppdagas liten.
Jag beställe några olika mobilladdare från ebay för att mäta och såga isär. Urusel utspänningskvalitet (rippel), alldeles för litet isolationsavstånd, intern 230V-anslutning med något som såg ut att lossna när som helst och rikligt med radiostörningar.
Det som var lite skrämmande är att de på utsidan var svåra eller omöjliga att skilja från en originalladdare, inkl text och artikelnummer osv. Så sannolikheten att "diverse uppbrunna laddare" är original kan diskuteras...
De enda extra USB-laddare jag köpt är från IKEA.
https://lygte-info.dk/review/USBpower Ikea Koppla UK.html
Sambon köpte en gång en laddare i en inredningsbutik, men den fick tyvärr nyttjandeförbud direkt.
När Esv gör nedslag och samlar in bunt mobilladdare och kollar hur det står till med produkten brukar mer än hälften få underkänt, dock beror många underkännanden på att det saknas declaration of conformity, eller att det saknas svensk bruksanvisning.
Inte så många av laddarna som är riktigt livsfarliga.
Men det vanligaste felet på de farliga laddarna är att de saknar galvanisk avskiljning eller har för korta isolationsavstånd mellan 230 och klenspänningssidan.
Inte så många av laddarna som är riktigt livsfarliga.
Men det vanligaste felet på de farliga laddarna är att de saknar galvanisk avskiljning eller har för korta isolationsavstånd mellan 230 och klenspänningssidan.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
Köpte en kinaladdare till bilen och den funkade med det blev ett hiskeligt oljud i stereon, mailade säljaren och några dagar senare låg en ny i brevlådan (lite annorlunda modell) Och den funkar bra
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Mythbusters gjorde detta för längesedan, men med den klassiska brödrosten tror jag det var.L Leif i Skåne skrev:Det skulle vara ett intressant experiment att prova.
Troligen ingenting så länge karet är av porslin eller plast och ingen del är i kontakt med jord.
Då rent vatten H2O är en isolator så leder det ingen ström, men där finns alltid några typ saltjoner och då får man en viss ström men löser det säkringen det är frågan.
Någon som kan testa?
De lyckades i all fall inte ta död på sin testperson
En del som dör av mobilladdare i badkar. Men då håller man i mobilen så strömen har inte så lång väg att gå i vatten. Men håller man i brödrosten samtidigt är de nog kört. Om den är en bit ifrån har väll elen ingen "anledning" att gå igenom människanM Marcussjogren skrev:
Brödrosten är jordad.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
blev tvungen att kolla på klippet igen och om man tappar ner ett strykjärn så får man runt 32mA genom hjärtat och det är ju inte hälsosamt utan precis i området då det faktiskt är dödligt. Så jag mindes lite fel.boihus123 skrev:
Däremot ska man inte hälla i ett par kg salt innan man tappar ner brödrosten konstaterade de
Högtalare är ju normalt klenspänning. Eller är det 230v högtalare med inbyggd förstärkare du satt upp?Davidbagare skrev: