Alfredo Alfredo skrev:
Jag må vara naiv men utgår från att det blir några relativt oberoende. Tänker mig då något liknande OVK där i alla fall jag aldrig upplevt att "OVK-kontrollanten" erbjudit sig att åtgärda funna brister.

Säkert. Men varför utgå från att "godtycklig" elektriker ska få utföra "inspektionen" för att därefter "laga" felen. Hur som helst tror jag aldrig detta kommer att införas.
Tja. Kan det bidra till fler arbetstilfällen samt ge möjlighet att få sin hemmapulade anläggning godkänd så är jag helt på din bara där. Oberoende besiktningsmän vore helt klart det bästa :)

ClasseClas
Kom igen nu! Det här ju en bildtråd! Jag får hjälpa till på traven.
Vad sägs om denna koppling som fortfarande matas med 230V och används? Värsting de luxe?
Oorganiserad elinstallation med sladd och gamla keramiska säkringar på röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En glödlampa hänger från ett äldre eluttag under ett tak av träbjälkar.
Skapa konto

Dags att ta dit något auktoriserat elinstallationsföretag som får städa upp skiten och installera en käck Nexankabel eller så? ;):p

• Gilla
  • Älska
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Det där är ju helt enligt reglerna.

Kan man lägga upp en bild utan att adressen för var den är tagen avslöjas?

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kan man lägga upp en bild utan att adressen för var den är tagen avslöjas?
Förstår nog inte riktigt frågan. :thinking:

Jag antar att det är gps-koordinaterna telefonen lägger in? Den funktionen kan man slå av permanent... Annars går det lätt att ta bort i eferhand. i Windows väljer man att "Ta bort egenskaper och personliga uppgifter". Till telefonen finns det diverse appar om du söker på "remove metadata" eller nåt sånt.

Skärmdump av egenskapsfönstret för en fil med markerat alternativ "Ta bort egenskaper och personliga uppgifter".
Skapa konto

Får man verkligen ha en naken glödlampa utan kupa?

S Stuff skrev:
Tja. Kan det bidra till fler arbetstilfällen samt ge möjlighet att få sin hemmapulade anläggning godkänd så är jag helt på din bara där. Oberoende besiktningsmän vore helt klart det bästa :)
Utan att gå in på detaljer - man kan inte blanda ihop kontrollerade och korrigerande arbetsuppgifter - de måste vara oberoende av varandra. Gör man det så blir det vare sig "hackat eller malet".

Vi är redan utanför ämnet så..
Om nu fastighetsägaren som idag har ansvaret är det väl upp till denne om hjälp med att besiktiga elanläggningen eller inte är nödvändig. Annars ska väl ansvaret övergå till den som utför besiktningen? Hoppas de har bra ansvarsförsäkring i så fall.
Det blir ju intressant, om lobbyorganisationen lyckas få igenom besiktningskravet, vad som ska göras om en "olaglig installation" som är korrekt utförd upptäcks. Att en auktoriserad firma stormar in och river hela elanläggningen för att sedan installera om allting?
Det liknar bilskollärarbranschen som lyckades få igenom det märkliga kravet att privatlärare måste bekosta och sitta av ett par timmar på en körskola för att lyssna på självklarheter (de har ju redan körkort) för att få övningsköra med sina barn. Men branschen tjänar pengar på det.

B Boggi skrev:
man kan inte blanda ihop kontrollerade och korrigerande arbetsuppgifter - de måste vara oberoende av varandra.
Det låter väl rimligt men hur ska man då se på alla bilverkstäder som åtgärdar och "släcker" tvåor?

• Gilla
helder
  • Laddar…
Skillnaden är att det inte är bilverkstan som upptäcker tvåan från början.

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det blir ju intressant, om lobbyorganisationen lyckas få igenom besiktningskravet, vad som ska göras om en "olaglig installation" som är korrekt utförd upptäcks.
Hur ser en olaglig installation som är korrekt utförd ut? Ska man ta det till den nivån måste man införa krav på fullständig dokumentation av varje ändring som är gjord i anläggningen.

Hoppas inte elsäkerhetsverket läser...

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ser en olaglig installation som är korrekt utförd ut? Ska man ta det till den nivån måste man införa krav på fullständig dokumentation av varje ändring som är gjord i anläggningen.

Erhetsverket
Hoppas inte elsäkerhetsverket läser...
Som nämnts många gånger är vissa "hempulare", dock inte alla, mera noggranna och kanske t.om. mera pålästa än vissa "lagliga" elektriker. Enligt Elsäkerhetsverket är installationen som den förra utfört olaglig.

• Gilla
helder
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Enligt ESV är installationen som den förra utfört olaglig.
Vart hittar du den tolkningen från ESV? Själva utförandet/handlingen må vara olagligt men var finner du stöd för att en existerande anläggnings laglighet har något att göra med vem som installerat den?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vart hittar du den tolkningen från ESV? Själva utförandet/handlingen må vara olagligt men var finner du stöd för att en existerande anläggnings laglighet har något att göra med vem som installerat den?
Det bör ju vara så. Annars måste "hempularen" tas på bar gärning och lagen blir därmed tandlös.

ClasseClas
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.