Fairlane
Det finns en egen tråd för ESVs utredning: länk

Så kan vi använda denna till "värsta elkopplingar"

Tyvärr kan jag inte bidra med något kul/läskigt själv för här är elsystemet helt perfekt (eller så är det bara så att jag inte känner till alla felen). :cool:

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
tommib
Oorganiserad elinstallation med sladdar och dosor på en innergårdsvägg, påpekar brist på yrkesstolthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag slänger in den här lilla godbiten som jag hittade i helgen då så att vi kommer tillbaka på banan. Långt ifrån värst men i alla fall fult.

Utanför en ytterdörr på en innergård i stan. Stor och rik BRF. Det sitter under tak och högt upp (ca 180 cm) men ändå.... Lite yrkesstolthet måste man väl kunna begära.

• Haha
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
tommib tommib skrev:
[bild]
Jag slänger in den här lilla godbiten som jag hittade i helgen då så att vi kommer tillbaka på banan. Långt ifrån värst men i alla fall fult.

Utanför en ytterdörr på en innergård i stan. Stor och rik BRF. Det sitter under tak och högt upp (ca 180 cm) men ändå.... Lite yrkesstolthet måste man väl kunna begära.
Det var inte snyggt, men vad är det?
Det är ju lösa FK (?) och en Torix, men det är kanske 12V eller något liknande?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
Det är 12 VDC på sekundären så det är tekniskt inget fel. Det är dock fult som stryk och sitter precis bredvid entrédörren.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]
Jag slänger in den här lilla godbiten
tommib tommib skrev:
[bild]

Vem vet vilket yrke personen som gjorde det här var utbildad inom
Säkerligen tyckte denne att dt var en helt ok installation :cool:
Kanske till och med var stolt över att det fungerade :rofl:

ClasseClas
tommib tommib skrev:
[bild]

Nu när det har varit jul så har väl de röda tomtehattarna skänkt lite glädje i entrén.

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Transformator på stolpe i skogsmiljö för tillfällig elanslutning.
Skapa konto

Tillfällig inkoppling medan Eidsiva drog ny högspänning i ledningsgata

• Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Magnus E K
Miljövänligt! En levande tall behöver ingen impregnering för att stå emot svamp- och insektsangrepp. Att ingen kommit på detta förut?!?

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Mina tallar har å andra sidan fallit som furor i helgens storm. :thinking::confused:

• Ledsen
  • Haha
Testarn och 2 till
  • Laddar…
Tråkigt, vi klarade oss bra här i södra Västergötland.

Ja, jag ska inte överdriva (och inte heller driva det här OT-spåret för långt), men när den tidsmässiga tajmingen var som den var kunde jag inte låta bli. Såhär såg plockepinnet över vägen ut, och då är man ju glad att de inte spikat upp en elledning i tallarna också.
Fallna träd över en skogsväg som blockerar vägen.
Skapa konto

• Wow
harka
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
[bild]

Tillfällig inkoppling medan Eidsiva drog ny högspänning i ledningsgata
Den här är ju spännande på minst två sätt. För det första är det ju inte speciellt många bilder i tråden som rör högspänningsledningar. För det andra är det en intressant lösning att dra upp en markförlagd kabel högt upp i luften för att skarva den.

Ja, det gör man rätt ofta. Fast lite mer seriöst.
0CE1C865EFFBE939EEFB2DD8395692CD.320_320.jpg

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Det här snyggt egenhändigt uppsatta extrauttaget hittade jag i ett hus som vi hyrde.
Huset hyrs ut en vecka i taget under somrarna.

Två EKKX, en för fas och en för nolla, måste ju klara strömmen!

Bävar för den dagen någon tycker att det är lite kallt och sätter in en kupefläkt i det uttaget eller ett litet barn drar nyfiket i kablarna och dom lossnar...

Den övre bilden är extrauttaget och den undre är befintligt uttag.

• Diy-eluttag med synliga kablar ovanför ett befintligt vägguttag i ett träpanelrum.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
T Toppy skrev:
Två EKKX, en för fas och en för nolla, måste ju klara strömmen!
Jag tänkte att det är ju huvudlöst, men så började jag tänka lite. En 4-ledare "EKKX" är ju 1x4x0,5 mm2, alltså sammanlagt 2 mm2(!).

Så två sådana kablar (fas+nolla) borde alltså klara ganska ordentlig belastning, särskilt när den är friliggande som här.

Naturligtvis så är det förkastligt av en massa andra skäl (brist på isolation, dragavlastning, svårighet att faktiskt få bra kontakt vid anslutning, samförläggningsproblematiken) men den borde tåla en del last... Hade jag faktiskt inte trott. Hur fel har jag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.